Kan äta ris så som det är. Kallt eller varmt spelar ingen roll. Det här gäller jasminris. Ingen salt heller. Naturlig sötman från riskornen är underbar. Sushiris är också gudomliga. Perfekt tillagat och klibbiga sätter de sig bra. Någon annan som tycker om ris? Vad har ni testat för kombinationer?
Barndomsminne jag har är att käka ris med smör, både jasminris och basmatiris funkade det med. Har experimenterat med choklad också, vilket jag inte rekommenderar..
Kan äta ris så som det är. Kallt eller varmt spelar ingen roll. Det här gäller jasminris. Ingen salt heller. Naturlig sötman från riskornen är underbar. Sushiris är också gudomliga. Perfekt tillagat och klibbiga sätter de sig bra. Någon annan som tycker om ris? Vad har ni testat för kombinationer?
Barndomsminne jag har är att käka ris med smör, både jasminris och basmatiris funkade det med. Har experimenterat med choklad också, vilket jag inte rekommenderar..
Ris fungerar bra till många rätter bland annat fisk annars är sushi väldigt gott. Korvstroganoff med ris är ett måste.
Har faktiskt börjat blanda i det mesta av alla slags grönsakspåsar när jag kokar ris, varför skita ner flera kastruller, sen självklart gurkmeja, curry och svartpeppar av 3 anledningar.
#1 curcuminoider som finns i Gurkmeja
#2 Svartpetppar finns det piperin som medverkar med Gurkmejan
#3 Curry gott mest, samt nåt nyttigt måste det finnas
Om jag sammanställer dessa 3 så är det de 3 som inte bevisat men kanske motverkar alzheimers sjukdom för det finns knappt i Indien och i ett flertalet andra länder.
Bara en tes, ungefär som big bang...
Jag gillar ris mycket om det inte är sånt tråkigt, ris som är vanligt i Svenska hem och skolkök. Jasmin är favoriten, klibbigt och smakrikt. Ska gärna vara en kryddig röra eller wok till.
Jag är uppväxt med potatis,
så finns det ris att välja så
äter jag hellre det!!!
Och blir det ris över en dag,
går det utmärkt att steka och
blanda i ex frysta grönsaker,
kyckling,skaldjur,valfria kryddor.
Man kan också blanda i lite buljong/fond.
Helt underbart!
Dock ska man då helst steka i olja, INTE i smör.
Ja ris är det bästa som finns. Blev väldigt deppig häromåret när man helt plötsligt inte skulle äta så mycket ris längre pga arsenik eller vad det nu var.
Ja ris är det bästa som finns. Blev väldigt deppig häromåret när man helt plötsligt inte skulle äta så mycket ris längre pga arsenik eller vad det nu var.
Går att koka bort!
Koka riset som du kokar pastan med mycket vatten, då släpper det mycket arsenik i vattnet du silar bort. Dessutom har man bättre kontroll på riset. Sila, häll ut det på en plåt och rör med en gaffel!
Går att koka bort!
Koka riset som du kokar pastan med mycket vatten, då släpper det mycket arsenik i vattnet du silar bort. Dessutom har man bättre kontroll på riset. Sila, häll ut det på en plåt och rör med en gaffel!
Funkar det verkligen så? Gillar dock när vattnet kokar bort och det bara är att äta så får väl dö arsenikdöden. Men tack för tipset.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!