2021-03-10, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av totalyawesome
Dom är inte inblandade. Det är en före detta chef på NCC.
Jaha. Hur har han haft någon nytta av det?
"Jo eftersom jag skickat luftfakturer till Lulebo så vill jag ha högre lön"

Ja ni kanske förstår min fundering? Hur får han ut något av detta..
Citera
2021-03-10, 10:29
Medlem
Diavlos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Jaha. Hur har han haft någon nytta av det?
"Jo eftersom jag skickat luftfakturer till Lulebo så vill jag ha högre lön"

Ja ni kanske förstår min fundering? Hur får han ut något av detta..

Här får du mina tankar, det finns många sätt och du måste vara kall som person och hoppas att ingen kontrollerar/ser/förstår från myndighet.

Med den enskilde menar jag här nu en Chef som attesterar fakturor.

1 Ett företag kan egentligen "äga" vad som helst, husbil, bostad/fritidshus, dator, kylskåp etc och gynna den enskilde.

Företaget kan göra avskrivningar och senare skänka bort prylen till den enskilde som egentligen hade objektet/prylen/saken redan från början när den var ny, avskrivningar kan ju utföras rätt snabbt typ på 3år och försvinner därmed officiellt/bokföringsmässigt från företaget

2 Ett företag kan gynna den enskilde genom att låta fakturera någon annan, och det borde vara brottsligare en bara "medhjälp" för berörda företag, eftersom man rimligen borde förstå vem som skall betala en faktura.

Följa pengar, sannolikt har man tänkt utföra jobb på annat ställe och sort än uppgivet på faktura, företaget kan ju lätt ändra på texter i sina papper, så bokföringen på faktura nivå hos berörda företag blir hög intressant, men då måste man förstå lite mer kring berörda företags affärside och sektor alltså "hur bygger man hus ".

En faktura upprättas ju ofta manuellt där kan man som företagare fritt ändra på vad som har utförts och på vilket ställe, men det måste ju samtidig stämma med vad man på företaget har köpt in, vilket kanske inte åklagare direkt ser/förstår

3 Den enskilde kanske håller på att "köpa delägarskap" i något av de berörda företagen, kanske inte sannolikt, men pekar på att det handlar bara om kreativitet "när pengar skickas omkring"

Ett företags koppling till person kan döljas eftersom det först och främst oftast handlar om aktier, men ett "gentlemen agreement" kan ju oxo hållas här, i vilket fall bör åklagare ta hjälp av skattemyndighet för dom kan ju avslöja ägarförhållande genom utdelningar.

Så vid husrannsakan hos den enskilde blir det ju högintressant om det visade sig att objekt tillhörde "någon annan", och "någon annan" också var berörda företag.....

hoppas det var till hjälp
Citera
2021-03-10, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diavlo
Här får du mina tankar, det finns många sätt och du måste vara kall som person och hoppas att ingen kontrollerar/ser/förstår från myndighet.

Med den enskilde menar jag här nu en Chef som attesterar fakturor.

1 Ett företag kan egentligen "äga" vad som helst, husbil, bostad/fritidshus, dator, kylskåp etc och gynna den enskilde.

Företaget kan göra avskrivningar och senare skänka bort prylen till den enskilde som egentligen hade objektet/prylen/saken redan från början när den var ny, avskrivningar kan ju utföras rätt snabbt typ på 3år och försvinner därmed officiellt/bokföringsmässigt från företaget

2 Ett företag kan gynna den enskilde genom att låta fakturera någon annan, och det borde vara brottsligare en bara "medhjälp" för berörda företag, eftersom man rimligen borde förstå vem som skall betala en faktura.

Följa pengar, sannolikt har man tänkt utföra jobb på annat ställe och sort än uppgivet på faktura, företaget kan ju lätt ändra på texter i sina papper, så bokföringen på faktura nivå hos berörda företag blir hög intressant, men då måste man förstå lite mer kring berörda företags affärside och sektor alltså "hur bygger man hus ".

En faktura upprättas ju ofta manuellt där kan man som företagare fritt ändra på vad som har utförts och på vilket ställe, men det måste ju samtidig stämma med vad man på företaget har köpt in, vilket kanske inte åklagare direkt ser/förstår

3 Den enskilde kanske håller på att "köpa delägarskap" i något av de berörda företagen, kanske inte sannolikt, men pekar på att det handlar bara om kreativitet "när pengar skickas omkring"

Ett företags koppling till person kan döljas eftersom det först och främst oftast handlar om aktier, men ett "gentlemen agreement" kan ju oxo hållas här, i vilket fall bör åklagare ta hjälp av skattemyndighet för dom kan ju avslöja ägarförhållande genom utdelningar.

Så vid husrannsakan hos den enskilde blir det ju högintressant om det visade sig att objekt tillhörde "någon annan", och "någon annan" också var berörda företag.....

hoppas det var till hjälp
Väldigt omoraliskt av alla inblandade, då det lurar Lulebo( Luleåbornas) pengar, måtte dom aldrig mer bli anlitade av kommunen överhuvudtaget
Citera
2021-03-10, 12:56
Medlem
Diavlos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uww3116
Väldigt omoraliskt av alla inblandade, då det lurar Lulebo( Luleåbornas) pengar, måtte dom aldrig mer bli anlitade av kommunen överhuvudtaget
Absolut, det är stöld samt att sådant här också sätter konkurrensen helt ur spel alltså andra företag drabbas indirekt och missgynnas
Senast redigerad av Diavlo 2021-03-10 kl. 13:01.
Citera
2021-03-11, 23:32
Medlem
Vad skulle ni tippa på att straffet blir på ett ungefär? Jag tror fängelse i minst 3år..
Citera
2021-03-12, 20:30
Medlem
Ingen svarar på mina frågor?
Citera
2021-03-13, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xylor

Nja man får hoppas att det blir ordentliga straff iaf
Citera
2021-03-13, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xylor

På din tidigare fråga om N*YAB är inblandad , är svaret nej. Inte heller B*ravida eller N*åiden är med. Bolagen har säkert andra lik i garderoben, men verkar inte vara med i detta mål.

Utan det är tidigare i tråden nämnda A*lgocon, N*CC, L*arssons glas, B*yggkompetens och L*KB, som är dom fem bolag som fått kvarstad nu i mars.

Angående straff så är det svårt att uttala sig, innan vi få se fup:en. Tror att det inte kommer hända så mycket i tråden, innan vi har den.
Senast redigerad av Solhunden 2021-03-13 kl. 17:15.
Citera
2021-03-14, 13:16
Medlem
Hovrätten för övre norrland har ändrat åtalstiden till senast 15 Juni. Som jag förstår är det för att kvarstad är ett stort ingripande för vederbörande.
Citera
2021-03-14, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holysmoke74
Hovrätten för övre norrland har ändrat åtalstiden till senast 15 Juni. Som jag förstår är det för att kvarstad är ett stort ingripande för vederbörande.

Var hittar du detta?
Citera
2021-03-14, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Var hittar du detta?

Stod i Måndagens kuriren.

Kan citera

"I måndags beslutade Luleå tingsrätt om kvarstad för att säkra tillgångar i Lulebohärvan. En av de misstänkta, en företagare i glasmästarbranschen överklagade beslutet. "
"Hovrätten ändrar inte tingsrättens beslut när det gäller kvarstaden. Däremot ändrar hovrätten datum för när åtal senast ska vara väckt till den 15 juni."
Citera
2021-03-14, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snowstormer
Känner mig minst sagt intresserad av hur det går med detta. I nuläget verkar bara Anders vara skriven på adressen Värnpliktsgatan 38; eventuellt är hans grabb inte fyllda 16 än och ”syns” därmed inte. Karljäveln är alltså försatt på fri fot, eller? Arbetar han? Var, i så fall?

Är själv hyresgäst hos Lulebo (hurra...) och inför årets hyresförhandlingar ställde jag frågan till Hyresgästföreningen om de kommer att agera ifall bostadsbolaget försöker täcka herr Hannerfors & companys kriminella förehavanden genom att höja hyrorna extra mycket. Enligt uppgift har så inte skett, men i sosseryggdunkarpolitikens Luleå får man föredömesvis ta sådana uppgifter med rentav en hel skopa salt.

Såvitt jag kan se är frun (eller sambon, de har olika efternamn) åter folkbokförd med An*ers på adressen. Tillfällig separation?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in