• 1
  • 2
2020-04-21, 04:29
Medlem
Jag har sprungit så otroligt många mil i flera års tid men ändå inte lyckats ta mig ur depressionen. Det sägs att träning ska hjälpa, men nu orkar jag inte längre..
Citera
2020-04-21, 04:35
Medlem
PsychopathGeniuss avatar
Skriv gärna pm ifall du vill prata om hur du mår...

Utöver det så tror jag att depression är en sjukdom, och inte riktig kan botas av fysiskt träning. Visst finns det vetenskapliga bevis på att träning faktiskt får dig att må bättre, men det funkar inte ifall du redan är deprimerad.
Citera
2020-04-21, 04:37
Medlem
ComedyBalls avatar
Samtalsterapi min vän. Hur ser ditt liv ut, är du ensam? Traumatiska upplevelser? En meningsfull tillvaro eller deppigt jobb 7-16 och händelselösa helger?
Citera
2020-04-21, 04:43
Bannlyst
Det är inte bara fysisk träning som gäller om du är deppig, psyket måste självklart tränas upp också.
Citera
2020-04-21, 07:07
Medlem
Svintomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hi.N
Jag har själv varit deprimerad och vet att det aldrig går bort !

Det är klart att man kan ha VARIT deprimerad men lyckats komma ur det!

Trams att man inte kan må bra igen om man nån gång varit deprimerad! Självklart kan man det och träning hjälper en bra bit på vägen men kompletterande samtal med rätt person som man känner förtroende för gör underverk.
Citera
2020-04-21, 07:30
Medlem
Det räcker inte bara med träning även om det självklart hjälper. Lösningen måste omfatta alla delar av livet. Motion, kosthållning, ett arbete man trivs med, personliga relationer av hög kvalitet (samtalsterapi kan vara ett bra första steg), spirituell utveckling (behöver inte vara flum, exempelvis meditation kan vara väldigt sekulärt), undvika stress i så hög grad som möjligt, spendera tid i naturen, försöka hitta hobbies som man kan utveckla även om det känns tungt ibland, läs nyheterna en gång i veckan istället för dagligen, avsluta tärande relationer... det finns mycket att jobba på. Många bäckar små.
Citera
2020-04-21, 08:19
Medlem
kyrkstockens avatar
Det går visst bort, men det kräver att man äter ordentligt, sover ordentligt, tränar, skaffar sig ett socialt liv och ett arbete man klarar av.

Folk går omkring med en bild av samtalsterapi som om man ligger på en soffa och beklagar sig att man inte fick x-box i julklapp utan nintendo julen man fyllde 12.
I själva verket går i princip alla råd ut på att sova ordentligt, äta riktigt, motionera, umgås med andra människor osv. Väldigt grundläggande.

Tyvärr ofta för döva öron. Patienter som i och för sig tycker råden är bra men hittar på undantag varför inte just dom behöver göra just detta och kan fortsätta samma liv som tidigare (och förvänta sig ett annat resultat). Läs bara här på flashback om alla som drabbats av psykisk ohälsa men minsann skall fortsätta sitt cannabismissbruk.
Citera
2020-04-21, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjalenskrigare
Jag har sprungit så otroligt många mil i flera års tid men ändå inte lyckats ta mig ur depressionen. Det sägs att träning ska hjälpa, men nu orkar jag inte längre..

Det stämmer, man kan inte träna sig ur depression, men de hjälper en fan mycket mer än om man inte gör det.

Jag var i någon slags depression för något år sedan, började iallafall att springa en halv mil varannan dag i veckan och det hjälpte mig jävligt mycket på vägen i kombination med psykolog.

Men jag håller med dig, att träna sig ur depression är något alla som aldrig haft det säger, det går inte. Man måste få professionell hjälp, träningen hjälper än på vägen

mvh
Citera
2020-04-21, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Det går visst bort, men det kräver att man äter ordentligt, sover ordentligt, tränar, skaffar sig ett socialt liv och ett arbete man klarar av.

Folk går omkring med en bild av samtalsterapi som om man ligger på en soffa och beklagar sig att man inte fick x-box i julklapp utan nintendo julen man fyllde 12.
I själva verket går i princip alla råd ut på att sova ordentligt, äta riktigt, motionera, umgås med andra människor osv. Väldigt grundläggande.

Tyvärr ofta för döva öron. Patienter som i och för sig tycker råden är bra men hittar på undantag varför inte just dom behöver göra just detta och kan fortsätta samma liv som tidigare (och förvänta sig ett annat resultat). Läs bara här på flashback om alla som drabbats av psykisk ohälsa men minsann skall fortsätta sitt cannabismissbruk.

”Skaffar sig ett socialt liv och ett arbete man klarar av”. Ja, det var ju lysande råd till deprimerade människor

Skaffa ett socialt liv bara så går depressionen över.

Förstår vad du menar men det lät lite roligt. Det är ju ingenting man ordnar i en tvärvändning, särskilt inte om man är nere i en djup depression.
Citera
2020-04-21, 08:46
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Du tränar fel sport. Löpning må vara bra på vissa sätt bl a motionen och den eventuella naturupplevelse...

MEN Du behöver något som gör att du känner dig levande. En smäll på käften. Klappa ut när du fastnat i ett halslås...

Många kanske tycker jag låter tokig men tycker faktiskt filmen/boken fightclub är ett bra exempel. Den illustrerar hur fighten får deltagarna att känna sig levande i en värld fylld av hamsterhjul.
Citera
2020-04-21, 08:56
Lättare depression går att motverka med träning.

MEN har ni en gång börjat med antidepp medicin är ni i dom allra flesta fall stucked for life. När ni slutar och hjärnan lärt sig att mediciner hjälper till produktionen så behöver ni förmodligen börja igen.
Vet att några inte kommer hålla med för ni är ett bevis på motsatsen men min erfarenhet är detta.

Sen kan jag även säga att självmord inte beror på om man är ledsen eller inte. Utan i dom allra flesta fall handlar de om kemisk depression. Människor som testat medicin på medicin och tillslut är ett vandrade apotek.
Den ångesten som ofungerande mediciner kan leda till är största anledningen till självmord där ute.
Min personliga åsikter och ingenting jag orkar backa upp med fakta.
Citera
2020-04-21, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjalenskrigare

Depression, och psykisk ohälsa generellt, är otroligt komplicerat och finns sällan mirakelkurer.
Fysisk aktivitet har visat sig öka serotonin nivåer och sänka nivåer av stresshormoner. Således kan det ha en positiv effekt på det psykiska måendet, men är allra mest effektivt mot ångest. Livsstilsförändringar är en del av behandlingen, men som enda behandling räcker det oftast bara mot mildare former av depression och ffa mot kausativa och inte organiska depressioner.
Är du säker på att det är en egentlig depression? Ibland kan t.ex. bipolär sjukdom typ 2 yttra sig med endast depressiva skov, och då krävs oftast läkemedelsbehandling.
Du får hemskt gärna skicka PM om du skulle vilja ha råd.

Lycka till!

Du får hemskt gärna skicka PM om Dubskulle vilja ha råd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in