• 1
  • 2
2020-04-20, 21:43
Bannlyst
Kan jag ändra Dpi/Ppi och storlek på en lågupplöst
video 640 x 480 (Tv-format??)
så att den blir högre upplöst, tex
1440 x 1080 (=den upplösning som kommer närmast fullt HD
format utan att ändra på proportionerna, full HD
är alltså 1920 x 1080)

På ett foto brukar detta inte vara några problem
även om det inte är en optimal lösning men det kan funka.
Kan tänka mig att det kan bli mer komplicerat när det handlar om video men det
borde inte vara omöjligt, Det handlar inte om långa videos,
bara klipp från ca 2 min till max 15 min.

Det bästa hade varit att köpa en ny webbkamera men kan tyvärr inte göra
det i dagsläget så jag försöker göra det bästa av det jag har
för tillfället.

Hur hade ni gjort?

Jag använder Sony Vegas.
Citera
2020-04-20, 21:49
Medlem
Bongomans avatar
Det funkar inte som på CSI där man kan ta en grynig bild på en person och få ut ett fint passfoto. Nej, det enda du kan göra är att fuska dig fram med anti-aliasing och färgövergångar. Skit in, skit ut.
Citera
2020-04-20, 21:52
Medlem
yz44s avatar
Du kan testa Movavi Video Converter, kostar inget.
Citera
2020-04-20, 22:02
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Det funkar inte som på CSI där man kan ta en grynig bild på en person och få ut ett fint passfoto. Nej, det enda du kan göra är att fuska dig fram med anti-aliasing och färgövergångar. Skit in, skit ut.
När CSI var aktuellt så var det fiction men idag närmar vi oss nya tekniker. AI är på g, se t ex Gigapixel AI för stillbilder. Och att ta ut en skarp bild från en suddig video går om man hittar några bildrutor där kamera och motiv står stilla, pixelstacking fungerar enligt ungefär samma princip som sensor shift, rena magin.

Men nu misstänker jag att TS bara vill förstora sin video utan att anpassa upplösningen, det låter så när han skriver att det är enkelt med foton.
Citera
2020-04-20, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
När CSI var aktuellt så var det fiction men idag närmar vi oss nya tekniker. AI är på g, se t ex Gigapixel AI för stillbilder. Och att ta ut en skarp bild från en suddig video går om man hittar några bildrutor där kamera och motiv står stilla, pixelstacking fungerar enligt ungefär samma princip som sensor shift, rena magin.

Men nu misstänker jag att TS bara vill förstora sin video utan att anpassa upplösningen, det låter så när han skriver att det är enkelt med foton.

Jag vill få videon mindre kornig när jag förstorar den i helskärmsläge.
Senast redigerad av fruciante 2020-04-20 kl. 22:21.
Citera
2020-04-20, 23:27
Medlem
MexicanTacoLords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Jag vill få videon mindre kornig när jag förstorar den i helskärmsläge.

Tyvärr, nej.

Ursprungsstorleken går enbart förminska utan att tappa kvalité.

Lyssna inte på fåntrattar som han ovan, han vet inte vad han pratar om, därför pratar han "runt" ditt problem och ger dig ingen konkret lösning.
Senast redigerad av MexicanTacoLord 2020-04-20 kl. 23:42.
Citera
2020-04-20, 23:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MexicanTacoLord
Tyvärr, nej.

Ursprungsstorleken går enbart förminska utan att tappa kvalité.

Lyssna inte på fåntrattar som han ovan, han vet inte vad han pratar om, därför pratar han "runt" ditt problem och ger dig ingen konkret lösning.

Jag tror den bästa lösningen isf är att spela in videon med bästa möjligast ljus.
Starkt solljus tex.
Citera
2020-04-20, 23:41
Medlem
Som andra har skrivit så går det inte att öka upplösningen på bilder (filmsnuttar är ju "bara" ett antal bilder som visas i snabb takt) och tro att man kommer att få högre kvalitet på resultatet: det du gör egentligen är ju att "smeta ut" informationen från en pixel till flera pixlar, utan att tillföra mer information.

Jag har hört att det experimenteras med AI för att faktiskt skapa "ny" information när man ökar pixelmängden i bilder, men så vitt jag vet är det än så länge bara för stillbilder, och resultatet kan variera mycket, eftersom det bara är gissning dold bakom lite teknisk jargong.
Citera
2020-04-21, 00:24
Medlem
conf-s avatar
Detta har varit omöjligt tills nyligen!

Tack vare AI och moderna grafikkort kan du nu få sjuka resultat i klass med just "CSI Enhance!"

Gigapixel Video AI - https://videoai.topazlabs.com/

Exempelvideos finns massor på YouTube då folk testat, här är [4k, 60 fps] Apollo 16 Lunar Rover "Grand Prix" (1972 April 21, Moon): https://www.youtube.com/watch?v=az9nFrnCK60
Citera
2020-04-24, 08:59
Medlem
Twizzs avatar
Ska själv testa Topaz Video enhance AI om det är något att ha.
I deras video för programmet så ska det vara hur bra som helst
men tvivlar. Så ska bli intressant att testa.
Citera
2021-08-03, 22:00
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twizz
Ska själv testa Topaz Video enhance AI om det är något att ha.
I deras video för programmet så ska det vara hur bra som helst
men tvivlar. Så ska bli intressant att testa.

Hej!

Har du testat Topaz? Fungerade det bra tyckte du?
Citera
2021-08-30, 11:26
Medlem
moohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conf-
Detta har varit omöjligt tills nyligen!

Tack vare AI och moderna grafikkort kan du nu få sjuka resultat i klass med just "CSI Enhance!"

Gigapixel Video AI - https://videoai.topazlabs.com/

Exempelvideos finns massor på YouTube då folk testat, här är [4k, 60 fps] Apollo 16 Lunar Rover "Grand Prix" (1972 April 21, Moon): https://www.youtube.com/watch?v=az9nFrnCK60

Skulle just nämna de fantastiska förbättringarna som finns av månlandningen etc, men du hann före mig (med cirka ett år). De använder DAIN-AI för att förbättra kvaliteten. (Vet dock inte om ALLA använder just DAIN eller om det är ett AI i mängden.)

Jag har själv ett antal hemmafilmer inspelade i 320 x 240, med typ 15 fps. Jag har, med Adobe Premiere, ökat dem till 640 x 480, 30 fps, och låtit datorn interpolera "mellanbilder". Men kvaliteten blir bara marginellt bättre. Jag skulle älska att få upp dem till 1080 eller i alla fall 720 med 60 fps med hjälp av nån sådan slags AI.

Det blir väl att vänta 10 år till, så kommer såna tjänster finnas gratis på webben.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in