2020-04-17, 17:16
Medlem
Jag behöver hjälp med att hitta felet på min VW Jetta från -81.
Jag får alltid igång bilen men sen efter bara några 10-tal meter så dör bilen, dock kan jag starta bilen direkt efter.
Försöker med allt möjligt att hålla igång den men vill inte på något sätt, detta händer efter jag plocka bort mina extraljus, men jag tror inte det har något med det att göra.
Skulle gissa att det har något med att bränslet inte vill tillföras.

Hoppas någon kan hjälpa mig/ Less bil ägare
Citera
2020-04-17, 17:20
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adam.f94
Jag får alltid igång bilen men sen efter bara några 10-tal meter så dör bilen, dock kan jag starta bilen direkt efter.
Försöker med allt möjligt att hålla igång den men vill inte på något sätt, detta händer efter jag plocka bort mina extraljus, men jag tror inte det har något med det att göra.

Håller den tomgång hur länge som helst? Det är bara under belastning som den dör, eller? Hur dör den? Tvärt? Segar ner? Ger den några andra tecken på att den inte mår bra?
Citera
Bannlyst
Citat:

Hur går den på tomgång?
Citera
Medlem
Bluebeast72s avatar
Bränslefiltret är min gissning. Testa o ta bort bränsleslangen o kolla, före filtret o efter. Kan iofs vara så jävligt så jorden strular men känns som bränslet.
Citera
2020-04-17, 17:21
Medlem
Evaristos avatar
diesel eller bensinmotor?
Citera
2020-04-17, 17:22
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Bränslefiltret är min gissning. Testa o ta bort bränsleslangen o kolla, före filtret o efter. Kan iofs vara så jävligt så jorden strular men känns som bränslet.

Är det att den inte får bränsle som gör att den dör så är bränslefiltret det första jag misstänker också, men TS gav en rätt vag beskrivning av förloppet, så det är svårt att veta om hans utsago om att den inte får soppa stämmer.
Citera
2020-04-17, 18:15
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Sätter min ena strumpa på att det är en bensinare med förgasare. Den andra strumpan på att om den går på tomgång så petar du på sidorna åt något håll på förgasaren "bryt inte för mycket" så går motorn illa om inte den till och med stannar
Citera
2020-04-17, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Sätter min ena strumpa på att det är en bensinare med förgasare. Den andra strumpan på att om den går på tomgång så petar du på sidorna åt något håll på förgasaren "bryt inte för mycket" så går motorn illa om inte den till och med stannar
Spricka i gummistoden under förgasaren tänkte du?
Citera
2020-04-17, 18:29
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Spricka i gummistoden under förgasaren tänkte du?
Exakt det är en klassiker att dom går sönder men är lätta att byta
Citera
2020-04-17, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Exakt det är en klassiker att dom går sönder men är lätta att byta
Efter ett tag är det bara att lyfta förgasaren rätt upp!

Antar att det är en förgasarbil, de fanns även med insprutning 1981 (GLi), men de tillhöra de färre.
Citera
2020-04-17, 18:38
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Ja, förgasarfoten är en klassiker på gamla VW.
Citera
2020-04-17, 18:50
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Efter ett tag är det bara att lyfta förgasaren rätt upp!

Antar att det är en förgasarbil, de fanns även med insprutning 1981 (GLi), men de tillhöra de färre.
Var inte så länge sedan jag bytte på en jetta 90 1.8 med sån där #¿€evla förgasar inprutare kan dom heta monojet tro. Den gick åxå knepigt då man axade flyttar sej motorn och luftburken sitter ju i innerskärmen så då via slangen där i mellan spännde slangen mellan burken och förgasar gunkan lite så det räckte så den gummi bälgen började dra tjyvluft.
verkstaden kunde inte hitta det felet konstigt nog
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in