Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-06-18, 02:32
  #13
Medlem
plsreplys avatar
Hej igen, en tid har gått sedan sedan jag skapade tråden och nu är jag tillbaka. Har skaffat mig en del kapital och lärt mig en smula om båtar (inget praktiskt, mest genom att följa olika kanaler på YouTube och har dessutom köpt en massa böcker).

Just nu tittar jag på en intressant gammal segelbåt som är över 40 fot lång. Den är oförsäkrad, saknar inredning och motorn behöver servas men den är precis av den typ jag vill ha och den är billig. Båtplats ingår. Jag är väldigt nära att bara köpa den och ta alla problem och behov som de kommer (vill ändå lära känna min båt ordentligt).

Vad är absolut viktigast att kontrollera när man köper en ny båt? Skrov och genomföringar måste vara i gott skick så att båten inte sjunker, masten och riggen måste gå att använda, seglen ska helst inte vara gamla och trasiga, motorn måste fungera och rodret får inte trilla av. Bortsett från dessa mer uppenbara saker, finns det något annat jag verkligen behöver tänka på för att inte åka på enorma oförutsedda kostnader och/eller förlora båten? Har alltså aldrig ägt en båt (eller bil för den delen). Skriver båda parter på ett kontrakt och så swishar jag över pengarna? Visst måste jag kontakta någon typ av myndighet i samband med ägarbytet? Finns det något speciellt att tänka på gällande båtplatsen när man tar över båten? Finns det någon fallgrop som är lätt för totala nybörjare att missa?
Citera
2021-06-18, 09:02
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plsreply
Just nu tittar jag på en intressant gammal segelbåt som är över 40 fot lång. Den är oförsäkrad, saknar inredning och motorn behöver servas men den är precis av den typ jag vill ha och den är billig. Båtplats ingår. Jag är väldigt nära att bara köpa den och ta alla problem och behov som de kommer (vill ändå lära känna min båt ordentligt).
Det låter som en båt som kommer kräva både en massa arbete och en massa pengar innan den är klar för att bo på och segla med. Är du händig och har en massa energi och tid så kanske det kan vara något.
Citera
2021-06-18, 19:30
  #15
Medlem
Skrattkramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plsreply
Hej igen, en tid har gått sedan sedan jag skapade tråden och nu är jag tillbaka. Har skaffat mig en del kapital och lärt mig en smula om båtar (inget praktiskt, mest genom att följa olika kanaler på YouTube och har dessutom köpt en massa böcker).

Just nu tittar jag på en intressant gammal segelbåt som är över 40 fot lång. Den är oförsäkrad, saknar inredning och motorn behöver servas men den är precis av den typ jag vill ha och den är billig. Båtplats ingår. Jag är väldigt nära att bara köpa den och ta alla problem och behov som de kommer (vill ändå lära känna min båt ordentligt).

Vad är absolut viktigast att kontrollera när man köper en ny båt? Skrov och genomföringar måste vara i gott skick så att båten inte sjunker, masten och riggen måste gå att använda, seglen ska helst inte vara gamla och trasiga, motorn måste fungera och rodret får inte trilla av. Bortsett från dessa mer uppenbara saker, finns det något annat jag verkligen behöver tänka på för att inte åka på enorma oförutsedda kostnader och/eller förlora båten? Har alltså aldrig ägt en båt (eller bil för den delen). Skriver båda parter på ett kontrakt och så swishar jag över pengarna? Visst måste jag kontakta någon typ av myndighet i samband med ägarbytet? Finns det något speciellt att tänka på gällande båtplatsen när man tar över båten? Finns det någon fallgrop som är lätt för totala nybörjare att missa?

Har du ingen praktisk erfarenhet av att vare sig äga eller segla ska du INTE köpa dig en 40-fotare. Att den är oförsäkrad spelar ingen roll för det är när du köper den som DU behöver skaffa DIN försäkring. Allt behöver inte funka, inte ens genomföringarna, allt kan fixas, men man måste förstås kunna göra det. Vissa saker är dyra att åtgärda, trots att en gammal båt där samma sak funkar kostar väldigt lite. Det beror helt på vad det är för grej.

Skaffa dig istället nåt mellan 6-8 meter och upptäck hur mycket du lärt dig på teoristudierna. Du kan fixa det här, men du kan inte ta allt i ett enda steg.
Citera
2021-06-22, 10:28
  #16
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattkramp
Har du ingen praktisk erfarenhet av att vare sig äga eller segla ska du INTE köpa dig en 40-fotare. Att den är oförsäkrad spelar ingen roll för det är när du köper den som DU behöver skaffa DIN försäkring. Allt behöver inte funka, inte ens genomföringarna, allt kan fixas, men man måste förstås kunna göra det. Vissa saker är dyra att åtgärda, trots att en gammal båt där samma sak funkar kostar väldigt lite. Det beror helt på vad det är för grej.

Skaffa dig istället nåt mellan 6-8 meter och upptäck hur mycket du lärt dig på teoristudierna. Du kan fixa det här, men du kan inte ta allt i ett enda steg.



Läs ovanstående TS.
Ett mycket bra inlägg.


Det finns mängder med båtar typ 24-26 fot på blocket till bra priser, ägandekostnaderna är en bråkdel av vad de är på en 40fotare.

Köp en mindre båt och ge dig ut och segla, övning ger färdighet.
Citera
2021-07-07, 19:03
  #17
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plsreply
Hej igen, en tid har gått sedan sedan jag skapade tråden och nu är jag tillbaka. Har skaffat mig en del kapital och lärt mig en smula om båtar (inget praktiskt, mest genom att följa olika kanaler på YouTube och har dessutom köpt en massa böcker).

Just nu tittar jag på en intressant gammal segelbåt som är över 40 fot lång. Den är oförsäkrad, saknar inredning och motorn behöver servas men den är precis av den typ jag vill ha och den är billig. Båtplats ingår. Jag är väldigt nära att bara köpa den och ta alla problem och behov som de kommer (vill ändå lära känna min båt ordentligt).

Vad är absolut viktigast att kontrollera när man köper en ny båt? Skrov och genomföringar måste vara i gott skick så att båten inte sjunker, masten och riggen måste gå att använda, seglen ska helst inte vara gamla och trasiga, motorn måste fungera och rodret får inte trilla av. Bortsett från dessa mer uppenbara saker, finns det något annat jag verkligen behöver tänka på för att inte åka på enorma oförutsedda kostnader och/eller förlora båten? Har alltså aldrig ägt en båt (eller bil för den delen). Skriver båda parter på ett kontrakt och så swishar jag över pengarna? Visst måste jag kontakta någon typ av myndighet i samband med ägarbytet? Finns det något speciellt att tänka på gällande båtplatsen när man tar över båten? Finns det någon fallgrop som är lätt för totala nybörjare att missa?


Hur går det för dig Ts?
Citera
2022-04-22, 04:30
  #18
Medlem
plsreplys avatar
Hej allesamman. Tack för svaren. Vid mitt förra inlägg tittade jag faktiskt på en väldigt charmig gammal 44-fots träbåt och passionen tog överhanden. Den affären blev aldrig av då jag senare förstod att skrovet var plastat i efterhand: jag googlade en del och insåg att det var väl riskfyllt att köpa då jag själv med min kunskap aldrig skulle kunna bedöma huruvida båten egentligen går att använda "på riktigt", och jag insåg att eventuella extrakostnader snabbt skulle ruinera mig. Det var säkert ganska idiotiskt till att börja med. Sen dess har jag löneslavat vidare. Just nu tittar jag på mindre båtar i 20-28-fotsklassen varav några rekommenderats av ärade individer i denna tråd: Hydra 20, Marieholm S20, Albin Viggen, Hallberg-Rassy Misil II, IF-båt, Allegro 27 och Laurin L28. De är inte allihopa varandra helt lika men de verkar samtliga ha en del fans och anses vara sjödugliga till varierande grad. Specifikt kollar jag på Marieholm S20 just nu. Något jag gillar med Marieholm S20 är att den, till skillnad från t ex Hydra 20, har ett "utanpåliggande roder" (enligt sailboatdata.com s k "transom hung rudder"). Detta bör såvitt jag förstår innebära att jag relativt enkelt kan snickra ihop ett vindroder enligt principerna i denna video (?). Den verkar också ha en Capsize Screening Formula på 2.06 vilket inte är optimalt men kanske inte helt fruktansvärt för en båt i den storleksklassen? Jag skulle om möjligt köra utan rullfock så båten har enklare att räta sig om den kastas omkull.

Som en recap: min tanke är att skaffa en mindre segelbåt att bo på och arbeta från och eventuellt segla runt jorden med. För arbetet tänker jag mig nu åtminstone 4*100 watt solceller på en Victron 100/30-regulator till ett eller två >200 Ah-batterier, och eventuellt en vindsnurra (hur allvarlig hävstång blir detta på en 20-fotare till sjöss? Kanske bäst att bara montera när man ligger ankrad?). Utöver det skulle jag ha ett par fodertunnor med ris och linser samt en gäng dunkar på >100 liter vatten totalt. Funderar också på en s k watermaker men frågan är tillförlitligheten och energiåtgången, måste kolla upp det. Även tyngre fiskespön och flätad lina samt beten så man kan fiska efter saltvattensfisk. En annan sak jag skulle behöva skaffa är ett överdimensionerat ankare och varmgalvad kätting på åtminstone 10 meter samt >50 meter rep till detta. Behöver också ett manuellt ankarspel, hujedamej.

Hade egentligen inget viktigt att säga, skriver mest som en uppdatering. Hoppas komma ut på vattnet detta år.
Citera
2022-04-25, 14:46
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plsreply
Just nu tittar jag på en intressant gammal segelbåt som är över 40 fot lång. Den är oförsäkrad, saknar inredning och motorn behöver servas men den är precis av den typ jag vill ha och den är billig. Båtplats ingår. Jag är väldigt nära att bara köpa den och ta alla problem och behov som de kommer (vill ändå lära känna min båt ordentligt).

Ska du jobba samtidigt heltid och är dessutom en fullständig nybörjare vad gäller att fixa båtar så kommer du behöva spendera närmaste 5 åren med att fixa den, och det kommer inte bli något seglat.
Och dessutom kommer dina fixar inte bli speciellt bra i början då det är första gången du gör det. För all del går det bra att lära sig allt eftersom och det kommer du göra, men du kan räkna med att lagom efter 4-5 år när du börjar bli färdig så kommer du få börja om eftersom du gjort saker fel i början.

40 fot är dessutom rätt stort om man ska segla ensam. Ska du segla ut i världen är större inte alltid bättre, men samtidigt så om man ska bo på båten så kan det bli lite för litet med en båt på 26-28 fot i längden (även om det är fullt möjligt) Efter att själv ha köpt en 70-talsbåt som jag ägnat 5-6 säsonger åt att fixa under vintertid (och seglat om somrarna) så är mina tips till dig såhär:

1) Du vet inget om vad du letar efter hos en båt i nuläget, både vad gäller modell eller utrustning. Du behöver lära dig, så köp en liten lärobåt först som du har 1-3 säsonger. Flytta inte i din första lärobåt. Lär dig segla, lär dig om utrustning, lär dig om hur olika båttyper beter sig ute på öppna havet. Lär dig om hur du tar hand om en segelbåt och reparerar den. En Vega som du varit inne på i tråden är ingen dålig första båt. Helt ok seglare, prisvärda, mycket båt för pengarna. En annan variant som du kan få ännu billigare är IF. Den är lite mindre men seglar trevligare än Vegan. In ditt ställe skulle jag kört på IF som första båt (jag har seglat både IF och Vega). IF är dessutom en väldigt fin båt, vilket inte Vegan kvalar in som. Det är ju visserligen inte helt relevant, men på något plan så är det ändå trevligare att ha med en utseendemässigt fin båt att göra än med en flytande volvo 240. Du får en mycket fin IF båt (väl omhändertagen, nyare segel, osv) för 30k.

2) För de båtar du kollar efter (byggda på 70-80 tal) så behöver man vara händig och fixa saker, både reparationer som dyker upp och fräsha upp (renoveringar) så det blir lite trevligt. Du behöver kunna plasta, lacka, måla, snickra, fixa motor, dra svagsströmsel, osv. Allt detta är inte hjärnkirurgi, men har man aldrig gjort något sådant så kommer man få lära sig allt eftersom, vilket medför att man kommer göra fel. Man lär sig av sina misstag, men det är inte lika tråkigt att göra dyra missar på en 60k SEK båt som på en 500k båt. För en amatör så kostar det oftast dubbel så mycket som man tror i början och tar 2-3 gånger så lång tid som man tror när man ska göra renoveringsjobb.

3) Kurser i all ära, du kommer behöva kustskeppare + vhf om du ska ut i världen och segla. Men det kommer enbart ge dig viss teoretiska kunskaper (som givetvis är bra att kunna), men du behöver praktik. I början är det allra svåraste att lägga ifrån och lägga till båten. Moderna hjälpmedel som sjökortsplotter hjälper till när man väl seglar, men jag skulle inte vara främmande för att rekommendera att du lär dig segla enbart efter sjökort i början. Det är betydligt svårare och mer ansträngande, men kan bli livsnödvändig kunskap om plottern fallerar.

4) Som du märker när du kollar på tillgängliga båtar på blocket så förekommer det ett ganska brett prisintervall för samma modeller av båtar. Låt oss ta vegan som exempel.
Den förekommer i intervallet från 0 SEK till 80-90k.
Skillnaden mellan en Vega för 0 SEK (som skänks bort) och en för 80k är allt som oftast (om nu inte något försöker överprissätta) är att den för 0 SEK kommer förmodligen med ett renoveringsbehov motsvarande 1000 arbetstimmar och 150k i budget, emedan för Vegan för 80k så är det någon annan som redan genomfört allt detta och den är bra utrustad.
Det är alltså mest ekonomiskt/smart/minst tidskrävande att köpa en segelbåt i det övre prisintervallet för sin modell (så länge de faktiskt gör skäl för att ligga där).
Som nybörjare är det lockande med de låga priserna, men de kommer alltid med mycket arbete plus materialkostnader och utrustningskostnader.
Jag själv köpte min 30-fotare för 110k, men har nog lagt ned 150k på materialkostnader till renoveringar och utrustning, och då är den inte långfärdsutrustad utan enbart utrustad för våra farvatten.

5) kolla runt på youtube, finns många som renoverar gamla segelbåtar och ger sig iväg. Det som är genomgående är de lägger ner enormt mycket arbete och pengar på renoveringarna. Det är bra dels för att lära sig om vad man kan tänkas behöva göra, men även för att bilda sig en uppfattning om vad som faktiskt krävs arbetsmässigt för att få en standard 70-talsbåt duglig för oceansegling.

6) Efter din första lärobåt så köper du båten som du ska använda för längre seglatser och bo på. Då vet du mer om vad du behöver, hur stor båt som är nödvändig, osv.
Efter dina förutsättningar (ensamstående/heltidsarbetande) så skulle jag personligen försökt få tag på en Allegro 33. Eftersom de är populära långfärdsbåtar kommer de ofta också välutrustade och det finns relativt många, så det borde inte vara några problem att komma över en.

7) Köp en båt där motorn är bytt senaste 20 åren för guds skull.
Att byta motor kostar mer än själv båten för båtar under 30 fot, och du vill inte ge dig ut på långfärd med en 40 år gammal motor, hur bra den förra ägaren än bedyrar att de startar.

7) Utrustning du behöver (eller i alla fall är bra att ha) för långfärd som inte är standard för vanliga 70-talssegelbåtar som bara seglas i våra farvatten:
  • Livflotte
  • Överlevnadsdräkt
  • Preppad överlevnadskit som du tar med dig till livflotten om du behöver lämna båten
  • EPIRB nödsändare
  • AIS
  • Radar
  • Plotter (gärna två fungerande)
  • Vindroder
  • Autopilot
  • Kortvågsradio
  • Stormsegel
  • Drivankare
  • Stora vatten + bränsletankar
  • ...

Skulle tro att det går på minst 150k för att utrusta en standard 70-talsbåt med detta, under förutsättning att du gör alla installationer själv.

Att segla/bo på en äldre segelbåt innebär ofrånkomligen mycket fix, det måste man vara på det klara med. Alla verktyg som man behöver ombord för att fixa saker som löpande går sönder går bara det på kanske 10k.

Sen så hade jag i din situation sett det som ett mål 10 år fram i tiden att segla ut i världen (Karibien m.m.). 5 år som jag verkligen hade haft bråttom. Det finns så mycket fint att se i våra farvatten ändå, så jag skulle börjat med att segla på västkusten, i Östersjön, sen Norge, Färöarna, Skottland, osv. Lärt mig allt eftersom och lärt känna våra egna förvattnen först. Det trista är väl vintern här hemma förvisso, den är ju onekligen behagligare på sydligare breddgrader.
__________________
Senast redigerad av tryhardereminem 2022-04-25 kl. 15:14.
Citera
2022-04-25, 15:43
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plsreply
Hej allesamman. Tack för svaren. Vid mitt förra inlägg tittade jag faktiskt på en väldigt charmig gammal 44-fots träbåt och passionen tog överhanden. Den affären blev aldrig av då jag senare förstod att skrovet var plastat i efterhand: jag googlade en del och insåg att det var väl riskfyllt att köpa då jag själv med min kunskap aldrig skulle kunna bedöma huruvida båten egentligen går att använda "på riktigt", och jag insåg att eventuella extrakostnader snabbt skulle ruinera mig. Det var säkert ganska idiotiskt till att börja med.

Att säga att man vill ut och segla runt världen och sen titta på en 44-fots träbåt är som att säga att man ska springa Marathon och sen börja käka MacDonalds 4 mål om dagen och gå upp i 150 kg i vikt. Det tar dig alltså bra mycket längre från dina mål att segla runt jorden än närmare.
Citera
2022-04-25, 21:00
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plsreply
Som en recap: min tanke är att skaffa en mindre segelbåt att bo på och arbeta från och eventuellt segla runt jorden med. För arbetet tänker jag mig nu åtminstone 4*100 watt solceller på en Victron 100/30-regulator till ett eller två >200 Ah-batterier, och eventuellt en vindsnurra (hur allvarlig hävstång blir detta på en 20-fotare till sjöss? Kanske bäst att bara montera när man ligger ankrad?). Utöver det skulle jag ha ett par fodertunnor med ris och linser samt en gäng dunkar på >100 liter vatten totalt. Funderar också på en s k watermaker men frågan är tillförlitligheten och energiåtgången, måste kolla upp det. Även tyngre fiskespön och flätad lina samt beten så man kan fiska efter saltvattensfisk. En annan sak jag skulle behöva skaffa är ett överdimensionerat ankare och varmgalvad kätting på åtminstone 10 meter samt >50 meter rep till detta. Behöver också ett manuellt ankarspel, hujedamej.

Hade egentligen inget viktigt att säga, skriver mest som en uppdatering. Hoppas komma ut på vattnet detta år.

Ett tips: om du köper en 20-fotare så bör du betrakta den som första steget för att lära dig segla och i övrigt hantera segelbåtar. Visst går det att segla (vissa) 20-fotare runt jorden om man vill, men det kommer att kännas som att bo i en sardinburk...

En 20-fotare är dock en rimlig storlek som första båt: liten nog att du bara behöver lite råstyrka för att fixa till sakerna när (observera när, inte om!) dina manövrar i hamn skiter sig, och liten nog för att kunna seglas ensam om man vill. Samtidigt är den stor nog att ha ruff, och rimligen kan du segla både långt och länge med den, om du vill.

Ett annat tips är att du seglar så mycket du bara hinner. Dels kan du skaffa dig erfarenhet i att segla, bo på båt, hantera båtar och så vidare, och så får du dessutom lite mer koll på dels om det är "rätt sak" för dig, och hur du prioriterar olika saker. Det som är viktigt för mig kan visa sig vara något du inte alls lägger något värde i, och tvärtom.



Edit:
Två andra tips: läs böckerna "En underbar seglats" av Tristan Jones och "Alla sa vi skulle dö" av tre svenska studenter. TJ seglade jorden runt med diverse båtar under 70- och 80-talen (kan ha varit tidigare, minnet har bleknat), och de tre svenska studenterna köpte en Albin Vega och drog jorden runt med. Ingen av dessa tre hade ens suttit i en segelbåt när de började... Och de överlevde jorden runt på ren djävla tur!
__________________
Senast redigerad av xpqr12345 2022-04-25 kl. 21:03.
Citera
2022-07-05, 00:59
  #22
Medlem
plsreplys avatar
Läste just om tråden från början till slut. Kan bara säga tack återigen för alla uttömmande och seriösa svar trots mitt tramsande.

Jag har nu köpt en segelbåt, en Marieholm S-20. Definitivt en mindre båt än vad jag först tänkte mig. Det är alltså en 6 meter lång motorseglare (?) med utanpåliggande roder och fäste för utombordare. Båten har stått mer eller mindre oanvänd i något årtionde men är förvånansvärt väbellållen och fräsch inuti. Fick hjälp med att frakta hem den för en tid sedan och den står nu hos anhörig. Viktig fråga: när vi kom hem med båten och kontrollerade den visade det sig att den hade lyckats skaka sig loss från remmarna som höll den på plats och sedan rört sig framåt på båtvagnen, upp mot de främre stöttorna. Skrovet var av ena främre stöttan intryckt säkert en centimeter eller två. Vi lättade snarast på trycket med hjälp av domkraft under vagnen, träpålar och senare justering av stöttorna och lyckligtvis antog skrovet genast sin ursprungliga form. Vi kunde inte se några sprickor vid tryckpunkten, varken utanpå eller inuti. Jag undrar dock: finns det anledning till oro? Har hört att plasten är rätt mjuk och följsam men kan det vara värt att göra någon sorts förstärkning på den från insidan av båten där stöttan trycktes in?

Båten är alltså i helt ok bruksskick men jag vill fixa och kontrollera några av de viktiga delarna: skrov (gelcoat & bottenfärg), genomföringar, roder och fönsterrutor. Fråga: Vilka steg behöver man genomföra ifall man vill få ett plastbåtskrov helt och fint under och strax ovanför vattenlinjen? Anhöriga har talat om slipning av skrovet, epoxi och så vidare. Kan någon här förklara hur de hade gjort ifall de köpt en 70-talsbåt och ville få skrovets yttre i ordning? Jag talar inte om att få den vackrast skimrande båten på marinan utan den bästa lösningen i fråga om fix av uppenbara skador, skydd av gelcoat samt applicering av bottenfärg. Jag kan ingenting själv men har alltså relativt kompetenta anhöriga som har synpunkter. Skulle dock gärna höra vad Flashback tycker innan jag börjar sandpappra.

Det verkar förresten som att jag gjorde ett misstag när jag köpte min Victron 100/30-regulator för 4 st 100W-solpaneler. Jag trodde att man skulle gångra optimal driftström på panelerna, 5.38A i mitt fall, med 4 = 21.52A när man i själva verket tar totala watt-värdet från panelerna på 400W och delar det på 12V = ~33.33A (?). Vilket definitivt är för mycket för en Victron 100/30 om jag inte är helt vilsen och förvirrad. Jag ska skicka tillbaka min 100/30 och köpa en 100/50 eller något i stället. Ja, jag borde lära mig grunderna inom ellära.

Citat:
Ursprungligen postat av tryhardereminem
Att säga att man vill ut och segla runt världen och sen titta på en 44-fots träbåt är som att säga att man ska springa Marathon och sen börja käka MacDonalds 4 mål om dagen och gå upp i 150 kg i vikt. Det tar dig alltså bra mycket längre från dina mål att segla runt jorden än närmare.

Nödgad att hålla med.
Men det var en jättefin båt.
Citera
2022-07-05, 19:11
  #23
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plsreply
Det verkar förresten som att jag gjorde ett misstag när jag köpte min Victron 100/30-regulator för 4 st 100W-solpaneler. Jag trodde att man skulle gångra optimal driftström på panelerna, 5.38A i mitt fall, med 4 = 21.52A när man i själva verket tar totala watt-värdet från panelerna på 400W och delar det på 12V = ~33.33A (?). Vilket definitivt är för mycket för en Victron 100/30 om jag inte är helt vilsen och förvirrad. Jag ska skicka tillbaka min 100/30 och köpa en 100/50 eller något i stället. Ja, jag borde lära mig grunderna inom ellära.
Din 100/30 fungerar utmärkt. Det borde vara en MPPT regulator. Du ska koppla panelerna 2S2P, så får du ungefär 42-44volt öppen spänning vilket levererar runt 36-38volt laddström och ca 10A. Regulatorn omvandlar spänningen till 12V och klipper bort det (helt ofarligt för regulatorn, den kan inte gå sönder av det) som går över 30A. Men så mycket kommer inte dina paneler att leverera. Då du har dom liggande platt på ett båttak så kan du räkna med ca 75% av märkeffekten.
Citera
2022-08-15, 21:31
  #24
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plsreply
Läste just om tråden från början till slut. Kan bara säga tack återigen för alla uttömmande och seriösa svar trots mitt tramsande.

Jag har nu köpt en segelbåt, en Marieholm S-20. Definitivt en mindre båt än vad jag först tänkte mig. Det är alltså en 6 meter lång motorseglare (?) med utanpåliggande roder och fäste för utombordare. Båten har stått mer eller mindre oanvänd i något årtionde men är förvånansvärt väbellållen och fräsch inuti. Fick hjälp med att frakta hem den för en tid sedan och den står nu hos anhörig. Viktig fråga: när vi kom hem med båten och kontrollerade den visade det sig att den hade lyckats skaka sig loss från remmarna som höll den på plats och sedan rört sig framåt på båtvagnen, upp mot de främre stöttorna. Skrovet var av ena främre stöttan intryckt säkert en centimeter eller två. Vi lättade snarast på trycket med hjälp av domkraft under vagnen, träpålar och senare justering av stöttorna och lyckligtvis antog skrovet genast sin ursprungliga form. Vi kunde inte se några sprickor vid tryckpunkten, varken utanpå eller inuti. Jag undrar dock: finns det anledning till oro? Har hört att plasten är rätt mjuk och följsam men kan det vara värt att göra någon sorts förstärkning på den från insidan av båten där stöttan trycktes in?

Båten är alltså i helt ok bruksskick men jag vill fixa och kontrollera några av de viktiga delarna: skrov (gelcoat & bottenfärg), genomföringar, roder och fönsterrutor. Fråga: Vilka steg behöver man genomföra ifall man vill få ett plastbåtskrov helt och fint under och strax ovanför vattenlinjen? Anhöriga har talat om slipning av skrovet, epoxi och så vidare. Kan någon här förklara hur de hade gjort ifall de köpt en 70-talsbåt och ville få skrovets yttre i ordning? Jag talar inte om att få den vackrast skimrande båten på marinan utan den bästa lösningen i fråga om fix av uppenbara skador, skydd av gelcoat samt applicering av bottenfärg. Jag kan ingenting själv men har alltså relativt kompetenta anhöriga som har synpunkter. Skulle dock gärna höra vad Flashback tycker innan jag börjar sandpappra.

Det verkar förresten som att jag gjorde ett misstag när jag köpte min Victron 100/30-regulator för 4 st 100W-solpaneler. Jag trodde att man skulle gångra optimal driftström på panelerna, 5.38A i mitt fall, med 4 = 21.52A när man i själva verket tar totala watt-värdet från panelerna på 400W och delar det på 12V = ~33.33A (?). Vilket definitivt är för mycket för en Victron 100/30 om jag inte är helt vilsen och förvirrad. Jag ska skicka tillbaka min 100/30 och köpa en 100/50 eller något i stället. Ja, jag borde lära mig grunderna inom ellära.



Nödgad att hålla med.
Men det var en jättefin båt.

Trevlig tråd. Skoj när någon har en dröm, frågar, planerar och genomför den! Hur har det gått med seglingen?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback