• 1
  • 2
2020-04-22, 09:40
Medlem
Slaxarns avatar
Någon som kan hjälpa mig att förstå vad som krävs för att få ta del av aktiebolags utdelningar? Jag menar man kan väl inte köpa in sig i aktiebolaget dagen innan för att ta del av den för att sedan dagen därpå gå ur igen?

Hur fungerar detta?
Citera
2020-04-22, 09:43
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaxarn
Någon som kan hjälpa mig att förstå vad som krävs för att få ta del av aktiebolags utdelningar? Jag menar man kan väl inte köpa in sig i aktiebolaget dagen innan för att ta del av den för att sedan dagen därpå gå ur igen?

Hur fungerar detta?
I princip så går det bra att göra så. Fast kursen är högre innan utdelningen och lägre efter.
Citera
2020-04-22, 09:45
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
I princip så går det bra att göra så. Fast kursen är högre innan utdelningen och lägre efter.

Faktiskt är det inte alltid så, och är man bra på att spekulera kan man spela på systemet. Fast är man bra på att spekulera kan man å andra sidan göra det varje dag. Och är man en apa som kastar pil kan man få för sig att man är bra på att spekulera.
Citera
2020-04-22, 09:55
Medlem
Superslaskens avatar
Citat:

Hur fungerar detta?

Det är reglerat vilken dag man måste äga aktien för att få utdelningen, brukar kallas avstämningsdag. Dagen efter denna kommer aktiekursen såklart att vara lägre värderat med motsvarande hur mycket som delats ut.

Saxat nedan från avanza:
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/av...utdelning.html

För att ha rätt till utdelning behöver du vara införd i aktieboken på avstämningsdagen, vilket vanligtvis är andra bankdagen efter årsstämman. Följande dagar är bra att känna till i samband med ett bolags utdelning:

Sink-dag: Detta är sista dagen då du kan köpa aktien och ha rätt till utdelning. Du behöver behålla aktierna på ditt konto över natten till nästkommande dag för att ha rätt till utdelningen.

X-dag: Denna dag handlas aktien utan att ge köparen rätt till utdelning. Du kan däremot sälja aktien på ex-dagen men fortfarande ha rätt till utdelningen.

Avstämningsdag: Den dag då du behöver vara registrerad som aktieägare för att ha rätt till utdelning. Den infaller två bankdagar efter sink-dagen för europeiska, amerikanska och kanadensiska aktier.

Det går att sälja en aktie på X-dagen och ändå ha rätt till utdelning eftersom vi i Sverige tillämpar två likviddagar för försäljning av en aktieaffär. Det betyder att pengar och aktie byter ägare två dagar efter försäljningsdagen. Om du är ägare i nedanstående exempel och säljer på tisdagen står du alltså som ägare fram till torsdagen. Därmed står du som ägare på avstämningsdagen och har rätt till utdelning. Om du vill få utdelningen, se då till att vara registrerad ägare på avstämningsdagen.

Utdelningsdag: Den dag då utdelningen bokas in på kontot.
Citera
2020-04-22, 10:01
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Faktiskt är det inte alltid så, och är man bra på att spekulera kan man spela på systemet. Fast är man bra på att spekulera kan man å andra sidan göra det varje dag. Och är man en apa som kastar pil kan man få för sig att man är bra på att spekulera.
Tom där finns tydligen möjligheter att spekulera.
Citera
2020-04-22, 10:05
Bannlyst
I regeln tjänar du ingenting på att endast köpa för utdelningen. Så glöm det
Citera
2020-04-22, 16:55
Medlem
Citat:

Hur fungerar detta?
Ett företags värdering bygger på tillgångar som företaget har. Fabriker, varulager, patent, kunder, kapital med mera.

Om företaget idag är värt 100 miljoner kronor ( 1 miljoner aktier som är värda 100 kr). Företaget har under året gått jättebra och väljer att dela ut pengar till aktieägarna, 10 miljoner kronor. Då är ju helt plötsligt tillgångarna i företaget 10 miljoner kronor mindre dvs värdet är bara 90 miljoner kronor eller 90 kr per aktie.

Fabriker, varulager, patent, kunder är samma men kapitalet sjunker vid en utdelning så man kan definitivt inte räkna med att tjäna pengar på att bara äga aktien den dagen som man får utdelning eftersom kursen normalt sjunker med motsvarande belopp som utdelningen är.
Citera
2020-04-22, 18:38
Medlem
I teorin borde det till och med fungera tvärtom. Det finns ett värde i att äga aktien för att få rösta i bolagsstämman. Dagen när de räknar ut hur många röster alla aktieägare har brukar sammanfalla med dagen som du måste äga aktien för att få utdelning. Om du inte vill gå på stämman borde du kunna tjäna pengar på att sälja dina aktier och sedan köpa tillbaka dem nästa dag. Hur mycket du tjänar på detta beror på vilket företag det är och hur viktiga frågorna som det röstas om är.
Citera
2020-04-22, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av THS
I teorin borde det till och med fungera tvärtom. Det finns ett värde i att äga aktien för att få rösta i bolagsstämman. Dagen när de räknar ut hur många röster alla aktieägare har brukar sammanfalla med dagen som du måste äga aktien för att få utdelning. Om du inte vill gå på stämman borde du kunna tjäna pengar på att sälja dina aktier och sedan köpa tillbaka dem nästa dag. Hur mycket du tjänar på detta beror på vilket företag det är och hur viktiga frågorna som det röstas om är.
Långt ifrån alla sjunker på utdelningsdag och en hel del går upp istället pga återinvestering från ägare
Citera
2020-04-23, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svetsarenstefan
Långt ifrån alla sjunker på utdelningsdag och en hel del går upp istället pga återinvestering från ägare
Avräkningsdagen och utdelningsdagen är olika, på avräkningsdagen bruka den i många fall gå ner mer, dels pga småsparare som ej är insatta säljer i panik, men också pga det verka finnas folk som köper inför en utdelning och säljer efter... Är de utländska ska man ju även betala skatt på utdelning så änn bättre att sälja innan utdelning alltså och köpa tebax efter avstämningsdagen
Citera
2020-04-23, 01:09
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svetsarenstefan
Ge ett exempel på en aktie som inte föll motsvarande utdelning på X-dagen, borträknat fundamental info.
Citera
2020-04-23, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Ge ett exempel på en aktie som inte föll motsvarande utdelning på X-dagen, borträknat fundamental info.
Du tar mig på orden. Jag menar väl snarare att de flesta aktier handlas upp fort på utdelningsdagen och då märker man inte efter halva dagen att kursen sjunkit
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in