Flashback bygger pepparkakshus!
2020-04-18, 11:30
Medlem
ZebastianDouglass avatar
Panodil, Alvedon och dylika läkemedel innehållande paracetamol är till för smärta och feber.
Jag har dock lagt märke till en effekt som jag tycker är konstig. Jag somnar på två Alvedon, särskilt om det är brus. Nu pratar vi endast paracetamol, alltså inte blandat med kodein.

Hur kan det komma sig att man somnar på paracetamol? Vilken är verkningsmekanismen?
Är detta unikt för mig eller är det fler som upplever samma?
Citera
2020-04-18, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZebastianDouglas
Panodil, Alvedon och dylika läkemedel innehållande paracetamol är till för smärta och feber.
Jag har dock lagt märke till en effekt som jag tycker är konstig. Jag somnar på två Alvedon, särskilt om det är brus. Nu pratar vi endast paracetamol, alltså inte blandat med kodein.

Hur kan det komma sig att man somnar på paracetamol? Vilken är verkningsmekanismen?

Aldrig upplevt, låter konstigt
Citera
2020-04-18, 12:04
Medlem
Citat:

Låter märkligt
Citera
2020-04-18, 12:07
Medlem
Citat:

Jag tar Alvedon ENDAST när jag har ont någonstans och ibland kan det bli TVÅ! (sällan men det händer då jag har klen rygg) OM man somnar så är det väl för att värken lindras och man kan slappna av?
Citera
2020-04-18, 12:07
Medlem
Det är nog ganska unikt för dig, vilka neurologiska funktionsberikningar har du?
Citera
2020-04-18, 12:13
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Jag har tagit mycket receptfria smärtstillande och voltaren är det enda jag kan ha känt mig en aning dåsig av om jag tagit många. Paracetamol märks inte alls förutom att smärtan dövas.
Citera
2020-04-18, 13:25
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Aldrig upplevt det. Måste vara att din kropp slappnar av när smärtan släpper.
Citera
2020-04-18, 13:58
Medlem
Hugo Pratts avatar
Har märkt samma sak, även lindrad ångest. Är väl ingen som vet hur paracetamol fungerar men en hypotes är att det bland annat påverkar serotoninsystemet.
Citera
2020-04-18, 14:19
Medlem
Kissdroppes avatar
Tidigare hade jag en kollega som påstod samma sak. Han var runt 150 kg tung, över 2 meter lång och sa att en alvedon var som sömnmedel för en häst för honom.

Jag skrattade mest och tog honom inte på allvar.

Några år senare och jag var i behov av Alvedon och annat efter en operation. Då upptäckte jag att det är precis samma för mig. Alla de där vanliga smärtstillande får mig att slockna direkt.

Framförallt Ibuprofen gör mig sömnig som inåt helvete.
Citera
2020-04-18, 14:48
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Ni som känner av paracetamol, har ni provat treo? Treotrippar(tre st åt gången)? Jag har aldrig känt av dessa men vet flera, främst tjejer, som är torsk på sina treotrippar.
Citera
2020-04-18, 23:00
Moderator
Tinuviels avatar
Ja, det har jag hört av läkare jag känner även om det är något som inte nämns i FASS. En del äldre tar en tablett Alvedon innan de går och lägger sig av den anledningen. Vet inte riktigt hur vanligt det är eller vad som gör att paracetamol ger den effekten.
Citera
2020-04-18, 23:41
Medlem
Jag blir också sömnig. Tar alltid Alvedon när jag flyger både som smärtstillande men främst för somna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in