• 1
  • 2
2020-04-22, 14:07
Bannlyst
Jag har fått ett telefonsamtal av polisen som berättade att jag har beställt droger via dark web. Jag nekade till dessa anklagelser och samtalet var kortvarigt.

Nu undrar jag:
1. Är det olagligt att ta emot droger i brevlådan?
2. Hur ska man förhindra att någon beställer olagliga saker till ens brevlåda?

Dessutom undrar jag: Om polisen gör husrannsakan och inte hittar några droger eller spår i övrigt och man själv inte använder narkotika kan man ändå få straff för de? Jag är oskyldig och kommer neka men det kändes på rösten att det här inte var över än för mig.

"Mottagande av narkotika i brevlåda", vad är det för brottsrubricering? Man kan alltså skicka knark till premiärminister och få hen fälld för brott ??
Citera
2020-04-22, 14:11
Medlem
Soda--Pops avatar
Bäst jag vet arbetar inte polisen på det viset. Hur vet du att det var polisen som ringde och inte en skojare ?
Citera
2020-04-22, 14:12
Medlem
Det är olagligt att köpa narkotika.
Citera
2020-04-22, 14:14
Medlem
Fourhundredstrokess avatar
Polisen ringer inte på telefon. Dom skickar brev eller hämtar dig.
Telefonsamtal sker bara när man avtalat det.
Citera
2020-04-22, 14:14
Medlem
när en någon påstår att de är polisen som ringer så finns det bara en sak du svarar,

Kan jag få ditt namn, ert växelnr och dit ankytningsnummer så ringer jag up.
Citera
2020-04-22, 14:40
Medlem
Wigilantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fourhundredstrokes
Polisen ringer inte på telefon. Dom skickar brev eller hämtar dig.
Telefonsamtal sker bara när man avtalat det.
Skitsnack, snuten ringer en hel del! Om dom inte lyckas få tag på korrekt nummer eller om man skiter i att svara skickar dom brev och kallar en. Om man inte dyker upp på förhör kan man bli hämtad (om man bor där man är folkbokförd) eller ifall de luskat fram där man bor via partners sociala medier etc.. har även varit med om att delgivningsman har hittat mig genom att spåra vidarebefordrad post. Men finns noll anledning att göra det extra lätt för dom, straffet blir inte mildare för det.
Citera
2020-04-22, 14:45
Medlem
RingInteSnutens avatar
Nej polisen ringer inte I dessa fall du får ett brev som säger att din post har fastnat i en rutinkonttoll, vill du vara medvarande när det öppnas.

Det är någon som busringer för att bota coronatristessen.
Citera
2020-04-22, 14:47
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2020-03-01
Nu undrar jag:
1. Är det olagligt att ta emot droger i brevlådan?

Bara om du inte lämnar in det till polisen direkt när du får det.

Citat:
2. Hur ska man förhindra att någon beställer olagliga saker till ens brevlåda?

Det kan man inte. Det enda man kan göra är att lämna det till polisen så fort det kommer.

Citat:
Dessutom undrar jag: Om polisen gör husrannsakan och inte hittar några droger eller spår i övrigt och man själv inte använder narkotika kan man ändå få straff för de?

Bara om de kan knyta dig till beställningen (spår i dator, telefon mm).
Citera
2020-04-22, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
när en någon påstår att de är polisen som ringer så finns det bara en sak du svarar,

Kan jag få ditt namn, ert växelnr och dit ankytningsnummer så ringer jag up.
Polisen kan visst ringa och fråga allehanda saker. Jag blev bestulen på min plånbok i tunnelbanan av någon ung grabb (kom senare fram vem det var) i min ålder. Personen hade förövrigt bestämt sig för att försöka använda min legitimation för att komma in på krogen. Detta lyckades denne givetvis inte med och åkte fast. Dock var det inte slut där, grabben hävdade att jag lånat ut det till honom mot betalning, därefter fick jag ett samtal från en polisman som förklarade "allvaret" i situationen. Påståendet var ju dock ganska grundlöst och det hela lades snabbt ner. Min poäng är att de ringde och skrämde mig, samt att de även höll förhör med mig via telefon. Jag fick inget brev eller liknande innan, det bara ringde en dag.

Svar till TS: Det är absolut olagligt att motta droger via posten, men en förutsättning är att du hade ett uppsåt. Skulle jag posta massa droger till dig bara för att jag känner det har du inget uppsåt att inneha eller motta droger, därav kan du inte lastas för det. Du kan definitivt bli straffad, trots att de inte hittar något alls hos dig. Ur bevissynpunkt är dock detta väldigt krångligt och rätt osannolikt. Du kan ju dömas för att exempelvis ha sålt droger, utan att de hittar ett skvatt. Istället kan de genom annan bevisning styrka det, exempelvis meddelanden, telefonavlyssning, observationer där du möter folk och överlämnar paket etcetera. I ditt fall kommer du däremot inte åka fast för innehav eller något om du bara blankt nekar, det är iaf högst osannolikt. Lycka till säger jag till den åklagare som väljer att väcka åtal att det var DU som beställde drogerna för att nyttja dem på olika sätt utan någon som helst stödbevisning.
Citera
2020-04-22, 15:00
Medlem
Fourhundredstrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wigilante
Skitsnack, snuten ringer en hel del! Om dom inte lyckas få tag på korrekt nummer eller om man skiter i att svara skickar dom brev och kallar en. Om man inte dyker upp på förhör kan man bli hämtad (om man bor där man är folkbokförd) eller ifall de luskat fram där man bor via partners sociala medier etc.. har även varit med om att delgivningsman har hittat mig genom att spåra vidarebefordrad post. Men finns noll anledning att göra det extra lätt för dom, straffet blir inte mildare för det.

Skitsnack på dig själv! Klart som fan poliser ringer samtal men inte i ett sånt här fall. Spela inte allan för fan...
Citera
2020-04-22, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av generalmackmyra
Polisen kan visst ringa och fråga allehanda saker. Jag blev bestulen på min plånbok i tunnelbanan av någon ung grabb (kom senare fram vem det var) i min ålder. Personen hade förövrigt bestämt sig för att försöka använda min legitimation för att komma in på krogen. Detta lyckades denne givetvis inte med och åkte fast. Dock var det inte slut där, grabben hävdade att jag lånat ut det till honom mot betalning, därefter fick jag ett samtal från en polisman som förklarade "allvaret" i situationen. Påståendet var ju dock ganska grundlöst och det hela lades snabbt ner. Min poäng är att de ringde och skrämde mig, samt att de även höll förhör med mig via telefon. Jag fick inget brev eller liknande innan, det bara ringde en dag.

Svar till TS: Det är absolut olagligt att motta droger via posten, men en förutsättning är att du hade ett uppsåt. Skulle jag posta massa droger till dig bara för att jag känner det har du inget uppsåt att inneha eller motta droger, därav kan du inte lastas för det. Du kan definitivt bli straffad, trots att de inte hittar något alls hos dig. Ur bevissynpunkt är dock detta väldigt krångligt och rätt osannolikt. Du kan ju dömas för att exempelvis ha sålt droger, utan att de hittar ett skvatt. Istället kan de genom annan bevisning styrka det, exempelvis meddelanden, telefonavlyssning, observationer där du möter folk och överlämnar paket etcetera. I ditt fall kommer du däremot inte åka fast för innehav eller något om du bara blankt nekar, det är iaf högst osannolikt. Lycka till säger jag till den åklagare som väljer att väcka åtal att det var DU som beställde drogerna för att nyttja dem på olika sätt utan någon som helst stödbevisning.

Klart polisen kan ringa. Har själv luft luren . Men tillvägagånsättet när ”polisen” ringer är den jag skrev.
Citera
2020-04-22, 15:21
Medlem
Wigilantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fourhundredstrokes
Skitsnack på dig själv! Klart som fan poliser ringer samtal men inte i ett sånt här fall. Spela inte allan för fan...
"Polisen ringer inte på telefon. Dom skickar brev eller hämtar dig." Skrev du vilket är FEL.
"Telefonsamtal sker bara när man avtalat det." Skrev du vilket också är FEL.

I rest my case.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in