2020-04-16, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rixen70
byte lampa och så sa jag att jag tyckte bil va hög ljud trodde avgasystemet läckte men det va tydligen bara motor kåpan som inte va påsatt typ :P men därför kolla vel han remmen men tyckte inte den såg så sliten ut så fundera bara om han söker jobb?
Starta bilen o lyssna o ere inga konstiga ljud(förutom dieselknack)så e det lugnt.
Citera
2020-04-16, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Om du vill, men jag hade inte gjort besväret, en kamrem på Volvo V70 ska ju hålla minst i 10 år, miltalen brukar variera mellan 12500 -15000 mil, men 10 år säger de flesta om du skulle ringa till en återförsäljare, sen ser jag inga skador på remmen, trådar som sticker ut eller dylikt...
Vanlig skada e ju att remmen spricker mellan korden o tänderna o den slits isär så det blir 4 5 tandlösa bitar.Syns tydligt på sidan av remmen om den är på väg att separera.
Citera
2020-04-16, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricky1891
Starta bilen o lyssna o ere inga konstiga ljud(förutom dieselknack)så e det lugnt.

OK tack skall testa det sen ikväll!
Citera
2020-04-16, 20:10
Medlem
Milldues avatar
Jag ser inga direkta fel på dina bilder..Så jar tror nog gubben var ute efter ett bra jibb som ger en del pengar. Det går att byta ganska snabbt på dessa bilar och verkstäderna tar överbetalt för det.

Är du osäker så låt en ordentlig verkstad ta en till ex, Volvo själva..en inspektion kan de göra för en struntsumma.

Då jag har bytt så brukar jag dra runt motorn utan stiften..Skära av halva remmen (på längden) med ett snitt i mitten på remmen. Slackar lite på spännaren och tar bort yttre halvan av renmmen, kränger på den nya som då går på Halva hjulen.. Sedan skära av den resterande gamla remmen och trycka in den nya helt över remhjulen. Då slipper man att något remhjul flyttar sig utan samtliga "går i takt".

Tar inte så lång tid alls när man gjirt ett par stycken..
Citera
2020-04-16, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Jag ser inga direkta fel på dina bilder..Så jar tror nog gubben var ute efter ett bra jibb som ger en del pengar. Det går att byta ganska snabbt på dessa bilar och verkstäderna tar överbetalt för det.

Är du osäker så låt en ordentlig verkstad ta en till ex, Volvo själva..en inspektion kan de göra för en struntsumma.

Då jag har bytt så brukar jag dra runt motorn utan stiften..Skära av halva remmen (på längden) med ett snitt i mitten på remmen. Slackar lite på spännaren och tar bort yttre halvan av renmmen, kränger på den nya som då går på Halva hjulen.. Sedan skära av den resterande gamla remmen och trycka in den nya helt över remhjulen. Då slipper man att något remhjul flyttar sig utan samtliga "går i takt".

Skall ringa till volvo imorgon kan ju knappt kosta mycket samt inte ta lång tid?
Citera
2020-04-16, 20:34
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Om nån kommer in för att få en lampa bytt på en V70 så bjuder ju denne in till att bli pålurad ett kamremsbyte också.
Citera
2020-04-16, 20:54
Medlem
glajarns avatar
Vilken verkstad var det som sa att du skulle byta remnen? 10 år eller 12.000 mil är det som gäller det som först uppnås, år eller mil. Du behöver absolut inte byta den remmen. Det är helt klart att dom försöker lura dig.
Senast redigerad av glajarn 2020-04-16 kl. 21:01.
Citera
2020-04-16, 21:20
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Vilken verkstad var det som sa att du skulle byta remnen? 10 år eller 12.000 mil är det som gäller det som först uppnås, år eller mil. Du behöver absolut inte byta den remmen. Det är helt klart att dom försöker lura dig.
10 år / 18000 mil.
Citera
2020-04-16, 21:33
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
10 år / 18000 mil.

Vill minnas att Volvo reviderat körsträckan till 12 /14 000 eller nåt. I allafall på S80 modellerna.
Citera
2020-04-16, 21:34
Medlem
oldeubois avatar
Den ser ut att vara i bra skick. Han ville nog bara tjäna lite deg i dessa dystra tider.
Citera
2020-04-16, 21:34
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue

Fan, du va inte dum du.......smart.
Citera
2020-04-16, 21:53
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
10 år / 18000 mil.

Du har rätt 18.000 mil är det som gäller. Jag skrev tyvärr fel🥴
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera