2020-04-18, 12:08
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Jag har pyspunka på två av mina sommardäck, relativt nya utan skador så jag misstänker ventilerna. Googlar jag får jag bara några träffar på storpack och det verkar inte finnas hos de stora bildelsfirmorna. Eller heter de något annat? Jag menar själva innanmätet i ventilen som man skruvar ur när man byter.

Går dom att köpa styckevis hos en däckkrängare?
Citera
2020-04-18, 12:19
Medlem
zoombos avatar
Visst, men det är sällan som dom är felaktiga. Pumpa däcken och lägg lite såpvatten eller saliv där och se om det bubblar. Ventiler finns annars hos alla däckverkstäder och kostar inte många kronor.

Jag tror däremot att du har läckage mellan fälg och däck, den som monterade de nya däcken rengjorde inte fälgkanten tillräckligt noga. Plocka bort hjulet, lägg det plant på backen och pumpa det till rätt tryck. Ta sen såpvatten och spraya det längs fälgkanten. Kolla sen om det bubblar. Det ska inte komma minsta bubbel! Gör sen likadant på andra sidan. Är det läckage: åk tillbaka till den som la om däcken och be denna fixa detta!
Citera
2020-04-18, 12:25
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Visst, men det är sällan som dom är felaktiga. Pumpa däcken och lägg lite såpvatten eller saliv där och se om det bubblar. Ventiler finns annars hos alla däckverkstäder och kostar inte många kronor.

Jag tror däremot att du har läckage mellan fälg och däck, den som monterade de nya däcken rengjorde inte fälgkanten tillräckligt noga. Plocka bort hjulet, lägg det plant på backen och pumpa det till rätt tryck. Ta sen såpvatten och spraya det längs fälgkanten. Kolla sen om det bubblar. Det ska inte komma minsta bubbel! Gör sen likadant på andra sidan. Är det läckage: åk tillbaka till den som la om däcken och be denna fixa detta!
Det var föregående ägare som köpte och ordnade omläggning, dyra däck men det är nog en lågoddsare att någon hemmapulare lade om dom, däcken köpte han över nätet. Samma med vinterdäcken men dom håller luften. Lättmetallfälgar på båda uppsättningarna.

Jag har flera gånger kollat med saliv men det tar 2-3 veckor mellan att de behöver fyllas så det går sakta. Nålventilerna är så billiga att jag tänkte prova byta nu när det är dags att byta.

Men nålar finns att köpa styckvis hos däckfirmor alltså? Det borde det ju göra men det är enklare att fråga på nätet först isf att åka slalom mellan alla coronabaculler flera kilometer till närmsta firma.
Citera
2020-04-18, 12:50
Medlem
zoombos avatar
Du kan säkert få några nålar gratis. Dom säljs inte styckevis utan man köper hela ventilen för typ nån tia styck. Men som sagt: det är troligen inte där felet finns.
Jag har sett fler än en däckverkstad som slarvat med denna rengöring så jag tycker ändå att du ska börja där. Har råkat ut för samma sak själv och det kan räcka med att slå/knäppa loss däcket från fälgkanten, borsta lite med stålborste och sen rengöra med T-röd på en trasa och sen pumpa upp däcket igen. Detta gör en däckverkstad på nolltid utan större kostnad, det du kan göra först är att konstatera om och var läckaget finns.

Men: spruta inte i sån här däcklagar-gegga! Verkstäderna hatar det och debiterar ofta extra om dom måste hantera den när det blir tal om däckbyte.
Citera
2020-04-18, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Jag har pyspunka på två av mina sommardäck, relativt nya utan skador så jag misstänker ventilerna. Googlar jag får jag bara några träffar på storpack och det verkar inte finnas hos de stora bildelsfirmorna. Eller heter de något annat? Jag menar själva innanmätet i ventilen som man skruvar ur när man byter.

När det hänt mej har jag köpt en flaska däcklagare o sprayat i lite i varje däck o det har funkat men som svar på frågan så kan du såklart köpa ventiler på vilken däckkrängare som helst eller biltema me säkert
Citera
2020-04-18, 12:53
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
https://www.navringar.se/se/ventilnal-se
Citera
2020-04-18, 13:24
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello

Jag tror inte heller att det är ventilnålarna som läcker, det är ovanligt, men kolla för all del. Gör som Zoombo föreslår, det tar 5 minuter och du kommer få konstaterat om det är ventilerna som läcker.
Citera
2020-04-18, 13:25
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Jag tror inte heller att det är ventilnålarna som läcker, det är ovanligt, men kolla för all del. Gör som Zoombo föreslår, det tar 5 minuter och du kommer få konstaterat om det är ventilerna som läcker.
Jag har kallvattenkran i garaget så jag ska hälla lite i skarven och försöka se, blir efter helgen. Återkommer med hur det gick.
Citera
2020-04-18, 15:24
Medlem
ormbitens avatar
Jag sällar mig till skaran som säger att det är EXTREMT sällan som själva nålventilen läcker.

Absolut vanligast är att det läcker vid foten av gummiventilen alternativt mellan däck och fälg eller så sitter det någon liten spik eller skruv i däcket.

Enklast sätt att söka läckage är att lägga hjulet i en vattenbalja eller liknande.
Citera
2020-04-18, 16:01
Medlem
"Misstänker ventilerna" det har jag hört 1000 gånger och 13 av dom gångerna har det varit just ventilen som läckt. Men som sagt, pumpa upp, lägg en salivdutt i ventilen och runt foten. Ventilnålar borde du få gratis på däckverkstan.
Citera
2020-04-18, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Men: spruta inte i sån här däcklagar-gegga! Verkstäderna hatar det och debiterar ofta extra om dom måste hantera den när det blir tal om däckbyte.

Största anledningen till att vi hatar det är för att man kan leta läckage i tid och evighet innan kunden kläcker ur sig att han sprayat in sån skit. Att tömma ett däck på punkavätska går på en minut om man vet hur man ska göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in