Citat:
Ursprungligen postat av
HipToBeSquare
Jag tror bromsar r lite speciellt, eftersom hr vill man verkligen knna den direkta kopplingen mellan bromsverkan och motstnd i pedalen. Allt detta mste gras fake med brake-by-wire och frgan r om man knner att man har samma kontroll ver inbromsningen. Olika fabrikat kommer lyckas olika med denna uppgift.
Lite som datorspelsrattar som ger feedback (finns redan med Infinity Q50), men hjrnan vet om att det mest trams och fake. En bilar har tom vibratorfunktion i ratten som en playstationkontroll.
Snart kan vi ta bort ratten helt och erstta den med en sn dr lite tumratt man har fr RC-bilar.
Som jag sade lngre upp, 99,99% av dagens konsumenter gillar inte att ha den taktila och lttdoserade knslan som jag gillar. Jag r vertygad att du aldrig har trampat p ngot annat n en djvligt o-rejsig bromspedal och du ocks tillhr dom 99,99%.
Det bsta break-by-wire-system jag testat sitter i Alfa Romeo Giulia, vars toppmodell QV har rekordet p nordschleife fr 4-drrars sedaner och man har lyckats rtt bra. Jag insg inte frrn eftert att bilen hade break-by-wire och bilen kndes bara sdr modernt servo-bortkopplad. Inte imponerad helt enkelt.
Also, newsflash, hrdvaran till dessa bromssystem kommer levereras av tre aktrer, ATE, Bosch och nn till, eventuellt fyra. AAAAALLLAAAA bilar kommer ha samma system och det som kommer skilja r mjukvaran och implementeringen. S det kommer vara de underleverantrerna som kommer driva utvecklingen av dessa system, heck... biltillverkarnas ingenjrer som skall implementera systemen fr tjocka manualer om hur man kan och skall implementera dom. Vill man ha en tung bromspedal s programmerar man den fr att vara tung, vill man att bromspedalen skall vara linjr, s gr man den linjr.
Drive by wire kommer ocks att frfinas s man slipper ha ett spett bakom ratten riktat rakt mot ditt ansikte som brjar en dryg meter lngre fram. Ja, idag suger systemen, men dom kommer bli bttre...
Tom jag som r ultrakonservativ tycker till och med att porsche har lyckats hitta tillbaka till den styrknsla som de gamla luftkylda baljorna hade.