2020-06-05, 16:46
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Det är helt OT, men tror du verkligen att de som bor i USA under Trump inte ser bristerna under hans ledning?
Vilka brister?

Fast det är också skillnad mellan en diktatur och en demokrati. Det är faktiskt lagligt att kritisera Trump i dagens USA.
Senast redigerad av Furienna 2020-06-05 kl. 16:49.
Citera
2020-06-05, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Men det var inte vad saken handlade om, utom att någon påstod att judarna på Jesu inte hade rätt att avrätta någon. Vilket de tydligen hade.
De lydde under romersk lag, därför var de tvungna att gå till Pilatus och be honom avrätta Jesus. I MÖ förekommer hedersmord trots att myndigheterna förbjuder det och lagför de som gör det, precis som i Sverige.
Citera
2020-06-05, 16:48
Medlem
Citat:
Vilka brister?
Läs lite på forumet för Politik. Eller följ nyheterna.
Citera
2020-06-05, 16:52
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Men det var inte vad saken handlade om, utom att någon påstod att judarna på Jesu inte hade rätt att avrätta någon. Vilket de tydligen hade.
Johannesevangeliet 18:31.
Citera
2020-06-05, 16:55
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nej, hade jag levt där och då så hade jag kanske inte märkt bristerna. Hur så?
Det gör det inte fel att jag här och nu kan ha invändningar.
Det kan du ha, men det jag menar är att du gör det med facit i hand och sjuttiofem år av hård kritik bakom dig. Den som levde i Nazityskland fick inte tycka att något var fel med nazismens ideologi.
Senast redigerad av Furienna 2020-06-05 kl. 16:57.
Citera
2020-06-05, 16:56
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
De lydde under romersk lag, därför var de tvungna att gå till Pilatus och be honom avrätta Jesus. I MÖ förekommer hedersmord trots att myndigheterna förbjuder det och lagför de som gör det, precis som i Sverige.
Så du menar att Stefanus död var ett hedersmord?
Citera
Medlem
Citat:
Det kan du ha, men det jag menar är att du gör det med facit i hand och sjuttiofem år av hård kritik bakom dig. Den som levde i Nazityskland fick inte tycka att något var fel med den nazistiska ideologin.
Ja...?
Jag ser inte poängen i förhållande till något jag påstått öht.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Fast det är inte heller väsentligt i sammanhanget.
Det som är väsentligt är att du påstod att judarna inte hade rätt att avrätta någon, fast det är tydligt att de hade det.
Jo, det är väsentligt eftersom judarnas lag säger att ingen ska dömas utan att bli hörd.
Steningen av Stefanos var således inte efter judisk lag öht, utan mer ett vansinnesdåd.
Citera
2020-06-05, 16:58
Medlem
Citat:
Så du menar att Stefanus död var ett hedersmord?
Nej, de dödade honom för att han var en profet och de hatade honom. Det är den uppfattning jag får när jag läser berättelsen.
Citera
2020-06-05, 17:01
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja...?
Jag ser inte poängen i förhållande till något jag påstått öht.
Att du verkar se det som ett faktum att nazismen hade brister. Och jo, det kan vi tycka i efterhand. Men för dem som levde under den regimen var det inte så lätt att kritisera något.
Senast redigerad av Furienna 2020-06-05 kl. 17:04.
Citera
2020-06-05, 17:01
Medlem
mg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag vet inte om jag tillhör "sola scriptura", jag tror på bibeln, men jag är tillgänglig, vad vill du diskutera?

Jättebra, men var fan är det efterlängtade raskriget vi alla längtar efter?

Börjar bli sjukt tråkigt att bara gå och vänta på nått det är värre än för ungarna när dom väntar på Kalle den 24e...
Citera
2020-06-05, 17:07
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jo, det är väsentligt eftersom judarnas lag säger att ingen ska dömas utan att bli hörd.
Steningen av Stefanos var således inte efter judisk lag öht, utan mer ett vansinnesdåd.
Jag har nu kollat detaljerna i Apostlagärningarna, och det är tydligt att han blev hörd i en rättegång. Visst, det nämns att man skickade fram falska vittnen. Och det är sant att det är emot judisk lag. Fast då höll Stefanus ett tal, som gjorde att prästerna blev rasande och kunde avrätta honom med eller utan ett vittne.
Senast redigerad av Furienna 2020-06-05 kl. 17:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in