2020-04-23, 19:30
Medlem
Nihennas avatar
Tänkte jag skulle göra biff sezhuan då det var länge sen jag åt det och jag minns att jag tyckte det var gott.

Googlade efter recept, och undvek de klassiska arla-, ICA och coop-recepten. Jag hittade ett recept på en blogg. Av tidigare erfarenhet brukar folk som skriver matblogg kunna sin sak, så jag provade.

Här är receptet: http://mattiashandley.se/jag-vet-int...n-gott-ar-det/

Citat:
Receptet

Som med all kinesisk matlagning så är receptet mer en grund än något du skall följa slaviskt, så här är en bra grund
Proteinkällan kan vara fisk, kyckling, kött, tofu, quorn eller vad som helst du önskar. I vilket fall som helst så tog jag 1 kg biff och strimlade tunt. Med tunt menar jag ca 0,5 cm skivor.
Marinaden och såsen

Blanda en marinad av

Finhackad vitlök (ta i så du skäms, 5 klyftor fungerar)
Krossad (rostad) szechuanpeppar* (1-5 tsk)
Ingefära – blir godast med färsk riven ingefära, 5 matskedar ungefär
3 msk ostronsås
3 msk ljus soja
2 tsk honung
1 msk sesamolja
2 msk kinesiskt risvin eller sherry (jag tog vitvinsvinäger istället)

Lägg i proteinet i marinaden och låt det gosa till sig i minst 20 minuter men jag lät det ligga i 2 timmar. Jag vet inte hur mycket bättre det blir med längre marineringstid – får väl testa 🙂
Grönsakerna

Under tiden köttet marinerat städar du upp i köket och ställer tillbaka allt på sin plats. När du är klar så skall du förbereda grönsakerna som skall vara i. Här kan du gå bananas om du vill. Vill du hålla det strikt så tar du grönsakerna nedan, annars kan du blanda i champinjoner, paprika, broccoli, brysselkål, morot etc etc… Pak choi har en väldigt god smak så jag tycker att du skall ha i den!

Strimla 2-4 vårlökar grovt och hacka ca 250 g pak choi i stora bitar.
Tillagningen

Wokpannan var årets julklapp för något decennier sedan, men få har väl kvar dem. Om du har en så vet du hur du använder den. Jag tog den största teflonstekpannan vi hade och hettade upp den rejält.

Lyft ur köttet/proteinet ut marinaden och stek på ca 2 minuter. Lägg i grönsakerna och låt det steka tills dess att grönsakerna är lagom varma/knapriga/goda.

Kör du med pak choi och salladslök tar det bara några minuter
Häll sedan på marinaden och låt det hettas upp tills dess att den är en god sås.

Nu är det klart att servera.

Jag följde receptet till punkt och pricka, jag hade inte ens några extra grönsaker i (enbart salladslök och pak choi) och vad blev resultatet? Det blev nästintill oätligt. Det smakar kemisal. Salt, surt och beskt på en och samma gång. Nu får jag tvinga i mig de 3 matlådorna det blev av det, men det görs knappast med glädje...

Vad kan det vara som är fel i receptet? Några saker jag reagerar på är mängden kött. ETT KILO kött gjorde att när man väl kastade det i wokpannan så låg ju bitarna på varandra, och bokstavligen kokade istället för att steka. En annan sak jag reagerar på är att han vill ha ljus soja, som jag tolkar som japansk soja. Med allt annat som vinäger och ostronsås känns det... fel.

Någon som har ett bra recept kanske? Jag vill så gärna få till det, för det är, när det görs rätt, en så himla god maträtt...
Citera
2020-04-23, 20:18
Medlem
Clint Ruins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Tänkte jag skulle göra biff sezhuan då det var länge sen jag åt det och jag minns att jag tyckte det var gott.

Googlade efter recept, och undvek de klassiska arla-, ICA och coop-recepten. Jag hittade ett recept på en blogg. Av tidigare erfarenhet brukar folk som skriver matblogg kunna sin sak, så jag provade.

Jag följde receptet till punkt och pricka, jag hade inte ens några extra grönsaker i (enbart salladslök och pak choi) och vad blev resultatet? Det blev nästintill oätligt. Det smakar kemisal. Salt, surt och beskt på en och samma gång. Nu får jag tvinga i mig de 3 matlådorna det blev av det, men det görs knappast med glädje...

Vad kan det vara som är fel i receptet? Några saker jag reagerar på är mängden kött. ETT KILO kött gjorde att när man väl kastade det i wokpannan så låg ju bitarna på varandra, och bokstavligen kokade istället för att steka. En annan sak jag reagerar på är att han vill ha ljus soja, som jag tolkar som japansk soja. Med allt annat som vinäger och ostronsås känns det... fel.

Någon som har ett bra recept kanske? Jag vill så gärna få till det, för det är, när det görs rätt, en så himla god maträtt...

Om du slänger i så mycket kött på en gång så blir köttet kokt och inte stekt. Dela upp och woka köttet i omgångar.
Citera
2020-04-23, 20:34
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint Ruin
Om du slänger i så mycket kött på en gång så blir köttet kokt och inte stekt. Dela upp och woka köttet i omgångar.
Yes, får göra det nästa gång, tack. Vad kan det vara som blev så himla fel med smaken då, kan tänkas? Visst för att konsistensen blev fel, men det var framför allt smaken som verkligen blev "urgh!" >.<
Citera
2020-04-23, 20:45
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:

Ljus soja är inte = japansk soja. Såhär ser kinesisk ljus soja ut (inte särskilt mörk med andra ord, men mindre salt):https://omnivorescookbook.com/wp-con...-soy-sauce.jpg

Japansk soja går utmärkt. Kör på 2 msk sån och 1 msk av den mörka sojan du har.

Och 1 kg kött låter vansinnigt mycket till så pass lite andra ingredienser. Mängden vitlök, ostronsås, soja, vinäger, sesamolja, risvin etc låter mer lagom för 300-400 gram kött.

Viktigt med schezuanpepparn som inte står specifierat i receptet är att det bara är skalen du ska använda. Den lågkvalite schezuanpeppar som Risbergs säljer har massa kvistar och själva fröna kvar. Fröna smakar inte bra alls och kvistarna gör man bäst i att rensa bort.

Och så naturligtvis stek bara några bitar kött i taget. Och så mycket vitvinsvinäger blir nog för starkt. Risvin är mycket sötare och mildare. Köp lite sånt bara.
Citera
2020-04-23, 20:52
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Ljus soja är inte = japansk soja. Såhär ser kinesisk ljus soja ut (inte särskilt mörk med andra ord, men mindre salt):https://omnivorescookbook.com/wp-con...-soy-sauce.jpg

Japansk soja går utmärkt. Kör på 2 msk sån och 1 msk av den mörka sojan du har.

Och 1 kg kött låter vansinnigt mycket till så pass lite andra ingredienser. Mängden vitlök, ostronsås, soja, vinäger, sesamolja, risvin etc låter mer lagom för 300-400 gram kött.

Viktigt med schezuanpepparn som inte står specifierat i receptet är att det bara är skalen du ska använda. Den lågkvalite schezuanpeppar som Risbergs säljer har massa kvistar och själva fröna kvar. Fröna smakar inte bra alls och kvistarna gör man bäst i att rensa bort.

Och så naturligtvis stek bara några bitar kött i taget. Och så mycket vitvinsvinäger blir nog för starkt. Risvin är mycket sötare och mildare. Köp lite sånt bara.
Aha, förstår!

Jag googlade på ljus soja, och då skrev flera länkar att det var samma som japansk. Då lärde man sig något nytt.

Ang. vilken peppar så vet jag inte riktigt vad det är för märke. Köpte det på en asiatisk butik här i Göteborg (Saigon food). Står bara massa kinesiska på den så omöjligt att avläsa.

Ok! Risvinäger it is nästa gång då. Samt ha i åtanke att prova med 3-400 gram kött. Tack! Så utöver missförstånden med ingredienserna så verkar det vara ett okej recept, alltså?
Citera
2020-04-23, 21:00
Medlem
SadEyess avatar
Jag hade slängt receptet i sopkorgen redan när jag läste att vederbörande wokade i en teflonpanna.
Citera
2020-04-24, 11:14
Medlem
madtops avatar
Citat:
Yes, får göra det nästa gång, tack. Vad kan det vara som blev så himla fel med smaken då, kan tänkas? Visst för att konsistensen blev fel, men det var framför allt smaken som verkligen blev "urgh!" >.<

Blev det verkligen "urgh"?

Receptet ser inte ut att vara helt uppåt väggarna men det är väldigt mycket ingefära i receptet.
Kanske det är ingefära du reagerar på? Testa att dra ned på mängden.

Szechuanpeppar har en väldigt karaktäristisk smak. Starkt, lite lätt metalliskt och kittlar på tungan.
Så även den kan du vara försiktig med - kan lätt ta överhanden.
Citera
2020-04-24, 11:43
Medlem
konstits avatar
Citat:

De få gånger jag provat att göra kinamat har jag med (efter eget tycke) haft framgång med teriyakisås, och kan då utesluta dessa:
Ingefära
ostronsås
soja
honung (om man saknar sötma fungerar socker bättre än honung)

Som utgångspunkt är kinamat billig för att den i huvudsak består av grönsaker och en smula kött... 1 Kilo kött bör vara nog att hålla ett mindre kinahak igång en en hel måndagkväll !
Citera
2020-04-24, 13:14
Medlem
Jag tror det är sesamoljan som tar över allt för mycket, prova med en tesked istället för en matsked.
Sedan byta ut oystersauce mot fermenterad bönpasta, t ex Lee Kim Kees Chili bean sauce.

Lycka till!
Citera
2020-04-24, 14:26
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Blev det verkligen "urgh"?

Receptet ser inte ut att vara helt uppåt väggarna men det är väldigt mycket ingefära i receptet.
Kanske det är ingefära du reagerar på? Testa att dra ned på mängden.

Szechuanpeppar har en väldigt karaktäristisk smak. Starkt, lite lätt metalliskt och kittlar på tungan.
Så även den kan du vara försiktig med - kan lätt ta överhanden.
Jo, den smakade verkligen umpa, men som tidigare nämnt i tråden är det troligen för att jag missförstod "ljus soja" med japansk soja. Jag visste inte att det fanns ljus, kinesisk soja. Alltid trott att ljus = japansk, mörk = kinesisk.

Sen att jag nästa gång ska köra risvin istället för vitvinsvinäger som han med bloggen.

Citat:
Ursprungligen postat av konstit
De få gånger jag provat att göra kinamat har jag med (efter eget tycke) haft framgång med teriyakisås, och kan då utesluta dessa:
Ingefära
ostronsås
soja
honung (om man saknar sötma fungerar socker bättre än honung)

Som utgångspunkt är kinamat billig för att den i huvudsak består av grönsaker och en smula kött... 1 Kilo kött bör vara nog att hålla ett mindre kinahak igång en en hel måndagkväll !
Yes ok, tack! Håller du med tidigare som tyckte att mängden kryddor och såser snarare var för 3-400 gram kött? Ska nog köra det istället.

Citat:
Ursprungligen postat av vadee
Jag tror det är sesamoljan som tar över allt för mycket, prova med en tesked istället för en matsked.
Sedan byta ut oystersauce mot fermenterad bönpasta, t ex Lee Kim Kees Chili bean sauce.

Lycka till!
Ok, tack!

Bara för att klargöra. Det är denna sojan jag skulle ha haft istället för japansk?
https://www.kryddlandet.se/smaksatta...kinesisk-soja/
Citera
2020-04-24, 14:43
Medlem
Nihennas avatar
Sitter och funderar på hur jag kan rädda denna batchen innan jag går på nästa försök.

Kanske kokosmjölk och socker/råsocker med lite röd currypasta kan rädda den? Jag slänger i det jag redan har lagat tillbaka i wokpannan och gör nån form av thaicurry istället eller något...
Senast redigerad av Nihenna 2020-04-24 kl. 14:46.
Citera
2020-04-24, 16:08
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Sitter och funderar på hur jag kan rädda denna batchen innan jag går på nästa försök.

Kanske kokosmjölk och socker/råsocker med lite röd currypasta kan rädda den? Jag slänger i det jag redan har lagat tillbaka i wokpannan och gör nån form av thaicurry istället eller något...

Kokosmjölk/grädde och röd curry kan rädda det mesta! Lycka till nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in