Citat:
Ursprungligen postat av
Jagarbara
Jaha. Hur har han haft någon nytta av det?
"Jo eftersom jag skickat luftfakturer till Lulebo så vill jag ha högre lön"
Ja ni kanske förstår min fundering? Hur får han ut något av detta..
Här får du mina tankar, det finns många sätt och du måste vara kall som person och hoppas att ingen kontrollerar/ser/förstår från myndighet.
Med den enskilde menar jag här nu en Chef som attesterar fakturor.
1 Ett företag kan egentligen "äga" vad som helst, husbil, bostad/fritidshus, dator, kylskåp etc och gynna den enskilde.
Företaget kan göra avskrivningar och senare skänka bort prylen till den enskilde som egentligen hade objektet/prylen/saken redan från början när den var ny, avskrivningar kan ju utföras rätt snabbt typ på 3år och försvinner därmed officiellt/bokföringsmässigt från företaget
2 Ett företag kan gynna den enskilde genom att låta fakturera någon annan, och det borde vara brottsligare en bara "medhjälp" för berörda företag, eftersom man rimligen borde förstå vem som skall betala en faktura.
Följa pengar, sannolikt har man tänkt utföra jobb på annat ställe och sort än uppgivet på faktura, företaget kan ju lätt ändra på texter i sina papper, så bokföringen på faktura nivå hos berörda företag blir hög intressant, men då måste man förstå lite mer kring berörda företags affärside och sektor alltså "hur bygger man hus ".
En faktura upprättas ju ofta manuellt där kan man som företagare fritt ändra på vad som har utförts och på vilket ställe, men det måste ju samtidig stämma med vad man på företaget har köpt in, vilket kanske inte åklagare direkt ser/förstår
3 Den enskilde kanske håller på att "köpa delägarskap" i något av de berörda företagen, kanske inte sannolikt, men pekar på att det handlar bara om kreativitet "när pengar skickas omkring"
Ett företags koppling till person kan döljas eftersom det först och främst oftast handlar om aktier, men ett "gentlemen agreement" kan ju oxo hållas här, i vilket fall bör åklagare ta hjälp av skattemyndighet för dom kan ju avslöja ägarförhållande genom utdelningar.
Så vid husrannsakan hos den enskilde blir det ju högintressant om det visade sig att objekt tillhörde "någon annan", och "någon annan" också var berörda företag.....
hoppas det var till hjälp