2020-04-23, 12:38
Medlem
Som rubriken lyder, för ca två veckor sedan så var jag i ett bråk vilket resulterade i att jag hamnade på marken och dagen efter vaknade upp med en äcklig smärta i vänstra revbenet.

För 2 dagar sedan var jag hos doktorn där de både undersökte mig samt röntgade det utsatta området. Ingen punkterad lunga. Inte brutet revben. De sa däremot att de kunde ha blivit en spricka som man inte kunde se på röntgen och att jag skulle återkomma om 10 dagar om de blev värre. Notera att jag är tillhör den yngre åldersgruppen. Smärtan är inte lika grov längre, däremot är det ansträngande att skratta, nysa och ta djupa andetag. Kan inte sova bra liggandes på rygg heller.

Till frågan, någon som har varit med om liknande? När avtar smärtan? Är det något annat som spökar möjligtvis?

mvh
Citera
2020-04-23, 12:42
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 52834767
Som rubriken lyder, för ca två veckor sedan så var jag i ett bråk vilket resulterade i att jag hamnade på marken och dagen efter vaknade upp med en äcklig smärta i vänstra revbenet.

För 2 dagar sedan var jag hos doktorn där de både undersökte mig samt röntgade det utsatta området. Ingen punkterad lunga. Inte brutet revben. De sa däremot att de kunde ha blivit en spricka som man inte kunde se på röntgen och att jag skulle återkomma om 10 dagar om de blev värre. Notera att jag är tillhör den yngre åldersgruppen. Smärtan är inte lika grov längre, däremot är det ansträngande att skratta, nysa och ta djupa andetag. Kan inte sova bra liggandes på rygg heller.

Till frågan, någon som har varit med om liknande? När avtar smärtan? Är det något annat som spökar möjligtvis?

mvh
Det tar några veckor men hosta hicka och nysa gör jevvligt ont
Citera
2020-04-23, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Det tar några veckor men hosta hicka och nysa gör jevvligt ont

Ok, tack för svar. Det har du rätt i
Citera
2020-04-23, 12:53
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ok, tack för svar. Det har du rätt i
Glömde skriva att det sprucka revbenet kan spricka upp igen i framtiden. Har några som spricker ibland när man är oförsiktig. Ett litet knäpp så är man där igen och kompisarna har jätte roligt och bara måste berätta roliga historier så man ska skratta. Var försiktig med det revbenet i framtiden
Citera
2020-04-23, 12:55
Medlem
Citat:
Glömde skriva att det sprucka revbenet kan spricka upp igen i framtiden. Har några som spricker ibland när man är oförsiktig. Ett litet knäpp så är man där igen och kompisarna har jätte roligt och bara måste berätta roliga historier så man ska skratta. Var försiktig med det revbenet i framtiden

Juste det nämnde dem också hahaha. Det ska jag tänka på

tack för svar

mvh
Citera
2020-04-23, 12:56
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Juste det nämnde dem också hahaha. Det ska jag tänka på

tack för svar

mvh
Vila och lycka till mvh
Citera
2020-04-23, 12:57
Medlem
Citat:
Vila och lycka till mvh

Tack, sista fråga bara

hur fungerade det med träning för dig? Är de promenering som gäller?

mvh
Citera
2020-04-23, 13:01
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Tack, sista fråga bara

hur fungerade det med träning för dig? Är de promenering som gäller?

mvh
Prova. Hoppa över allt som gör ont är mitt tips. Jag är bymek och skruvar i allt så för min del var det inte mycket jag kunde göra då men prova dej fram lite försiktigt. Det är inte bra att sitta still heller
Citera
2020-04-23, 13:07
Medlem
Citat:
Prova. Hoppa över allt som gör ont är mitt tips. Jag är bymek och skruvar i allt så för min del var det inte mycket jag kunde göra då men prova dej fram lite försiktigt. Det är inte bra att sitta still heller

Alrighty, tack för alla generösa svar
Citera
2020-04-23, 14:02
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Alrighty, tack för alla generösa svar
Hej, du får ett tips till av mig...

Håll armen tätt intill sidan du har det spruckna revbenet på när du
hostar, nyser eller skrattar.

Det gav mig support när jag hade hostat som en galning
vid en influensa vårvintern -96.

Jag hörde ett dovt ljud och en smärta som var riktigt knasigt,
som jag aldrig hade varit med om förut.
Det går över om några veckor!
Citera
2020-04-23, 17:48
Medlem
Citat:

mvh

Jo tack, tyvärr.

Efter själva benbrytet tar det ofta en vecka, tio dar för att smärtan ska peaka. Sen är det en låååångsam återhämtning.

Sist jag bröt ett revben c:a ett år sedan (är inte ung men klantig/icke säkerhetsmedveten) så tog det lite drygt sex veckor innan jag kunde röra mig fritt i sängen. Uppstigning efter 2v var inte roligt.

Så jävla segt, snacka om att dra bort plåstret lååångsamt.

Fick nog en förklaring av läkaren varför revbensfrakturer ter sig på detta viset när jag var ung men jag minns inte. Alla andra ben gör det skitont att bryta.
Citera
2020-04-23, 19:23
Medlem
6 v tar det till läkning, lev som vanligt men provocera inte smärtan, kollar bara på tråkiga klipp så du inte skrattar för mkt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in