• 1
  • 2
2020-04-17, 19:17
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av osklun
Saken är att den går bra och låter normalt, sen säger felkoden att det är något med tändningen ändå.
Kollat alla tändkablar och kollat att elektroderna på tändstiften har rätt avstånd?
Citera
2020-04-17, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Kollat alla tändkablar och kollat att elektroderna på tändstiften har rätt avstånd?
Och ställt in kamvinkeln på brytarna?
Citera
2020-04-17, 19:26
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Sitter väl nu inga brytare på en 206 ... Men väl en dubbeltändspole med tändkablar till stiften och förstås tändstift, och som jag förstår det kan felkoden triggas av felaktiga tändstift eller kablar, man (jag) tänker att det borde kunna bero på taskiga kablar eller felaktiga elektrodavstånd. Kanske tokfel, vem vet.
Citera
2020-04-17, 19:41
Medlem
Citat:
Sitter väl nu inga brytare på en 206 ... Men väl en dubbeltändspole med tändkablar till stiften och förstås tändstift, och som jag förstår det kan felkoden triggas av felaktiga tändstift eller kablar, man (jag) tänker att det borde kunna bero på taskiga kablar eller felaktiga elektrodavstånd. Kanske tokfel, vem vet.
Oftast separata tändspolar numera, brytare var ett tag sedan, ja!
Citera
2020-04-21, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Hur ska jag kolla/göra det?
Citera
2020-04-21, 10:45
Medlem
Citat:
Hur ska jag kolla/göra det?
I förekommande fall sker detta med vanlig kamvinkelmätare. Alternativt med bladmått.
Citera
2020-04-21, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Är det rätt tändstift? Fick du till bra kontakt med tändspolen? Tog den stryk när du monterade / demonterade?

Och går den bra? Jag inte det lät klockers i klippet, men jag vet inte hur den "ska" låta.
Köpte denna tändspole: https://m.autodoc.se/abakus/13300427
Dessa tändstift: https://m.autodoc.se/ngk/1042326

Provade först och byta tändspolen bara och hade kvar tändstiften, inget fel.
Sen bytte vi stift och lampan började lysa efter 5-10 s.
Inget skadades under bytet vad jag vet och allt gick i som det skulle. Visste inte hur pass hårt man skulle skruva i tändstiften så skruva i de ganska hårt.
Just nu låter som den gjort innan och går även bra men motorlampan lyser.
Citera
2020-04-21, 13:12
Medlem
Citat:
Kablarna är det inget fel på.
Menar du att jag kan ha köpt fel tändstift?
(Köpte dessa: https://m.autodoc.se/ngk/1042326) hur ska jag kolla rätt avstånd?
Citera
2020-04-21, 13:22
Moderator
Citat:
Kablarna är det inget fel på.
Menar du att jag kan ha köpt fel tändstift?
(Köpte dessa: https://m.autodoc.se/ngk/1042326) hur ska jag kolla rätt avstånd?
Kan vara fel elektrodgap som orsakar felkoden, så det kan ju vara värt att kontrollera att det stämmer.
Om du har köpt fel stift eller ej har jag ingen aning om. Utgick bara från det man kan googla sig till med hjälp av felkoden.
Citera
2020-04-21, 13:35
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Kan vara fel elektrodgap som orsakar felkoden, så det kan ju vara värt att kontrollera att det stämmer.
Om du har köpt fel stift eller ej har jag ingen aning om. Utgick bara från det man kan googla sig till med hjälp av felkoden.

Scotty bytte tändstift på nån bil, som de typ bytt turbon eller nåt på två gånger innan och nu var det samma felkod igen... Han kollade avstånden på nya stiften, och typ vartannat hade helt fel avstånd, så han justerade avstånden... bilen var ok sedan, så slapp byta turbon (eller vad det var) en tredje gång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in