2020-04-16, 19:25
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixen70
Volvo v70 2.4d var till en verkstad och bytte lampa och då sade han härrigud ska vi byta den medesamma så började fundera om han menade det eller bara vill ha jobb?

Då är det ingen fara på 5000 mil och 2 år, du kan lugnt köra vidare, flera år till, remmen ser ju bra ut.Många säger olika om mil, men 10 år och 12500 mil ska remmen hålla
Senast redigerad av welcometoreality 2020-04-16 kl. 19:28.
Citera
2020-04-16, 19:30
Moderator
Citat:
Volvo v70 2.4d var till en verkstad och bytte lampa och då sade han härrigud ska vi byta den medesamma så började fundera om han menade det eller bara vill ha jobb?
Låter som han vill ha jobb, nu ser man ju inte kuggarna, men utsidan ser ok ut, har det hänt något så brukar det vara på kanten på remmen, att den vandrat och blivit sliten där, eller att det spricker mellan kuggarna på insidan och delar av dem lossnar. Men som sagt, 2 år och 5000 mil, knappast troligt om det var en riktig rem som sattes dit av nån som gjorde rätt.
Citera
2020-04-16, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Låter som han vill ha jobb, nu ser man ju inte kuggarna, men utsidan ser ok ut, har det hänt något så brukar det vara på kanten på remmen, att den vandrat och blivit sliten där, eller att det spricker mellan kuggarna på insidan och delar av dem lossnar. Men som sagt, 2 år och 5000 mil, knappast troligt om det var en riktig rem som sattes dit av nån som gjorde rätt.

Här kanske du ser på sidan av den https://postimg.cc/gallery/qgxwsz1
Citera
2020-04-16, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Då är det ingen fara på 5000 mil och 2 år, du kan lugnt köra vidare, flera år till, remmen ser ju bra ut.Många säger olika om mil, men 10 år och 12500 mil ska remmen hålla

Varför tyckte verkstads gubben den va sliten då :O? https://postimg.cc/gallery/qgxwsz1
Citera
2020-04-16, 19:36
Moderator
Citat:
Här kanske du ser på sidan av den https://postimg.cc/gallery/qgxwsz1
Utan att kunna lämna några garantier, jag ser inget konstigt med remmen, ingen fransig kant eller tecken på att den vandrat på remhjulen. Skulle vilja se lite hur kuggarna ser ut där remmen inte ligger i ingrepp dock.
Citera
2020-04-16, 19:36
Medlem
Citat:
Verkar ju lite skumt att han kolla kamremmen för att byta lampa med. Kolla me på dina bilder o tyckte fel sida ser bra ut iallafall det lilla man såg. Fanns det någon anledning till att han herreguda sej å kolla remmen ?Konstiga ljud o så?
Citera
2020-04-16, 19:39
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Varför tyckte verkstads gubben den va sliten då :O? https://postimg.cc/gallery/qgxwsz1

Märkligt faktiskt, en ny rem ska ju hålla minst 10 år.Remmen ser bra ut på bild..Så strunta i detta och kör vidare...
Citera
2020-04-16, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricky1891
Verkar ju lite skumt att han kolla kamremmen för att byta lampa med. Kolla me på dina bilder o tyckte fel sida ser bra ut iallafall det lilla man såg. Fanns det någon anledning till att han herreguda sej å kolla remmen ?Konstiga ljud o så?

byte lampa och så sa jag att jag tyckte bil va hög ljud trodde avgasystemet läckte men det va tydligen bara motor kåpan som inte va påsatt typ :P men därför kolla vel han remmen men tyckte inte den såg så sliten ut så fundera bara om han söker jobb?
Citera
2020-04-16, 19:41
Medlem
Citat:
Ser ju ut att ligga fint i kuggen som den ska o ser spänd ut och slitaget man ser på kanten hände nog ganska direkt när remmen slet in sej.Svårt att avgöra dock utan att peta lite själv och se den röra sej
Citera
2020-04-16, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Märkligt faktiskt, en ny rem ska ju hålla minst 10 år.Remmen ser bra ut på bild..Så strunta i detta och kör vidare...

Håller med dig blev bara nojig när han sa sådär??? men kanske han söker jobb eller va tro? ska jag testa åka till meca och fråga dom kan ju knappast ta många kronor för att kolla det?
Citera
2020-04-16, 19:46
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricky1891

Har hänt mig att en skuttmek hört sig för om kamremmen fast det var ett bromsok som var problemet.
Dom kanske testar hur lite man kan om bilar och försöker få till ett byte fast det inte behövs.
Många vet nog inte vad en kamrem är och låter sig snackas omkull.
Citera
2020-04-16, 19:46
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Håller med dig blev bara nojig när han sa sådär??? men kanske han söker jobb eller va tro? ska jag testa åka till meca och fråga dom kan ju knappast ta många kronor för att kolla det?

Om du vill, men jag hade inte gjort besväret, en kamrem på Volvo V70 ska ju hålla minst i 10 år, miltalen brukar variera mellan 12500 -15000 mil, men 10 år säger de flesta om du skulle ringa till en återförsäljare, sen ser jag inga skador på remmen, trådar som sticker ut eller dylikt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in