• 2
  • 3
2020-04-24, 00:16
Medlem
Man ser till att ha s pass redundanta system att det blir s osannolikt att alla systemen havererar samtidigt. r ett system trasigt skulle man kunna tnka sig att man inte kan fortstta kra med andra halvan av systemet utan allt mste repareras igen.

Man anvnder samma typ av statistiska sannolikhet i algoritmer, kvalit p skruvar i flygplansvingar och allt mjligt. Sg att en skruv p 52 miljarder r kass. Du ska ha 200 i flygplansvingen, lyckas du d stta 1 p 52 miljarder 200 gnger p raken kommer vingen g av, men det r s osannolikt att det sker typ en gng p trettioelva miljarder.

Att 2-3 olika bromssystem/elektroniska komponenter skulle g snder i samma gonblick i bilen r osannolikt p samma stt s till vida att man inte installerat det p ett stt dr systemen p ngot vis kan g snder av samma anledning (typ monterade p samma stlle och vatten lcker in).
Citera
2020-04-24, 00:35
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Jag som kr racing och gillar att kra bil kan dock gnlla p att den generations break-by-wire-system som finns p marknaden har djvligt dlig "knsla" och avsaknad av "feedback" - men det passar 99,99% av alla konsumenter utmrkt d man gillar att knna sig "bortkopplad".

Jag tror bromsar r lite speciellt, eftersom hr vill man verkligen knna den direkta kopplingen mellan bromsverkan och motstnd i pedalen. Allt detta mste gras fake med brake-by-wire och frgan r om man knner att man har samma kontroll ver inbromsningen. Olika fabrikat kommer lyckas olika med denna uppgift.

Lite som datorspelsrattar som ger feedback (finns redan med Infinity Q50), men hjrnan vet om att det mest trams och fake. En bilar har tom vibratorfunktion i ratten som en playstationkontroll.

Snart kan vi ta bort ratten helt och erstta den med en sn dr lite tumratt man har fr RC-bilar.
Citera
2020-04-24, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Jag tror bromsar r lite speciellt, eftersom hr vill man verkligen knna den direkta kopplingen mellan bromsverkan och motstnd i pedalen. Allt detta mste gras fake med brake-by-wire och frgan r om man knner att man har samma kontroll ver inbromsningen. Olika fabrikat kommer lyckas olika med denna uppgift.

Lite som datorspelsrattar som ger feedback (finns redan med Infinity Q50), men hjrnan vet om att det mest trams och fake. En bilar har tom vibratorfunktion i ratten som en playstationkontroll.

Snart kan vi ta bort ratten helt och erstta den med en sn dr lite tumratt man har fr RC-bilar.

Som jag sade lngre upp, 99,99% av dagens konsumenter gillar inte att ha den taktila och lttdoserade knslan som jag gillar. Jag r vertygad att du aldrig har trampat p ngot annat n en djvligt o-rejsig bromspedal och du ocks tillhr dom 99,99%.

Det bsta break-by-wire-system jag testat sitter i Alfa Romeo Giulia, vars toppmodell QV har rekordet p nordschleife fr 4-drrars sedaner och man har lyckats rtt bra. Jag insg inte frrn eftert att bilen hade break-by-wire och bilen kndes bara sdr modernt servo-bortkopplad. Inte imponerad helt enkelt.

Also, newsflash, hrdvaran till dessa bromssystem kommer levereras av tre aktrer, ATE, Bosch och nn till, eventuellt fyra. AAAAALLLAAAA bilar kommer ha samma system och det som kommer skilja r mjukvaran och implementeringen. S det kommer vara de underleverantrerna som kommer driva utvecklingen av dessa system, heck... biltillverkarnas ingenjrer som skall implementera systemen fr tjocka manualer om hur man kan och skall implementera dom. Vill man ha en tung bromspedal s programmerar man den fr att vara tung, vill man att bromspedalen skall vara linjr, s gr man den linjr.

Drive by wire kommer ocks att frfinas s man slipper ha ett spett bakom ratten riktat rakt mot ditt ansikte som brjar en dryg meter lngre fram. Ja, idag suger systemen, men dom kommer bli bttre...

Tom jag som r ultrakonservativ tycker till och med att porsche har lyckats hitta tillbaka till den styrknsla som de gamla luftkylda baljorna hade.
Citera
2020-04-24, 00:52
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Drive by wire kommer ocks att frfinas s man slipper ha ett spett bakom ratten riktat rakt mot ditt ansikte som brjar en dryg meter lngre fram. Ja, idag suger systemen, men dom kommer bli bttre...

Inte ens Infinity Q50 har tagit bort styraxeln. Den finns dr fr skerhet om strmmen gr. Jag r inte sker p att den ngonsin kommer att frsvinna pga skerhetsskl.
Citera
2020-04-24, 00:57
Medlem
Citat:
Inte ens Infinity Q50 har tagit bort styraxeln. Den finns dr fr skerhet om strmmen gr. Jag r inte sker p att den ngonsin kommer att frsvinna pga skerhetsskl.

den kommer frsvinna, finns gott om test/konceptbilar med allskns tokiga styr-kontroller redan idag - min spaning r dock att ratten r verlgsen och kommer verleva.
Citera
2020-04-24, 10:43
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Also, newsflash, hrdvaran till dessa bromssystem kommer levereras av tre aktrer, ATE, Bosch och nn till, eventuellt fyra. AAAAALLLAAAA bilar kommer ha samma system och det som kommer skilja r mjukvaran och implementeringen.

Glm inte japsen. Dom utvecklar egna grejor - som bde fungerar och hller. Men visst kommer det att komma olika system, det vore konstigt annars.

Kopplings(vajern) kunde ersttas redan p 50-talet nr automatldan kom.
Vajern till hastighetsmtaren r borta fr lnge sedan. S ocks till varvrknaren.
Gasvajern brjade ersttas p 90-talet.
De flesta ventilationssystem/ACC har idag styrmotorer istllet fr vajrar.
Hydraulisk styrservo ersattes p 90-talet av elektriska motorer.
Elektriska P-bromsar kom p 10-talet (eller kanske rentav tidigare).
S visst kommer detta att utvecklas.
Elektriskt styrda bromsar r en sak.
Nsta system blir styrningen.
Osv.
Citera
2020-04-24, 11:05
Medlem
Citat:
Bilmodeller som accelererar p eget bevg har funnits och det r frmst Toyota i modern tid som har haft detta problem. Dessa problem fanns ven nr bilar hade frgasare och jag kan inte avgra om det berr fler bilar totalt med elektroniska gasreglage eller inte.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sudden...d_acceleration

I dessa fall har man lite fler mjligheter, t.ex. stnga av tndningen om det gr eller trycka p bromsen.
Nyhet fr mig att Toyota kan "skena"!
Dremot att AUDI fick terkalla mnga bil i USA p g a a de "skenade".
Citera
2020-04-24, 15:51
Medlem
Det finns/fanns faktiskt ett svensktillverkat fordon som hade LINDE elektriska bromsar.
Har sjlv gt ett i nrmare 10 r utan problem.
Vad avser jag?

Frsta rtta svar vinner en fotvandring mellan Trosa och Vagnhrad.
Citera
2020-04-24, 16:51
Medlem
zepofans avatar
Citat:

Lastbilar med tryckluftssystem har bara en ventil som ppnar olika mycket beroende p hur mycket pedalen trycks ned, och det har vl gtt ganska hyfsat de senaste 70 ren?
Ett elhydrauliskt system kan jag tnka mig har vldigt stora likheter med ett pneumatiskt system, skillnaden r att man slpper p strm till en motor som driver en pump som skapar tryck, istllet fr att reglera ett trycksatt system med ventiler. Om ett tryckluftssystem blir utan luft s sitter det kraftiga fjdrar som slr till bromsen, ett liknande system br inte vara ngon strre svrighet att lsa i ett hydraulsystem heller.
Citera
2020-04-24, 17:32
Medlem
Citat:
Du kan inte jmfra med flygplan. Dr r skerhetstnket mycket hgre och de har flera system som r oberoende av varandra.
Du tror inte att biltillverkare tnker likadant?
Citera
2020-04-24, 17:43
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Du tror inte att biltillverkare tnker likadant?

Nej, biltillverkare r mycket mera kostnadsmedvetna n flygplansindustrin och tvekar inte fr att spara p ngra ren. Bilindustrin r full med fulexempel p nr biltillverkare tagit genvgar fr att spara pengar vilket resulterar delar som gr snder fr tidigt. Detta existerar inte p samma stt nr ett flygplan kostar flera miljarder SEK.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in