• 1
  • 2
2020-04-22, 09:40
Medlem
Slaxarns avatar
Ngon som kan hjlpa mig att frst vad som krvs fr att f ta del av aktiebolags utdelningar? Jag menar man kan vl inte kpa in sig i aktiebolaget dagen innan fr att ta del av den fr att sedan dagen drp g ur igen?

Hur fungerar detta?
Citera
2020-04-22, 09:43
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaxarn
Ngon som kan hjlpa mig att frst vad som krvs fr att f ta del av aktiebolags utdelningar? Jag menar man kan vl inte kpa in sig i aktiebolaget dagen innan fr att ta del av den fr att sedan dagen drp g ur igen?

Hur fungerar detta?
I princip s gr det bra att gra s. Fast kursen r hgre innan utdelningen och lgre efter.
Citera
2020-04-22, 09:45
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
I princip s gr det bra att gra s. Fast kursen r hgre innan utdelningen och lgre efter.

Faktiskt r det inte alltid s, och r man bra p att spekulera kan man spela p systemet. Fast r man bra p att spekulera kan man andra sidan gra det varje dag. Och r man en apa som kastar pil kan man f fr sig att man r bra p att spekulera.
Citera
2020-04-22, 09:55
Medlem
Superslaskens avatar
Citat:

Hur fungerar detta?

Det r reglerat vilken dag man mste ga aktien fr att f utdelningen, brukar kallas avstmningsdag. Dagen efter denna kommer aktiekursen sklart att vara lgre vrderat med motsvarande hur mycket som delats ut.

Saxat nedan frn avanza:
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/av...utdelning.html

Fr att ha rtt till utdelning behver du vara infrd i aktieboken p avstmningsdagen, vilket vanligtvis r andra bankdagen efter rsstmman. Fljande dagar r bra att knna till i samband med ett bolags utdelning:

Sink-dag: Detta r sista dagen d du kan kpa aktien och ha rtt till utdelning. Du behver behlla aktierna p ditt konto ver natten till nstkommande dag fr att ha rtt till utdelningen.

X-dag: Denna dag handlas aktien utan att ge kparen rtt till utdelning. Du kan dremot slja aktien p ex-dagen men fortfarande ha rtt till utdelningen.

Avstmningsdag: Den dag d du behver vara registrerad som aktiegare fr att ha rtt till utdelning. Den infaller tv bankdagar efter sink-dagen fr europeiska, amerikanska och kanadensiska aktier.

Det gr att slja en aktie p X-dagen och nd ha rtt till utdelning eftersom vi i Sverige tillmpar tv likviddagar fr frsljning av en aktieaffr. Det betyder att pengar och aktie byter gare tv dagar efter frsljningsdagen. Om du r gare i nedanstende exempel och sljer p tisdagen str du allts som gare fram till torsdagen. Drmed str du som gare p avstmningsdagen och har rtt till utdelning. Om du vill f utdelningen, se d till att vara registrerad gare p avstmningsdagen.

Utdelningsdag: Den dag d utdelningen bokas in p kontot.
Citera
2020-04-22, 10:01
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Faktiskt r det inte alltid s, och r man bra p att spekulera kan man spela p systemet. Fast r man bra p att spekulera kan man andra sidan gra det varje dag. Och r man en apa som kastar pil kan man f fr sig att man r bra p att spekulera.
Tom dr finns tydligen mjligheter att spekulera.
Citera
2020-04-22, 10:05
Bannlyst
I regeln tjnar du ingenting p att endast kpa fr utdelningen. S glm det
Citera
2020-04-22, 16:55
Medlem
Citat:

Hur fungerar detta?
Ett fretags vrdering bygger p tillgngar som fretaget har. Fabriker, varulager, patent, kunder, kapital med mera.

Om fretaget idag r vrt 100 miljoner kronor ( 1 miljoner aktier som r vrda 100 kr). Fretaget har under ret gtt jttebra och vljer att dela ut pengar till aktiegarna, 10 miljoner kronor. D r ju helt pltsligt tillgngarna i fretaget 10 miljoner kronor mindre dvs vrdet r bara 90 miljoner kronor eller 90 kr per aktie.

Fabriker, varulager, patent, kunder r samma men kapitalet sjunker vid en utdelning s man kan definitivt inte rkna med att tjna pengar p att bara ga aktien den dagen som man fr utdelning eftersom kursen normalt sjunker med motsvarande belopp som utdelningen r.
Citera
2020-04-22, 18:38
Medlem
I teorin borde det till och med fungera tvrtom. Det finns ett vrde i att ga aktien fr att f rsta i bolagsstmman. Dagen nr de rknar ut hur mnga rster alla aktiegare har brukar sammanfalla med dagen som du mste ga aktien fr att f utdelning. Om du inte vill g p stmman borde du kunna tjna pengar p att slja dina aktier och sedan kpa tillbaka dem nsta dag. Hur mycket du tjnar p detta beror p vilket fretag det r och hur viktiga frgorna som det rstas om r.
Citera
2020-04-22, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av THS
I teorin borde det till och med fungera tvrtom. Det finns ett vrde i att ga aktien fr att f rsta i bolagsstmman. Dagen nr de rknar ut hur mnga rster alla aktiegare har brukar sammanfalla med dagen som du mste ga aktien fr att f utdelning. Om du inte vill g p stmman borde du kunna tjna pengar p att slja dina aktier och sedan kpa tillbaka dem nsta dag. Hur mycket du tjnar p detta beror p vilket fretag det r och hur viktiga frgorna som det rstas om r.
Lngt ifrn alla sjunker p utdelningsdag och en hel del gr upp istllet pga terinvestering frn gare
Citera
2020-04-23, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svetsarenstefan
Lngt ifrn alla sjunker p utdelningsdag och en hel del gr upp istllet pga terinvestering frn gare
Avrkningsdagen och utdelningsdagen r olika, p avrkningsdagen bruka den i mnga fall g ner mer, dels pga smsparare som ej r insatta sljer i panik, men ocks pga det verka finnas folk som kper infr en utdelning och sljer efter... r de utlndska ska man ju ven betala skatt p utdelning s nn bttre att slja innan utdelning allts och kpa tebax efter avstmningsdagen
Citera
2020-04-23, 01:09
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svetsarenstefan
Ge ett exempel p en aktie som inte fll motsvarande utdelning p X-dagen, bortrknat fundamental info.
Citera
2020-04-23, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Ge ett exempel p en aktie som inte fll motsvarande utdelning p X-dagen, bortrknat fundamental info.
Du tar mig p orden. Jag menar vl snarare att de flesta aktier handlas upp fort p utdelningsdagen och d mrker man inte efter halva dagen att kursen sjunkit
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in