Citat:
Ursprungligen postat av
plainvanilla
Gick ur civ industriell ekonomi för ca 6 år sedan och har jobbat med ”business” på ett större företag sedan dess. Nu har jag fått ett avgångsvederlag på 12 månader (nej, inte pga att jag underpreseterat, utan på andra grunder).
Jag hade gärna siktat på en roll som management konsult eller liknande men har för svag betygsgrund, och även om jag anser att kan kan hävda mig så sticker jag inte ut.
Med tanke på omständheterna i världen och jobbmarknaden så funderar jag på att hoppa på ett masterprogam inom bla. machiene learning och statistik för att bygga på min profil.
Minns att när jag gick ur Indek så upplevde jag inte att någon av oss var speciellt attraktiv på arbetsmarknaden. Examen visade bara att man hade "åldern inne" och var ingen VIP biljett förbi all kö sålänge man inte hade absoluta toppbetyg eller kraftigt stack ut från mängden.
Jag skulle behöva lite 2nd opinion från någon med insyn i rollen som managementkonsult. Hur värderas en utbildning+relevant erfarenhet+2a master för en roll inom management consulting (eller motsvarande)
Må väl
Idag är väl Indek attraktiv. Toppstudenterna är attraktiva och där är betygen viktiga för toppjobben. Två goda vänner har väl arbetat tre år nu som konsulter och ligger på ca 100.000 fast + en djävla hög bonus.
Min uppfattning är att många betyg räcker till en intervju även om de inte
sticker ut. CV + personligt brev är också påverkande. Och väl på intervju har man chans att
sticka ut och få jobbet.
Managementkonsultföretagen har ju olika tester man skall genomgå och betyget är bara EN del. På t ex KnowIT kör de bland annat med att man får en uppgift man skall lösa genom ett resonemang "live". Tex
- antag att du är konsult på industriföretaget X. Hur skulle du göra för att få fram marknadsandelen på produktgrupp Y?
Det är krångligt att få komma på intervju ibland om man inte går vanliga ansökningsvägen.
Stick ut! Prova att luska ut vem det är som bestämmer vilka som skall få komma på intervju, börja högt upp på chefsnivå och säg att du vill arbeta där och komma för en diskussion om det.
Om du inte får jobb får du i alla fall genom dessa samtal reda på de krav som finns om du är aktivt lyhörd.
Rekommendation:
Börja på 2nd master och sök jobb under tiden.