• 2
  • 3
2020-04-20, 12:29
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Det bästa vore något som dessutom är verkligt.

Om mina sexfantasier med mina milfar hade slagit in, det hade varit något. Nu är det bara fantasier fast varför inte: "Milfarna jag hade velat ligga med och så här hade det varit!"

TS behöver inga tips. "Tipset" är att skriva om det man vill skriva om. Vara ärlig är bra, vara sann och inte pk.
Skriv om ett torrknastrande ämne på ett pedagogiskt och samtidigt underhållande sätt:
"DRAMAT I FÖRVALTNINGSRÄTTEN"
Citera
2020-04-20, 13:14
Medlem
Slottsherres avatar
Eller varför inte en innovativ metaroman om hur du erövrar språket: "En särskrivares bekännelser".
Citera
2020-04-20, 13:52
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Areola1
Hej!

Jag har haft en del drömmar genom åren.
Diskuterar med mina vänner om att skriva en bok. Men uttrycken är inte alltid så positiva. En del är pessimister skulle jag säga.
Min fråga är om böcker utifrån sitt eget perspektiv är intressanta.
Man här varit med om så mycket genom åren och det skulle vara kul att beskriva allting.
Vad kallas en bok som handlar om sig själv men även hur man ser på allting?

Gärna tips.

Antar att du med det fetade, menar att deras åsikter inte alltid varit så positiva? Här har du fått en blandad konfekt. Framför allt ger skrivande dig ett tillfälle att lära dig skriva.
Men beskriva allting? Kanske du vill skriva BOKEN OM ALLT?
Citera
2020-04-20, 14:21
Medlem
HuldumeyStones avatar
Citat:
Hej!

Diskuterar med mina vänner om att skriva en bok. Men uttrycken är inte alltid så positiva. En del är pessimister skulle jag säga.
Man här varit med om så mycket genom åren och det skulle vara kul att beskriva allting.

Gärna tips.

Frågan är otroligt svår att svara på. Det finns så mycket böcker man inte har läst och det är alltid svårt att veta hur ens egen ”drömbok” ur ett läsarperspektiv ser ut innan man läst den. Det finns ju en tråd om hur författare arbetar så du kanske kan få idéer om hur man gör i den eller börja på en skrivarkurs. Själv är jag en vanlig läsare bara utan några drömmar eller ambitioner om att skriva böcker, jag är ingen skrivande person och då blir det svårt att ge råd.

På rak arm kan jag väl säga att jag är mindre förtjust i böcker och texter som är självbiografiska och bekännelselitteratur. Tycker det är roligare med mer ren fiktion. Men som sagt så har jag redan massor av olästa böcker att läsa. Och massa annat att göra också. Kan inte komma på några böcker som ännu inte finns som jag saknar egentligen. Att skriva på ett forum och sociala medier tycker jag inte räknas som att skriva även om det på ett sätt är ”skriver” man gör när man kommunicerar här. Det är mest ett tjatter man är med och skapar med andra.
Citera
2020-04-24, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Utvecklar: Hon ska döda patienter på sjukhuset som redan är nära, och njuta av det. Och ta det längre genom att döda sina nära, kanske sjuka mamman och sedan mer och döda bästa vännen...
Läste en norsk bok, som nuddade vid det temat.
En sjuksköterska som hade gjort sig omöjlig på jobbet.
Började på begravningsbyrå istället. Producerade pietetsfulla vackra lik på löpande band. Strålande affärer. Slapstick och skandaler.
Minns inte titel eller författarens namn. Men jag storskrattade hela vägen från Oslo till Götet.
(Ev lite malplacerat tema just nu)
Citera
2020-04-29, 08:37
Bannlyst
Här på Flashback finns en djävla massa intressanta saker som borde sammanställas i en bok.

På sätt och vis, den bästa boken jag någonsin läst är "Flashback".
Citera
2020-04-29, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Här på Flashback finns en djävla massa intressanta saker som borde sammanställas i en bok.

På sätt och vis, den bästa boken jag någonsin läst är "Flashback".
Gillar anekdoterna som folk berättar ur sina liv.
Vill jag bli på gott humör, letar jag rätt på något av skojabaras inlägg.
Citera
2020-05-03, 04:19
Medlem
IanBradys avatar
Jag tror inte att du egentligen vill skriva en bok utan snarare så vill du vara en person som har skrivit en bok, förstår du skillnaden? För att ens börja skriva måste man först ha läst något så för jävligt mycket, de flesta (relevanta) författare har läst mer böcker än gemene man har hört talas om. Försök hitta din sanna passion i livet, för jag tror inte att det är litteratur.
Citera
2020-05-03, 04:28
Medlem
Ravenboxs avatar
Att skriva böcker behöver inte vara svårare än vad man gör det till. Att få den såld är en helt annan femma.

Har du något som intresserar just dig så utgå från det ämnet.

Kom ihåg, det finns många sätt att föreviga sina tankar. Litteratur är bara en av dessa metoder.

Jag hade själv velat prova skriva en bok för att lära mig om ett visst ämne, typ en schackbok för att jag i nuläget håller på att studera schack. Mest för att jag har en vana av att skriva ned massa anteckningar om saker jag lär mig.. så varför inte.
Citera
2020-05-03, 11:01
Medlem
AbsolutGregers avatar
Citat:
Hej!

Gärna tips.

Jag tycker om självbiografi, om de är bra skrivna såklart.

Knausgårds Min kamp blev väldigt populär när den kom. Det är en svit du kan läsa för att få inspiration.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in