• 1
  • 2
2020-04-21, 09:12
Medlem
Jag har också varit deprimerad och jag är inte det idag. Ketamin var lösningen för mig.
Citera
2020-04-21, 09:14
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjalenskrigare
Jag har sprungit så otroligt många mil i flera års tid men ändå inte lyckats ta mig ur depressionen. Det sägs att träning ska hjälpa, men nu orkar jag inte längre..
Hur mycket och hur ofta springer du, mer exakt?
Citera
2020-04-21, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Lättare depression går att motverka med träning.

MEN har ni en gång börjat med antidepp medicin är ni i dom allra flesta fall stucked for life. När ni slutar och hjärnan lärt sig att mediciner hjälper till produktionen så behöver ni förmodligen börja igen.
Vet att några inte kommer hålla med för ni är ett bevis på motsatsen men min erfarenhet är detta.

Sen kan jag även säga att självmord inte beror på om man är ledsen eller inte. Utan i dom allra flesta fall handlar de om kemisk depression. Människor som testat medicin på medicin och tillslut är ett vandrade apotek.
Den ångesten som ofungerande mediciner kan leda till är största anledningen till självmord där ute.
Min personliga åsikter och ingenting jag orkar backa upp med fakta.

Du har givetvis en poäng, men psykisk ohälsa begränsas inte till egentliga milda/medelsvåra depressioner. Vissa tillstånd kräver läkemedelsbehandling.
Det må vara många som får prova sig igenom mängder av olika mediciner som i sin tur kan leda till biverkningar och ökad ångest. Ökade ångestnivåer är en biverkning, men i början av behandlingen är det en förväntad effekt som går att kupera. Samtalsbehandling leder också till ökad ångest och psykiskt illabefinnande i början.
Många patienter får otroligt bra effekt av farmakologisk behandling som gör att man faktiskt orkar med allt annat som bör göras för att må bättre. Kan säg att det är långt ifrån alla som har samma negativa upplevelser som du, och det är mycket tråkigt att du upplevt det så.
Någonting som tyvärr ofta missas är att behandlingen skall omprövas minst var 12:e månad, och farmakologisk behandling skall kompletteras med livsstilsförändringar och samtalsbehandling eller annan beteendeterapi. Detta orsakas tyvärr ofta av bristande kompetens hos läkare eller bristande följsamhet hos patienter.
Citera
2020-04-21, 09:42
Medlem
Med ganska stor säkerhet så lever du fel.
Dvs, du lever inte DITT liv, du försöker leva någon annans liv.
Du försöker uppnå andras drömmar, andras mål och andras värden i livet, inte dina egna.
Förmodligen sätter du din livs-ribba på en onåbar höjd och mår dåligt av att du aldrig kommer nå upp till den.

För att må bra måste du leva ett liv du kan hantera. Sätt sig ner, börja med det mest basala, mat och husrum, överlevnad helt enkelt. Skit i prylar och statussymboler.
När du insett att du faktiskt lever och har förmåga att överleva på sikt kommer du att börja må bättre.
Hur du gör sedan är upp till dig, tex skapa nya mål som är rimliga att uppnå osv utifrån dig själv.

Dagens samhälle är uppbyggt på att vi ska må dåligt och köpa prylar och status för att må bra. Vi har lagt värderingen av våra liv i hur andra ser på oss, inte hur vi ser på oss själva.

Vi är fortfarande djur, grottmänniskor. Vi är skapta att känna oro om vi inte tror att vi kan överleva. Samhället får oss att tro att vi inte kan överleva utan en massa skitsaker och symboler, vilket är helt fel.

Så gå tillbaka till ruta 1. Börja från början, skapa en tillvaro du trivs i. Då kommer du må bättre.
Citera
2020-04-21, 09:49
Medlem
uh-huhs avatar
Det är nog de bästa sättet att komma ut depression
Citera
2020-04-21, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Med ganska stor säkerhet så lever du fel.
Dvs, du lever inte DITT liv, du försöker leva någon annans liv.
Du försöker uppnå andras drömmar, andras mål och andras värden i livet, inte dina egna.
Förmodligen sätter du din livs-ribba på en onåbar höjd och mår dåligt av att du aldrig kommer nå upp till den.

För att må bra måste du leva ett liv du kan hantera. Sätt sig ner, börja med det mest basala, mat och husrum, överlevnad helt enkelt. Skit i prylar och statussymboler.
När du insett att du faktiskt lever och har förmåga att överleva på sikt kommer du att börja må bättre.
Hur du gör sedan är upp till dig, tex skapa nya mål som är rimliga att uppnå osv utifrån dig själv.

Dagens samhälle är uppbyggt på att vi ska må dåligt och köpa prylar och status för att må bra. Vi har lagt värderingen av våra liv i hur andra ser på oss, inte hur vi ser på oss själva.

Vi är fortfarande djur, grottmänniskor. Vi är skapta att känna oro om vi inte tror att vi kan överleva. Samhället får oss att tro att vi inte kan överleva utan en massa skitsaker och symboler, vilket är helt fel.

Så gå tillbaka till ruta 1. Börja från början, skapa en tillvaro du trivs i. Då kommer du må bättre.

Helt rätt. Men ibland krävs det lite hjälp på vägen.
Citera
2020-04-21, 10:25
Medlem
Tränar man för hårt mår man bara sämre. har gjort samma sak själv.Binjurarna tar stryk i vissa fall sägs det, vet inte om det är sant, Men väldigt intressant. Om du har möjlighet, då skulle jag föröska mig på kortare pass men snabbare, dvs intervaller.

Kosttillskott. prova L-tyrosine. Billig dessutom. Hjärnan blir lite mer "gå-på" och mer skärpa
Citera
2020-04-21, 10:33
Medlem
JoakimBalls avatar
Tror inte att OP lider av nån bipolär eller liknande... Om jag får gissa så är OP uttråkad, sitter fast i samma mönster. Träning hjälper men det gäller att utöva något man tycker om så om löpning skapar tristess pröva andra metoder...

Själv kom jag på fötter genom styrketräning, det gav mig lite kraft, både fysiskt å mentalt att ta emot råd och byta inriktning i livet; bryta mönstret, bytte jobb och miljö, vilket i sin tur ledde till mindre depression. Dock har jag sen den första diagnosen alltid känt av den som en osynlig kappa även när ja hade det som "lyckligast".

Medicinering eller statlig-KBT har inte gjort någon nytta för mig, men alla är olika...

edit. Finns en bok som heter 'Good old neon' av David Foster Wallace som du kan lyssna på You-tube.

https://youtu.be/9f-Q9GHmJGc

informant om psykisk hälsa och mer än underhållande. Dock inget direkt motmedel, men den texten är nog den, som iallafall jag har läst, som satt ett perspektiv å tummen på psyket hos en deprimerad i text... även om jag inte direkt led av exakt samma sak som protagonisten...
Senast redigerad av JoakimBall 2020-04-21 kl. 10:46.
Citera
2020-04-21, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimBall
Medicinering eller statlig-KBT har inte gjort någon nytta för mig, men alla är olika...

Landstingsfinansierad terapi är ofta utförd av socionomer med, på sin höjd, steg 1 kurser. Således personal med relativt låg kompetens tyvärr. Man bör också ha genomgått terapi själv innan man ger sig på att behandla andra, vilket är otroligt ovanligt. KBT är den form som oftast erbjuds, och passar definitivt inte alla.
I min personliga erfarenhet krävs också egen mognad för att samtalsbehandling ska ha någon mening.

Kan hålla med om att det aldrig riktigt släpper.
Citera
2020-04-21, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjalenskrigare
Jag har sprungit så otroligt många mil i flera års tid men ändå inte lyckats ta mig ur depressionen. Det sägs att träning ska hjälpa, men nu orkar jag inte längre..
Varför löpträning ? Testa gym ?
Citera
2020-04-21, 12:29
Medlem
Jonnydoe1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HCHANNELH
Varför löpträning ? Testa gym ?

Här kommer gym tipset mot depression igen. Detta gym tips måste fan leda poängligan på flashback. Ger mig fan på att du hade svarat tvärtom om Ts hade gymmat och fortfarande var deprimerad.

Råd till Ts. Uppsök läkare och förklara hur du känner dig. Hemskt få människor som klarar av sånt här själv, och tror det ska gå över.
Citera
2020-04-27, 10:38
Medlem
JordTraditionArvs avatar
Upplever samma sak. Träning hjälper om man känner sig lite hängig. Men mot verklig depression biter det inte. Dessutom är det ofta att man får en kick i början som gör att man mår lite bättre , men efter ett tag bryter den underliggande depressionen igenom ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in