2020-04-20, 15:24
Medlem
Gick ur civ industriell ekonomi för ca 6 år sedan och har jobbat med ”business” på ett större företag sedan dess. Nu har jag fått ett avgångsvederlag på 12 månader (nej, inte pga att jag underpreseterat, utan på andra grunder).
Jag hade gärna siktat på en roll som management konsult eller liknande men har för svag betygsgrund, och även om jag anser att kan kan hävda mig så sticker jag inte ut.

Med tanke på omständheterna i världen och jobbmarknaden så funderar jag på att hoppa på ett masterprogam inom bla. machiene learning och statistik för att bygga på min profil.

Minns att när jag gick ur Indek så upplevde jag inte att någon av oss var speciellt attraktiv på arbetsmarknaden. Examen visade bara att man hade "åldern inne" och var ingen VIP biljett förbi all kö sålänge man inte hade absoluta toppbetyg eller kraftigt stack ut från mängden.
Jag skulle behöva lite 2nd opinion från någon med insyn i rollen som managementkonsult. Hur värderas en utbildning+relevant erfarenhet+2a master för en roll inom management consulting (eller motsvarande)
Må väl
Senast redigerad av plainvanilla 2020-04-20 kl. 15:28.
Citera
2020-04-20, 16:06
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Gick ur civ industriell ekonomi för ca 6 år sedan och har jobbat med ”business” på ett större företag sedan dess. Nu har jag fått ett avgångsvederlag på 12 månader (nej, inte pga att jag underpreseterat, utan på andra grunder).
Jag hade gärna siktat på en roll som management konsult eller liknande men har för svag betygsgrund, och även om jag anser att kan kan hävda mig så sticker jag inte ut.

Med tanke på omständheterna i världen och jobbmarknaden så funderar jag på att hoppa på ett masterprogam inom bla. machiene learning och statistik för att bygga på min profil.

Minns att när jag gick ur Indek så upplevde jag inte att någon av oss var speciellt attraktiv på arbetsmarknaden. Examen visade bara att man hade "åldern inne" och var ingen VIP biljett förbi all kö sålänge man inte hade absoluta toppbetyg eller kraftigt stack ut från mängden.
Jag skulle behöva lite 2nd opinion från någon med insyn i rollen som managementkonsult. Hur värderas en utbildning+relevant erfarenhet+2a master för en roll inom management consulting (eller motsvarande)
Må väl
Idag är väl Indek attraktiv. Toppstudenterna är attraktiva och där är betygen viktiga för toppjobben. Två goda vänner har väl arbetat tre år nu som konsulter och ligger på ca 100.000 fast + en djävla hög bonus.
Min uppfattning är att många betyg räcker till en intervju även om de inte sticker ut. CV + personligt brev är också påverkande. Och väl på intervju har man chans att sticka ut och få jobbet.
Managementkonsultföretagen har ju olika tester man skall genomgå och betyget är bara EN del. På t ex KnowIT kör de bland annat med att man får en uppgift man skall lösa genom ett resonemang "live". Tex
- antag att du är konsult på industriföretaget X. Hur skulle du göra för att få fram marknadsandelen på produktgrupp Y?
Det är krångligt att få komma på intervju ibland om man inte går vanliga ansökningsvägen.
Stick ut! Prova att luska ut vem det är som bestämmer vilka som skall få komma på intervju, börja högt upp på chefsnivå och säg att du vill arbeta där och komma för en diskussion om det.
Om du inte får jobb får du i alla fall genom dessa samtal reda på de krav som finns om du är aktivt lyhörd.
Rekommendation:
Börja på 2nd master och sök jobb under tiden.
Citera
2020-04-20, 16:17
Bannlyst
Citat:

Må väl
Boston consulting group brukar ju skicka ut desperata tiggarbrev till studenterna på KTH ind.ek att de ska komma på intervju på just BCG.
Men de kanske bara skickar till studenterna med bra betyg.
Vilken annan master hade du då tänkt dig att läsa?
Citera
2020-04-20, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Idag är väl Indek attraktiv. Toppstudenterna är attraktiva och där är betygen viktiga för toppjobben. Två goda vänner har väl arbetat tre år nu som konsulter och ligger på ca 100.000 fast + en djävla hög bonus.

Ja det är ju just detta. Toppstudenterna är attraktiva. Gissar att detta är på någon av de mer prestigefyllda bolagen?

Jag ligger kring 4 i snitt så jag har inte de betygen, och måste således visa upp ngt annat. Försöker därför pejla ut hur min profil hade kunnat se ut på marknaden.
Citera
2020-04-20, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Boston consulting group brukar ju skicka ut desperata tiggarbrev till studenterna på KTH ind.ek att de ska komma på intervju på just BCG.
Men de kanske bara skickar till studenterna med bra betyg.
Vilken annan master hade du då tänkt dig att läsa?

Har också hört om dessa brev, även middagar. Gick till studenter i åk1 som satt 5or rakt igenom.
Mastern jag tänkte lägga ovanpå min indek master är Complex Adaptive Systems, och min tanke är att blanda in denna disciplin med ML/AI i min bakgrund inom finans, organisation, marknad etc.
Citera
2020-04-20, 19:54
Medlem
Med tanke på valet av master, har du tänkt satsa på klassiska strategiroller eller snarare data scientist-roller på konsultbolagen?
Citera
2020-04-20, 20:24
Medlem
Citat:
Har också hört om dessa brev, även middagar. Gick till studenter i åk1 som satt 5or rakt igenom.
Mastern jag tänkte lägga ovanpå min indek master är Complex Adaptive Systems, och min tanke är att blanda in denna disciplin med ML/AI i min bakgrund inom finans, organisation, marknad etc.
Varför välja CAS om det är ML/AI du huvudsakligen är intresserad av? Ett mer renspårigt data science/ML/AI-program borde passa bättre med din profil.
Citera
2020-04-20, 23:26
Medlem
Citat:

Må väl

Strategifirmorna blir nog svåra men med den kombinationen kan du absolut bygga ett case för en data science / analytics roll på en tier 2 firma. Kanske att du behöver börja på en mer junior roll än vad du har nu.
Citera
2020-04-21, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twenty7
Med tanke på valet av master, har du tänkt satsa på klassiska strategiroller eller snarare data scientist-roller på konsultbolagen?

Den profilen jag tänker mig en kombination av båda strategi och analys, med tonvikt på analys.
Nödvändigtvis behöver det inte vara så att första jobbet är en 50/50 strategi/analys position.

När jag jobbat med konsulter och folk ansvariga för strategi så upplever jag att dessa har varit svaga på analysdelen. Vanligen har man mycket data i ryggen, men bara grundat av enklare excel kommandon. Aldrig att jag varit med om någon som presenterar något som bygger på mer avancerad statistik eller matematiska metoder, och det är detta hål jag vill fylla.
Citera
2020-04-21, 12:13
Medlem
Citat:
Den profilen jag tänker mig en kombination av båda strategi och analys, med tonvikt på analys.
Nödvändigtvis behöver det inte vara så att första jobbet är en 50/50 strategi/analys position.

När jag jobbat med konsulter och folk ansvariga för strategi så upplever jag att dessa har varit svaga på analysdelen. Vanligen har man mycket data i ryggen, men bara grundat av enklare excel kommandon. Aldrig att jag varit med om någon som presenterar något som bygger på mer avancerad statistik eller matematiska metoder, och det är detta hål jag vill fylla.
Det låter som att du vill hamna på typ BCG Gamma, McKinsey Analytics eller QuantumBlack. Kolla vad de eftersöker i sina jobbannonser och kolla LinkedIn för nuvarande personals profiler så får du en aning om vad du borde sträva efter. Jag tror att du kan bli en attraktiv kandidat om du läser rätt master och får höga betyg.
Citera
2020-04-21, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julgransvakten
Det låter som att du vill hamna på typ BCG Gamma, McKinsey Analytics eller QuantumBlack. Kolla vad de eftersöker i sina jobbannonser och kolla LinkedIn för nuvarande personals profiler så får du en aning om vad du borde sträva efter. Jag tror att du kan bli en attraktiv kandidat om du läser rätt master och får höga betyg.
Vet du något mer om dessa roller?

Koncept inom statistik som är särskilt relevanta?

Lika mycket resande och lika långa timmar som ”vanliga” konsulter på MBB?

Ungefärliga löner?
Citera
2020-04-21, 17:10
Medlem
Citat:
Koncept inom statistik som är särskilt relevanta?
Egentligen allt som har med maskininlärning och prediktiv modellering att göra. En bra kandidat bör ha koll på ungefär det som gås igenom i t.ex. Elements of Statistical Learning (linjära metoder för regression och klassificering, SVM, trädbaserade metoder, klustring, PCA m.m.) samt grundläggande Bayesiansk inferens och djup maskininlärning. Givetvis också grundläggande statistik och sannolikhetsteori.

Citat:
Lika mycket resande och lika långa timmar som ”vanliga” konsulter på MBB?
Ja. Jag har inte superkoll på McKinsey Analytics, men BCG GAMMA konsulter jobbar ungefär på samma sätt som vanliga konsulter.

Citat:
Ungefärliga löner?
Ungefär som vanliga MBB-konsulter, gissningsvis 50-60k ingångslön. Men jag vet inte säkert.

BCG GAMMA konsulter förväntas vara lika bra som vanliga konsulter, men utöver det ha spetskompetens inom maskininlärning. Utöver tekniska intervjuer är det också vanliga caseintervjuer.

Utöver dessa roller som data science-konsulter finns det också mer renodlat tekniska roller, då är det säkert mindre resande och kontakt med klienter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in