Tror inte att OP lider av nån bipolär eller liknande... Om jag får gissa så är OP uttråkad, sitter fast i samma mönster. Träning hjälper men det gäller att utöva något man tycker om så om löpning skapar tristess pröva andra metoder...
Själv kom jag på fötter genom styrketräning, det gav mig lite kraft, både fysiskt å mentalt att ta emot råd och byta inriktning i livet; bryta mönstret, bytte jobb och miljö, vilket i sin tur ledde till mindre depression. Dock har jag sen den första diagnosen alltid känt av den som en osynlig kappa även när ja hade det som "lyckligast".
Medicinering eller statlig-KBT har inte gjort någon nytta för mig, men alla är olika...
edit. Finns en bok som heter 'Good old neon' av David Foster Wallace som du kan lyssna på You-tube.
https://youtu.be/9f-Q9GHmJGc
informant om psykisk hälsa och mer än underhållande. Dock inget direkt motmedel, men den texten är nog den, som iallafall jag har läst, som satt ett perspektiv å tummen på psyket hos en deprimerad i text... även om jag inte direkt led av exakt samma sak som protagonisten...