2011-05-16, 00:08
Medlem
Lite åsikter från en icke-Norrköpingbo:
Jobbade 1.5 år i Norrköping, bodde nära drottningatan mitt i smeten.
Norrköping är rätt unik i sitt slag i kategorin "100 000 - invånarstad".
Fin gammal stadskärna, fantastiska industrilandskapet, spårvagnarna o s v.

Men sedan är väl staden fortfarande en industristad på gott och ont! Ja, arbetarmentaliteten
var verkligen påfallande. Det som jag inte gillade med Norrköping var helt klart människorna, enligt mig fanns det bara 2 kategorier, white trash o adidaskickers.
Jag har inte sett så mkt white trash i någon annan stad i samma kategori i hela Sverige, om möjligt Södertälje. Folk med adidasbyxor o kamphundar på gågatan, samt araber som gapar o har sig.
White trash och blattementaliteten blir så otroligt märkbar eftersom Nrkpg ändå är en rätt så liten stad.

Då har jag ändå hunnit med att bo i Kiruna, Sthlm, Norrköping, Malmö, Karlskrona, Lund och besökt de flesta större städerna i Sverige.
Idag bor jag i Malmö, som inte har ett mkt bättre rykte än Nrkpg. Som också har de här 2 kategorierna av människor. Men det finns en väsentlig skillnad, här finns mkt mer dynamik och olika sorters människor - tjänstemän, kulturfolk, konstnärer, invandrare, höginkomstagare o s v. En större blandning av olika socioekonomiska grupper.
Citera
2011-05-19, 22:26
Medlem
Är det nån som vet vem den mystiske mannen med skägg som går omkring i Kneippen/Klockaretorpet är? Det känns som att jag sett honom där sjukt mycket på sistone. Han säger inte så mycket, utan går omkring med hatt på huvudet och har ett stort skägg och en konstig gångstil. Ser lite ut som en luffare.

Är det nån som vet vem jag menar?
Citera
2011-05-19, 23:10
Medlem
musslaas avatar
Vet mycket väl vem du menar, och ja nu på sistone har han varit kring kneippen väldigt mycket.

Har försökt tala med honom en gång men gick inte så bra, enda jag vet är att han är ute och går i princip dygnet runt, ser honom "överallt" t.o.m ut mot åby o.s.v ett par gånger.

Verkar vara en väldigt rastlös själ så som han vandrar omkring hela tiden, utan något egentligt mål?
Citera
2011-05-20, 10:42
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Haha, ja - henne har jag träffat många gånger. Hon försöker nog bara att dryga ut pensionen
Trodde det skulle vara fler inlägg om min mamma i den här tråden - men lyckligtvist har ni inte träffat henne
Nu blev man ju lite nyfiken över vem din mamma kan vara...
Någon av alkiskärringarna i hörsalsparken?
Batikkärringen/kultursubban numero uno (Färgglada kläder och hattar i storleken som skulle få drottningen att titta avundsjukt)
Eller skulle det möjligtvis kunna vara den spanskättlade tanten i Eneby med egentovade hattar (om hon nu fortfarande finns kvar -Har inte sett henne på ett par år nu)
Citera
2011-06-15, 11:01
Bannlyst
Hur svårt är det att få en hyresrätt i Nkpg? Har sökt några nämligen. Studier gör att jag ska flytta dit.
Citera
2011-06-15, 18:20
Medlem
AndrewRyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skipperfield
Hur svårt är det att få en hyresrätt i Nkpg? Har sökt några nämligen. Studier gör att jag ska flytta dit.
Beror på vad du har för krav, att bara hitta någonstans att bo är ganska enkelt. Vill man bo innanför promenaderna så blir det lite svårare men långt ifrån omöjligt, tog 1-2 månader innan jag hittade min lägenhet (centralt, stort, kök).

Jag har fortfarande kvar bokmärkes-mappen:
Citera
2011-06-18, 09:44
Bannlyst
Vilket bolag rekommenderar du? Har sökt via Hyresbostäder eller vad det heter, verkar vara som min stads kommunala bolag. Har sökt ganska många där plus några till.
Citera
2011-06-18, 16:06
Medlem
AndrewRyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skipperfield
Vilket bolag rekommenderar du? Har sökt via Hyresbostäder eller vad det heter, verkar vara som min stads kommunala bolag. Har sökt ganska många där plus några till.
Har man ködagar så är Hyresbostäder bra, annars är det Lundberg, Lundströms, Ståhl, Westerberg, Gustafssons som jag håller högt. Mest negativt har jag hört om Graflunds och Bruno Carinci.
Men det är värt att kolla på de flesta av länkarna i spoilern.
Citera
2011-06-21, 16:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farmenSebastian
Norrköping är visst en tattarstad.

Tycker det är ovanligt många som kommer med
"hageby rules, det är ju lugnt här nu"

Mina besök i stadsdelen Hageby är ganska intressanta.
En kväll lät det som ett helt boskap på våningen ovanför i ett höghus.
kikade ut i nyckelhålet, 2 maskerade ghetto-kickers står lugnt och vaktar vid trapp och hissen.
Morgonen efter möter vi en blåslagen liten a-lagare som visar en bula och sa att hela lägenheten blev rensad på dator/dvd etc. jaha"...

1:maj /Valborg besöktes stadens centrala delar. ex tivolit?
typ 90 % var i n v a n d r a r e som blängde och vräker ut sig med typ 11 barn/per familj!

Ni som dock bor kvar där. kan svara på:

*Vem är Lälo /Lehlo ?

(ska tydligen vara en ärrad profil som lunkar fram)

* Vem är killen som misshandlade 7-9 st ?

(en sm-boxare med invandrarbakgrund som sitter inne nu tror jag. Han gick förbi ett gäng som kaxade och slog på allihop till marken. haha sant eller? )

Hahaha jag känner lahlo! Han är som sagt en gammal ärrad hagebyprofil, måste väll vara 25 nu? Varit småkriminell sedan 10 årsålder kanske, lälo betyder förövrigt tjuv på något konstigt språk

En rolig grej var att en polare var i danmark, i roskilde nämligen och av någon anleding sprang han på lalo i samma trapphus. haha så jälva otippat.
Citera
2011-06-25, 17:05
Medlem
vad tycker alla slitna gamla norrköpingsbor om "smålands jerusalem", det vill säga jönköping

har fått en känsla av att jönköpingsborna anser deras stad vara finare och mer akademisk/kulturell än norrköping.

själv bor jag i den slitna lilla järnvägsknuten och knarkarhålan nässjö, och gissa vilket mindevärdeskomplex nässjöborna känner gentemot jönköping. är det samma i mjölby/finspång/motala typ, att folket där har komplex inför norrköping?
Citera
2011-06-25, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bennyboyzz
vad tycker alla slitna gamla norrköpingsbor om "smålands jerusalem", det vill säga jönköping

har fått en känsla av att jönköpingsborna anser deras stad vara finare och mer akademisk/kulturell än norrköping.

själv bor jag i den slitna lilla järnvägsknuten och knarkarhålan nässjö, och gissa vilket mindevärdeskomplex nässjöborna känner gentemot jönköping. är det samma i mjölby/finspång/motala typ, att folket där har komplex inför norrköping?

Att Jönköping skulle vara mer akademisk/kulturellt än Norrköping stämmer ju inte. Jönköping ska bara vara glada att Östgötapendeln ens stannar där.

Mjölby och Motala jämför sig nog mer med Linköping(som är en halv känd förort till Norrköping). Finspång, Söderköping, valdemarsvik jämför sig mer med Norrköping.
Citera
2011-06-25, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eru färsking
Att Jönköping skulle vara mer akademisk/kulturellt än Norrköping stämmer ju inte. Jönköping ska bara vara glada att Östgötapendeln ens stannar där.

Mjölby och Motala jämför sig nog mer med Linköping(som är en halv känd förort till Norrköping). Finspång, Söderköping, valdemarsvik jämför sig mer med Norrköping.

du verkar ha koll på vem som "ser upp till vem" i denna region. ett annat rykte man hört om norrköping är att brudarna i norrköping mycket lättare särar på benen i jämförelse med i linköping. kan detta vara sant? det låter ju troligt eftersom linköping är mer av en snobbstad, där tjejerna således då vill vara lite "finare i kanten". norrköping är ju en utpräglad industristad där tjejerna tar livet lite lättare, och då så att säga knullar runt mer? personligen tror jag att om en kille från finspång, mjölby eller motala tröttnar på "wt-damerna" i sina respektive städer, då åker dom troligen hellre till norrköping än till linköping i jakten på ett one night stand. eller är jag helt ute och cyklar nu kanske

sen en annan sak ochså. om en kille åker från norrköping till linköping, och en kille från linköping åker till norrköpin, båda med samma mål; att få sig ett ligg, vilken av killarna har störst chans då? arbetar killen från peking med en linköpingsbrud eller den mer finklädda studenten från linköping med en norrköpingsdam
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in