2020-04-20, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Så om man inte tycker krönikan är ROLIG så är man obegåvad? KAN ju vara så att den inte alls ska vara rolig? utan liksom ngn slags tankelek där man ska tolka in en massa? Jag älskar att skratta och Jonathan Unge har jag kollat på på YT flera ggr och skrattat så jag ramlat av stolen..................men när jag läste denna krönika såg jag ut som "tant stone-face".
Tycker inte heller att den var speciellt rolig i den stund som jag läste den men då är jag inte heller stockholmare eller skåning så kanske har svårare att relatera till rivaliteten och satiren. Humorn ligger väl som alltid i betraktarens öga, vilken kan skilja sig stort från individ till individ. "Göteborgshumor" anser ju många inte heller vara speciellt rolig, men det är inte mindre humor för det. Själv tycker jag att att den största humorn av aktuell krönika är reaktionerna från folk som, likt ts, tog det hela på blodigt allvar.
Citera
2020-04-20, 18:16
Medlem
Den var oerhört rolig och smart skriven !!
Citera
2020-04-20, 19:43
Medlem
InDrogoVeritass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rake1234
Den var oerhört rolig och smart skriven !!
Nu ska vi ju inte överdriva bara för att många tyckte den var mindre rolig.
Hursomhelst så får man ta den för vad den är.
Citera
2020-04-20, 19:48
Medlem
Tycker att det verkar pågå någon slags gentrifiering i Malmö bestående av hipsters och medelklass från Stockholm. Allt oftare när man ser TV-inslag från Malmö och någon ur lokalbefolkningen intevjuas så talar de inte grötig malmöitiska utan dryg stockholmska. Malmöborna har inte bara blivit påtvingade multikulturen från Stockholm, nu måste de även stå ut med inflyttade hipsters. Zlatan/Hammarby-historien spelar säkert också en roll.
Citera
2020-04-20, 19:50
Bannlyst
Detta är humor din autist
Citera
2020-04-20, 20:42
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Ja, det var roligt. Betyg: 3.9/5. Uppskattade mest det som stod för sig själv, i fetmarkering: Det kan ha varit allt från min skarpa och intelligenta blick till det värdiga sätt jag för mig på.

Kändes ganska uppenbart varmed texten led att det var ett skoj.
Jag tyckte det var en fyndig krönika. Och om någon skåning/norrlänning/göteborgare skulle skriva en liknande krönika om Stockholm skulle det bara vara kul.

Sen får Malmö miljarder varje år av Stockholm, så de borde verkligen hålla käften och inte vara så kaxiga.
Citera
2020-04-20, 21:35
Medlem
bergsturks avatar
Unge är en av de roligaste ståupparna i Sverige (inte för att konkurrensen är stor). Men det hjälper nog om man har sett honom på scen, han har en väldigt speciell stil, och det är svårt att läsa denna krönika utan att höra hans röst och se hans diverse tics. Mycket roligt, förolämpar alla, 5/7
Citera
2020-04-20, 22:45
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faustik-Funk
Så du tänker att Unges artikel är förtäckt kritik mot Stockholmare?

Förtäckt kritik och förtäckt kritik. Den är skriven med den självdistansen och menar att skämta om båda, ja.

Så läser iallafall jag den.
Citera
2020-04-21, 01:16
Medlem
Titta på några av hans shower så ser du att sättet han lägger fram texten är liknande.
Han är lite speciell men han är rolig.

Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Jag hade ingen aning om att han var "komiker" och jag har läst seriösa krönikor som är roligare än hans. Så hur ska jag förstå om han skämtar eller inte? Finns ju gott om stockholmare som faktiskt har sådana åsikter om skåningar på riktigt.
Citera
2020-04-21, 08:32
Medlem
Haha den va ju helt underbart om man tittat på någon av Jonatans standup lr hört han i radio. Fyfan va bra Jonathan unge är!!
Citera
2020-04-21, 09:30
Medlem
Byzantinsks avatar
Citat:
Kan den här tönten inte ta lite skämtsamma kommentarer?

Nej, det verkar "den här tönten" inte kunna göra.

Harmlös, putslustig krönika. Skulle möjligen ha fungerat bättre för några årtionden sedan, när den här typen av syskongnabbiga, lokalpatriotiska småkonflikter var en större del av vardagen.
Citera
2020-04-21, 11:13
Medlem
Citat:
Är detta också humor?

Det blir humor av denna tråd i alla fall! Kan hända är du ett komiskt geni, och ingen förstår att du bara skämtar.

Stockholmsförakt hittar man lätt, och det är roligt att skämta om. Testa att bo många år i Stockholm och sedan flytta till en mindre ort. Är det något som enar resten av landet så är det föraktet/avundsjukan mot Stockholmare. Sen glömmer folk lätt bort att en stor del av Stockholms befolkning är inflyttade från resten av landet som flyttat dit pga studier och arbete. Och precis som jag gjort flyttar de ofta ut på landet igen nån gång.

Ska vi för övrigt dra fram lite härliga fördomar så uppfattar jag många skåningar jag träffat som kaxiga och med en tendens att ta sig själva på för stort allvar. De som har varit roliga har varit det på ett torrt vis, så att man riskerar tro att de är allvarliga och inte alls skämtar. (kanske hör du till denna kategori?)

Göteborgare är lite för självgoda med tydliga lillebrorskomplex och en tendens att prata högt och försöka ta plats. Hur "goa" de goa gubbarna egentligen är kan helt klart diskuteras.

MVH
Tidigare inflyttad Stockholmare, som sen flyttade ut på landet igen.... fast i en helt annan del av landet än den jag började i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in