2020-04-19, 20:36
Medlem
Hej!
Jag är blivande student till hösten som inte varit i bostadskön i ens ett år. Därför har jag givit upp hoppet om att lyckas skaffa en studentbostad, i alla fall på direkten.
Jag har inget emot att behöva bo inneboende ett tag, men även fast jag skulle vilja skriva kontrakt och fixa bostaden redan nu så kan jag inte det då jag inte är säker på att jag kommer in på första hands valet. Men senare när antagningsbeskeden kommer så kommer alla söka bostäder. Vad jag har hört så är det extremt svårt att hitta boende. Är det högt tryck på inneboende-boende också? Kan man känna sig säker med att man hittar bostad i sommar om man inte har något emot att bo inneboende?
Citera
2020-04-19, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lojtnantshjartat
Hej!
Jag är blivande student till hösten som inte varit i bostadskön i ens ett år. Därför har jag givit upp hoppet om att lyckas skaffa en studentbostad, i alla fall på direkten.
Jag har inget emot att behöva bo inneboende ett tag, men även fast jag skulle vilja skriva kontrakt och fixa bostaden redan nu så kan jag inte det då jag inte är säker på att jag kommer in på första hands valet. Men senare när antagningsbeskeden kommer så kommer alla söka bostäder. Vad jag har hört så är det extremt svårt att hitta boende. Är det högt tryck på inneboende-boende också? Kan man känna sig säker med att man hittar bostad i sommar om man inte har något emot att bo inneboende?
Jättelätt, såvida du har inga speciella önskemål, som att t.ex. det ska vara en rökfri person, eller att ni ska dela samma tro.
Citera
2020-04-19, 20:38
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Hej!

Beror på stad och ekonomi i min stad betalar min kompis 7000kr för ett rum.
Citera
2020-04-20, 09:02
Medlem
Cybersluts avatar
Brukar vara separata bostadsköer för studenter, t.ex som hos MKB i Malmö. Jag blev antagen sent och satte mig i kö sent, fick lgh på 2-3 månader.
Citera
2020-04-20, 16:17
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Hej!

Som kvinna- extremt enkelt.
Som man- kan vara ganska svårt.

Om du som kvinna slänger ut en annons på någon Facebook-grupp om boenden i berörd stad kan jag lova att du ordnar boende inom en vecka.
Citera
2020-04-21, 23:39
Medlem
ShlomoMoskowitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
!!! 7000kr för ett rum i Sverige? Vart då? kan det ens kosta så mycket i sthlm?
Citera
2020-04-21, 23:47
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Mer än vad jag har i hyra fr omkring sjuttio kvm.

Har funderat på att hyra ut men får se. Tror det iallafall vimlar av rum över hela landet och inte är något större problem för folk att hitta.
Citera
2020-04-23, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShlomoMoskowitz
!!! 7000kr för ett rum i Sverige? Vart då? kan det ens kosta så mycket i sthlm?

Jepp, klassiskt innerstadsrum i Sthlm. Utbud och efterfrågan etc (sen ska man ju sätta dit den jäveln som tar den rumshyran för det är nog i 90% av fallen en överhyra om minst 100%).
Citera
2020-04-23, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Mer än vad jag har i hyra fr omkring sjuttio kvm.

Har funderat på att hyra ut men får se. Tror det iallafall vimlar av rum över hela landet och inte är något större problem för folk att hitta.

Det är ju dock en irrelevant jämförelse då ingen skulle betala ockerhyror om valet fanns att inte göra det
Citera
2020-04-23, 16:43
Medlem
Citat:
Hej!
Vad jag har hört så är det extremt svårt att hitta boende. Är det högt tryck på inneboende-boende också? Kan man känna sig säker med att man hittar bostad i sommar om man inte har något emot att bo inneboende?

Alltså, i vilken stad? Du är aldrig garanterad en bostad, varken som inneboende eller något annat. I Umeå kan du få ett korridorsrum nu som är hyresfritt jun-jul, men i Stockholm är bostadsbristen sjuk - även för inneboende. Sen måste jag också anta att du med "någonstans att bo" menar ett trevligt boende med en bra hyresvärd, en för dig rimlig hyra i ett område relativt nära stan - inte en fläckig madrass hos en knarkare i Kalhäll

EDIT: "Bostadskön" låter som att du menar Uppsala eller Stockholm (eller möjligtvis Göteborg) då de flesta andra städer har flera olika köer. Därav antagandet
Senast redigerad av Akademian 2020-04-23 kl. 16:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in