• 1
  • 2
2020-04-17, 10:51
Medlem
Hall Flashback

Under den senaste tiden har vrt kranvatten, som kommer frn egen brunn, brjat flyta p vldigt ojmnt.
Det r s pass att det ena sekunden inte kommer ngot, och inom ngra sekunder sprutar det p fr fullt och sen tillbaka till att det inte kommer ngot. Inte optimalt nr man ska ta en snabbdusch p morgonen. Vill ocks tillgga att jag inte anvnder mycket mer vatten n att duscha 10 min per dag och sen fylla en balja med diskvatten.

Vet ngon vad det kan bero p och vad jag kan gra t det, bde p kort- och lngsiktig vg?

Stort tack fr hjlpen!
Citera
2020-04-17, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kontinuerligtoklar
Hall Flashback

Under den senaste tiden har vrt kranvatten, som kommer frn egen brunn, brjat flyta p vldigt ojmnt.
Det r s pass att det ena sekunden inte kommer ngot, och inom ngra sekunder sprutar det p fr fullt och sen tillbaka till att det inte kommer ngot. Inte optimalt nr man ska ta en snabbdusch p morgonen. Vill ocks tillgga att jag inte anvnder mycket mer vatten n att duscha 10 min per dag och sen fylla en balja med diskvatten.

Vet ngon vad det kan bero p och vad jag kan gra t det, bde p kort- och lngsiktig vg?

Stort tack fr hjlpen!

Men lter vl som det r pumpen? Skulle ju kunna vara sinande klla men borde det intialt vara tryck nr ni inte spolat p ngra timmar
Citera
2020-04-17, 10:58
Medlem
Citat:
Hall Flashback

Stort tack fr hjlpen!
Freslr att du stller frgan p byggahus.se, de har ett forum fr sna som oss, lite okunniga husgare med diverse problem. Kunniga mnniskor ofta yrkesfolk.
Citera
2020-04-17, 11:04
Medlem
holmiums avatar
Tryckhllaren behver tgrdas.

Har du en hydropress: fyll luft i pumpnipplen (samma som p bilhjul)
Har du en hydrofor: Stng av pumpen och tappa ur vattnet ur hydrofortanken s den blir full med luft.
Stng sedan avtappningen p hydrofortanken, och starta pumpen.

Hydropress eller hydrofor r en tryckaccumulator med en vattenvolym som din pump arbetar emot fr att inte behva starta och stopp s ofta.

I fallet Hydropress kan du ha ett trasigt membran, detta fr i sfall bytas innan du gr ngot annat.
Citera
2020-04-17, 11:05
Medlem
Byxbensgubbens avatar
Till 99% r det ngot med hydroforen/pumpautomaten. Expansionskrlets blg har gtt snder - dvs du har inget statiskt tryck som pumpen kan jobba mot eller s har tryckvakten ftt spel och startar och stoppar lite vl ojmnt. Det frstnmnda r troligast.
https://www.hylte-lantman.com/al-ko-...0-inox-classic
Inga farliga pengar att byta ut "allt" om befintliga ser fr djvlig ut
Citera
2020-04-17, 11:05
Medlem
Mundurs avatar
Eftersom du har egen brunn har du ocks egen pump. Kontrollera din pump och pumpens tryckkrl (Hr kan mer luft behva tillsttas)
Citera
2020-04-17, 11:08
Medlem
Folkhlsomyndigheten har ju gtt ut med att det Corona kan leda till vattenbrist.
Fljer du inte samhllsinformation en?

Fast mer troligt beror det p tryckbehllare i ditt fall.
Citera
2020-04-17, 11:30
Medlem
Det r symptom p fr lite luft i Hydroforen, om du har en sdan.
Koppla ifrn den, tappa ur och passa p att spola rent frn sand etc. Stng och fyll med vatten underifrn s att du fr en bra luftkudde.
Nu har du korrekt tryckhllning.
Citera
2020-04-17, 11:37
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Hall Flashback

Stort tack fr hjlpen!

Lter som dligt med luft i tryckkrlet.
Citera
2020-04-17, 12:06
Medlem
Supertack fr alla bra svar, ska titta nrmre p krlet i helgen 👍
Citera
2020-04-17, 12:08
Medlem
Hurt-kes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanja77
Freslr att du stller frgan p byggahus.se, de har ett forum fr sna som oss, lite okunniga husgare med diverse problem. Kunniga mnniskor ofta yrkesfolk.

Som du ser s fungerar det utmrkt ven p Flashback.
Citera
2020-04-17, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Det r symptom p fr lite luft i Hydroforen, om du har en sdan.
Koppla ifrn den, tappa ur och passa p att spola rent frn sand etc. Stng och fyll med vatten underifrn s att du fr en bra luftkudde.
Nu har du korrekt tryckhllning.

Detta r troligtvis det rtta svaret.

Vi har egen brunn och hydrofor i sommarstugan och nr vattentrycket brjar bli ojmnt eller dligt r det ett tecken p att det r dags att fylla p luft i hydroforen.

Har man en hydrofor hemma r det bra att investera i en kompressorpump.
Senast redigerad av Hockeytrunken 2020-04-17 kl. 12:11.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in