2008-08-04, 03:34
Medlem
Vad jag läst på FLERTALET sajter om könssjukdomar och sjukdomar i allmänt är risken för en man att bli smittad av en kvinna som har HIV, vid vaginalt samlag UTAN kondom på 0.03%

Så det är jävligt svårt att få det ens utan kondom om hon hade HIV. Oroa dig inte, kolla upp dig bara annars.
Citera
2008-08-04, 04:15
Medlem
Eliza CTs avatar
Sannorlikheten för smitta är mycket liten. Men om du nu fortsätter att oroa dej så gå och lämna ett prov.
Skulle det råka vara så illa (vilket jag inte tror) finns ju bromsbehandling som kan förbättra framtiden. Dock - tänk på att du kan vara en smittokälla för andra - så använd kondom - även i Sverige. Det finns flera sjukdom som kan förhindras.
Mvh
Citera
2008-08-04, 04:25
Medlem
snuffomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _blackened_
Vad jag läst på FLERTALET sajter om könssjukdomar och sjukdomar i allmänt är risken för en man att bli smittad av en kvinna som har HIV, vid vaginalt samlag UTAN kondom på 0.03%

Så det är jävligt svårt att få det ens utan kondom om hon hade HIV. Oroa dig inte, kolla upp dig bara annars.
Jag tvivlar inte på att det där stämmer, men hur i helvetes mycket sex måste de inte ha haft i vissa afrikanska länder för att halva befolkningen ska vara smittade? Vilka jävla sexmaskiner.. och stora kukar har dom också, inte konstigt att vissa tjejer föredrar "exotiska" män.
Citera
2008-08-04, 09:14
Medlem
Fru Vs avatar
Sannolikheten är liten men jag tycker du ändå ska testa dig. Jo, och sluta ligga med prostituerade så slipper du oroa dig i samma utsträckning.
Citera
2008-08-04, 10:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av outblast
Hejsan.

Jag var I Tjeckien för Ca. 4 månader sedan, där hade jag samlag med två st tjejer från Tjeckien. Den ena var prostituerad medans den andra var en helt vanlig tjej. Jag använde kondom vid båda tillfällena. Självklart blev jag nojjig efteråt och sökte runt på nätet och hittade massor om hur HIV spridit sig i balkan, och nu har jag en jävla massa ångest.

Jag var i kontakt med en läkare för typ 2 månader sedan som sa att det inte är nödvändigt att testa mig för HIV eftersom jag använde kondom och att risken att de ska vara smittade är lika stor som i Sverige. Detta hjälpte mig mycket, men nu har ångesten kommit tillbaks och jag förstår att det enda jag behöver göra för att allt ska släppa är ett HIV test, men jag är så j'vla feg. Om det visar sig att det är positivt, vet jag inte vad jag kommer göra, allt är liksom förstört.

Nu frågar jag er, kanske någon som är kunnig eller har erfarenhet av detta, finns det någon risk att smittas med HIV även om man använder kondom, och den inte sprack? (jag är 99% säker på detta, jag var full vid båda samlagen men sperman låg kvar i kondomen, det är jag säker på)

Det som bidrar till ångesten är att jag använde billiga tjeckiska kondomer, vet inte varför men jag orkade inte ta med mig kondomer från Sverige.. Har hört att de är sämre? Men vettifan..

Vad är för konstig läkare som råder dig att inte göra ett HIV test?
Först när du gör testet så vet du ju säkert.

Så gör det. Det kostar inget i Sverige och går fort.

Sannorlikheten är liten, även om du inte använder kondom (dumt att chans dock, särskilt med prostituerade).
Citera
2008-08-04, 12:43
Medlem
Om det visar sig att kondomerna höll så har du ju inget att oroa dig över, det tar liksom bort hela poängen med att nyttjas då. Slutsats: Använt kondom=inget hiv
Citera
2008-08-04, 13:30
Medlem
Parasights avatar
Först till TS:
Risken att du blivit smittad vid dessa tillfällen är mikroskopisk, tro mig. Dock bör du testa dig, om inte annat så för din sinnesfrids skull.

Citat:
Ursprungligen postat av snuffoman
Jag tvivlar inte på att det där stämmer, men hur i helvetes mycket sex måste de inte ha haft i vissa afrikanska länder för att halva befolkningen ska vara smittade? Vilka jävla sexmaskiner.. och stora kukar har dom också, inte konstigt att vissa tjejer föredrar "exotiska" män.

Problemet här är ofta samsjuklighet i andra könsjukdomar, vilket ökar risken för smittspridning enormt, t.ex. pga könssår, inflammation mm. HIV-viruset kommer i princip inte över en intakt slemhinna.
Sedan är det möjligt, kanske till och med sannolikt, att sexualbeteendet är mer vidlyftigt på sina håll i Afrika. Jag har dock inte sett någon säker statistik på det, och det är kanske bara fördomar.
Citera
2008-08-04, 13:38
Medlem
Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att många afrikaner (speciellt i de länderna där över 50% av befolkningen lider av HIV) har fötts med sjukdomen? Den är ju ärftlig.
Citera
2008-08-04, 13:51
Medlem
Fru Vs avatar
Citat:
Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att många afrikaner (speciellt i de länderna där över 50% av befolkningen lider av HIV) har fötts med sjukdomen? Den är ju ärftlig.

Nja alltså inte ärftlig i lika stor utsträckning som att barnet blir smittad under förlossningen via blodkontakt med mamman eller senare när mamman ammar.
Citera
2008-08-04, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fru V
Nja alltså inte ärftlig i lika stor utsträckning som att barnet blir smittad under förlossningen via blodkontakt med mamman eller senare när mamman ammar.
Skulle formulerat mig bättre, menade mamma->barn överföring av smittan :P.. Räknade in de två sakerna du nämnde.
Citera
2008-08-04, 15:07
Medlem
Fru Vs avatar
Citat:
Skulle formulerat mig bättre, menade mamma->barn överföring av smittan :P.. Räknade in de två sakerna du nämnde.

Ah. För mig är ärftlighet närmast det som sker i fosterlivet enbart, nämligen.
Citera
2008-08-04, 16:06
Medlem
dartagnas avatar
Risken att -som man- bli smittad vid vaginalt samlag är 0,03%.

Varför finns det länder där upp till 40% är HIV smittade då?

(en viktig faktor av många)
Jo, under den akuta delen av sjukdomsförloppet, alltså från smittotillfället och 3 månader framåt, är antalet virusavkommor (vironer) som flest. Risken att bli smittad då, är enligt noaks ark 7-24%. Har du riktigt otur innebär det att du av fyra möjliga samlagtillfällen blir smittad en gång.

Till ts:

Har du efter 2-4 veckor efter resan fått någon av följande symptom?
- feber
- halont
- hudutslag, liknande små blåmärken (kliar inte)
- diarre
- ömma lymfknutar (sitter precis under båda sidor av käken)

Om svaret är ja har du större anledning att testa dig, och OM du är smittad är det ut levnadssynpunkt mycket lämpligare att få en behandling så snabbt som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in