• 1
  • 2
2020-04-20, 06:24
Bannlyst
Vad köper man större mängd soppåsar innan 1 Maj på nätet? Efter 1 Maj så blir det så dubbelt så dyrt pga straffskatt på plastpåsar.
Citera
2020-04-20, 06:32
Köp tygpåsar. De håller dels mycket längre än plast och dels är de rejält miljövidriga i jämförelse med plast. Det borde lära miljöbögarna att inte gå över ån efter vatten.

Jag skulle vilja ha en tygpåse med trycket ”Den här tygpåsen kostade lika mycket energi som 500 plastpåsar.
Citera
2020-04-20, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Latrygg
Köp tygpåsar. De håller dels mycket längre än plast och dels är de rejält miljövidriga i jämförelse med plast. Det borde lära miljöbögarna att inte gå över ån efter vatten.

Jag skulle vilja ha en tygpåse med trycket ”Den här tygpåsen kostade lika mycket energi som 500 plastpåsar.

Finns det inte någonstans man kan beställa tygpåsar med eget tryck? Även eget tryck borde dra upp dess miljöfootprint
Citera
2020-04-20, 07:01
Medlem
Citat:

Allt behöver inte räknas i energi. En rejäl tygpåse är bättre för går inte itu av förpackningar tex. Sen kan man sy dom av ngt tyg man redan har el kläder. Det finns ju ett överflöd. Kolla på närmaste loppis eller i ditt eget skåp.
Citera
2020-04-20, 07:03
Medlem
Citat:

om du läser långsamt vill TS ha ***soppåsar***. hur är det med läsförståelsen?
Citera
2020-04-20, 07:05
Medlem
vilket vansinne att höja skatten på plastpåsar snacka om att börja i fel ände

jag tycker 2-3 kr redan är för dyrt brukar hitta mina plastpåsar i soprummet
men det kommer nog bli svårare att hitta gratis plastpåsar efter 1:a maj

men finns ju soppåsar i flerpack med handtag att köpa kan det vara nått ?
Citera
2020-04-20, 07:11
Medlem
Dimpens avatar
Citat:

Och med tillägget att den vid tillverkningen gjorde av med lika mycket energi som 7.000 plastkassar. Gärna med en glad gubbe under.

Läs gärna sanningen om de miljöfarliga tygpåsarna:
https://www.expressen.se/nyheter/kli...tm_medium=link
Senast redigerad av Dimpen 2020-04-20 kl. 07:15.
Citera
2020-04-20, 07:16
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Vad köper man större mängd soppåsar innan 1 Maj på nätet? Efter 1 Maj så blir det så dubbelt så dyrt pga straffskatt på plastpåsar.

Skatten gäller enbart plastbärpåsar och så kallade fruktpåsar. Så soppåsarna påverkas inte alls.
Citera
2020-04-20, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Och med tillägget att den vid tillverkningen gjorde av med lika mycket energi som 7.000 plastkassar. Gärna med en glad gubbe under.

Läs gärna sanningen om de miljöfarliga tygpåsarna:
https://www.expressen.se/nyheter/kli...tm_medium=link

Eller att regeringen tvingade dig att vara miljöovänlig med en sur gubbe? Så miljötalibaner vet att de inte skall klandra dig för ditt val...
Citera
2020-04-20, 07:24
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Skatten gäller enbart plastbärpåsar och så kallade fruktpåsar. Så soppåsarna påverkas inte alls.
Vilket visar att skatten inte har ett dugg med "miljö" att göra.
Det är en ren skatt för att (s)taten ska kunna fylla "svarta hålet" (i dbl bemärkelse) mha våra plånböcker.

Köpte ett 1000-pack med kvalitetsbärpåsar på mitt kontorsvaruhus. 285:-
Vi återanvänder våra bärpåsar, (har alltid 10-20 liggandes i bilen) när de börjar bli schabbiga blir de soppåsar.
Citera
2020-04-20, 07:26
Bannlyst
Exat! En tygpåse som är producerat av några flinka barn händer i något U land. Är det inte bomull är det material som gör väldig stor miljöpåverkan vid framställning? Det går åt groteska mängder vatten att framställa bomull.

Citat:

Citera
2020-04-20, 07:41
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willy-45
Vilket visar att skatten inte har ett dugg med "miljö" att göra.
Det är en ren skatt för att (s)taten ska kunna fylla "svarta hålet" (i dbl bemärkelse) mha våra plånböcker.

Köpte ett 1000-pack med kvalitetsbärpåsar på mitt kontorsvaruhus. 285:-
Vi återanvänder våra bärpåsar, (har alltid 10-20 liggandes i bilen) när de börjar bli schabbiga blir de soppåsar.

Nja, regeringens främsta mål med skatten ska tydligen vara nedskräpning i naturen.
EUs idé om att alla ska använda max 40 plastpåsar per år efter 2025 påverkar också, enligt beräkning använder svenskar över 100 påsar per skalle och år.
Sedan hittar väl staten alltid på nya vägar till fler intäkter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in