Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-04-19, 12:56
  #1
Medlem
Belavias avatar
Egentligen gillar jag lite tokigheter och barnsligheter. Jocke och Jonna är ju tex festliga i det att de är helt borta, förtappade!

Men det blir inte lika festligt när man inser att de är representanter för en hel generation. När man förstår att de inte är ovanligt självupptagna och depraverade(relativt andra), så känns det inte lika uppfriskande längre.

Folk verkar vara lite korkade överlag i dag. Moralen är tveksam, humorn graviterar mot kiss-och-bajs.

Men inte bara deras generation såklart. Hela vuxenvärlden verkar frodas i dagens sociala medier-träsk. Status, materialism, nihilism, cynism.

Men kanske framförallt infantilism. Allt känns så löjligt idag.

Jag surfade nyligen in på SVT, hade tänkt att begagna mig av lite nyheter, djup och eftertanke. Kanske t.o.m spår av intellektuell nyfikenhet och subtiliteter mellan raderna. Men istället fick jag veta hur man ska tvätta händerna på rätt sätt, samt varför det är viktigt att höra av sig till sina mor- & farföräldrar.

Är det inte fascinerande att SVT vet bättre hur jag(och alla andra) ska hantera mina(våra) relationer - vad man ska prata om och hur ofta man ska höras.

Har inte folk begåvning och självständigt tänkande att kunna avgöra själva hur de bör hantera sina relationer?

Jag upplever att hela samhället som lite infantilt idag. Är det bara jag? Hur känner ni?
__________________
Senast redigerad av Belavia 2020-04-19 kl. 13:03.
Citera
2020-04-19, 13:12
  #2
Avstängd
Ritual666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Egentligen gillar jag lite tokigheter och barnsligheter. Jocke och Jonna är ju tex festliga i det att de är helt borta, förtappade!

Men det blir inte lika festligt när man inser att de är representanter för en hel generation. När man förstår att de inte är ovanligt självupptagna och depraverade(relativt andra), så känns det inte lika uppfriskande längre.

Folk verkar vara lite korkade överlag i dag. Moralen är tveksam, humorn graviterar mot kiss-och-bajs.

Men inte bara deras generation såklart. Hela vuxenvärlden verkar frodas i dagens sociala medier-träsk. Status, materialism, nihilism, cynism.

Men kanske framförallt infantilism. Allt känns så löjligt idag.

Jag surfade nyligen in på SVT, hade tänkt att begagna mig av lite nyheter, djup och eftertanke. Kanske t.o.m spår av intellektuell nyfikenhet och subtiliteter mellan raderna. Men istället fick jag veta hur man ska tvätta händerna på rätt sätt, samt varför det är viktigt att höra av sig till sina mor- & farföräldrar.

Är det inte fascinerande att SVT vet bättre hur jag(och alla andra) ska hantera mina(våra) relationer - vad man ska prata om och hur ofta man ska höras.

Har inte folk begåvning och självständigt tänkande att kunna avgöra själva hur de bör hantera sina relationer?

Jag upplever att hela samhället som lite infantilt idag. Är det bara jag? Hur känner ni?

Jag känner likadant. Folk kan inte tänka själva. Vet ej om folk inte har uppnått sin potentiella IQ pga samhällets nya struktur och normer alla "blint" följer eller vad det kan beror på...

Vissa som tänker själva verkar även ha glömt anledningen till varför man ska tänka själv och då går det åt skogen där istället för att de försöker ta en genväg...
__________________
Senast redigerad av Ritual666 2020-04-19 kl. 13:14.
Citera
2020-04-19, 13:14
  #3
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Egentligen gillar jag lite tokigheter och barnsligheter. Jocke och Jonna är ju tex festliga i det att de är helt borta, förtappade!

Men det blir inte lika festligt när man inser att de är representanter för en hel generation. När man förstår att de inte är ovanligt självupptagna och depraverade(relativt andra), så känns det inte lika uppfriskande längre.

Folk verkar vara lite korkade överlag i dag. Moralen är tveksam, humorn graviterar mot kiss-och-bajs.

Men inte bara deras generation såklart. Hela vuxenvärlden verkar frodas i dagens sociala medier-träsk. Status, materialism, nihilism, cynism.

Men kanske framförallt infantilism. Allt känns så löjligt idag.

Jag surfade nyligen in på SVT, hade tänkt att begagna mig av lite nyheter, djup och eftertanke. Kanske t.o.m spår av intellektuell nyfikenhet och subtiliteter mellan raderna. Men istället fick jag veta hur man ska tvätta händerna på rätt sätt, samt varför det är viktigt att höra av sig till sina mor- & farföräldrar.

Är det inte fascinerande att SVT vet bättre hur jag(och alla andra) ska hantera mina(våra) relationer - vad man ska prata om och hur ofta man ska höras.

Har inte folk begåvning och självständigt tänkande att kunna avgöra själva hur de bör hantera sina relationer?

Jag upplever att hela samhället som lite infantilt idag. Är det bara jag? Hur känner ni?

Jag håller med. Speciellt från 2014 och framåt.
Citera
2020-04-19, 13:17
  #4
Medlem
Välkommen till verkligheten. Människor hatar att tänka över allt annat. Vi gillar att nån säger åt oss hur vi ska leva då slipper risken för att ha levt livet "fel".
Citera
2020-04-19, 13:19
  #5
Medlem
15minFames avatar
Du är inte ensam om den uppfattningen. Som barn brukade man säga så om usa och amerikarna men nu verkar det som att gäller stora delar av väst. Vet inte varför vi har denna utveckling för det är ju endast negativt.
Citera
2020-04-19, 13:28
  #6
Medlem
Samhället idag dvs eliten dvs globalisterna vill göra oss alla till konsumenter.

Intelligens och kritiskt tänkande gör oss till sämre konsumenter, så det ska motarbetas tex genom att inget ska få debatteras idag.
__________________
Senast redigerad av FastFreezer 2020-04-19 kl. 13:35.
Citera
2020-04-19, 13:44
  #7
Medlem
Detta började redan på 70-80 talet då lågstadiet blev som dagis, mellanstadiet som gamla lågstadiet, högstadiet som gamla mellanstadiet, gymnasiet som realskolan och universitet/högskola som gamla gymnasiet. Allt för att de så kallade svaga eleverna skulle kunna hänga med och ta en akademisk examen i stället för att skaffa ett riktigt jobb. Nu sitter många av dem på hittepåjobb på olika myndigheter där de använder sin dumhet för att göra livet surt för oss övriga.

Ett annat fenomen är morgonprogrammen på RIX, NRJ och Megapol som tävlar i konsten att vara infantila. När någon kan svaret på en "svår" i en frågesport så häpnar programledarna och säger "oh hur kan du veta det?". Inte så konstigt då de själva på sin höjd vet vem som vann vilken euroschlager när. Dessa infantila människor lyssnar folk på varje morgon då de åker till jobbet samt diverse andra kändisar i övrigt. Bildade och kloka människor får inget som helst genomslag och utgör inte förebilder. Tacka fan för att det ser ut som det gör.
Citera
2020-04-19, 13:50
  #8
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det började när vi fick en ungdomskultur.
Citera
2020-04-19, 13:53
  #9
Medlem
FedupFlorences avatar
Nej, det är inte bara du. När Kropp & Själ handlar om influensers känns det som nåt är förstört och förlorat för gott.

För att prata vidare om det så gick det inte så bra att prata vidare om det. De inbjudna "experterna" hade inte så mycket att tillföra om följare, psykisk ohälsa, att faktisk depression inte har ökat (= och att folk i högre utsträckning är dönickar lämnades osagt).

Ja, det var väl det... trevligt att se dig förresten, att du inte coviddöden dött.
Citera
2020-04-19, 14:41
  #10
Medlem
Ja du har rätt.
Citera
2020-04-19, 15:18
  #11
Medlem
EarthFrequencys avatar
Korrekt. Britterna kallar det Nanny state

the government regarded as overprotective or as interfering unduly with personal choice.

Kvinnor fick rösträtt och sedan dess har allt spårat ut rejält i exponentiell fart. Inte minst under senaste decennierna med globohomoagendan.
Kvinnor är inga samhällsledare utan mer gjorda för att kontrollera och hålla ihop mindre grupperingar. Moderinstinkten är enligt erfarenhet mer uppskattad på en mikronivå inom ex. en familj eller ett litet företag. Att denna kraft är med och tar stora beslut för en hel nation är något kortisolhöjande.

Anledningen till att det känns som att landet styrs av dagisfröknar är för att moderinstinkten får operera på nivåer vi aldrig tidigare skådat i mänsklighetens historia. Ett mycket farligt experiment.

Beskyller inga kvinnor utan enbart de soyafierade och testosteronfattiga männen som gjort denna dystopi till verklighet.
__________________
Senast redigerad av EarthFrequency 2020-04-19 kl. 15:43.
Citera
2020-04-19, 15:23
  #12
Medlem
Intressant fenomen, efter att ha läst tråden här kan jag inget annat än instämma. Det har att göra med att vi är för bekväma ,vi har inget behov av att förbättra vår levnadsstandard eftersom den redan är så hög.

good times create weak men
weak men create bad times
bad times create strong men
strong men create good times
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback