Citat:
Ursprungligen postat av
kraftfoder
Trden verkar fokusera p att det r "livsfarligt"?
....det r av okunskap....
Jag jobbar fr en ingenjrfirma som bla gr testsystem fr batteridrivna truckar och p dessa s implementeras ISO26262 standarden. Det r en bra standard, ltt att frst, ltt att applicera och tydlig att klassificera "farlighet" och "frekvens" av fel i systemet, och drefter applicera olika strategier fr att mitigera dessa risker med olika lager av designfilosofier, redundans, kontroll och sjlvkontroll.
Vi gr ven en del HIL-prylar till bilindustrin och djvlar vilka krav dom har och det skall gras sjukt mycket provning och verifiering av design och tekniker.
sen r min exfru nn typ av design-stds-chef i bilindustrin, och 30% av mina polare om jobbar med utveckling inom fordonsindustrin svr ver all redundans.
S fr att stnga denna diskussionen, nej, det r inte livsfarligt, tvrt om - det kommer KA skerheten i bilarna.
Jag som kr racing och gillar att kra bil kan dock gnlla p att den generations break-by-wire-system som finns p marknaden har djvligt dlig "knsla" och avsaknad av "feedback" - men det passar 99,99% av alla konsumenter utmrkt d man gillar att knna sig "bortkopplad".
Detta kommer givetvis bli bttre med kommande generationers system p samma stt som frsta generationernas elektriska styr-servon var helt vrdelsa p att frmedla vad dcken hll p med och idag r dom mycket bttre. Det finns dock inget som gr upp mot en bil utan vare sig broms- eller styr-servo.
the truth has been spoken.