2020-04-16, 17:55
Medlem
Kass rubrik, men ska försöka förklara. Jag bor i hyresrätt och har därmed inget bolån över huvud taget. Jag funderar på att hyra eller köpa någon form av garage/verkstadslokal där jag kan vara och skruva på mina olika projekt. Till en början enbart som hobby, men eventuellt som någon form av rörelse i framtiden beroende på hur saker och ting utvecklar sig.

Om jag då skulle vilja köpa en fastighet som privatperson, kan man då gå till banken och ta ett vanligt bolån trots att jag inte kommer bo i min verkstad? Jag har försökt googla men det ger inga vettiga svar, det som kommer upp handlar om företagslån och dylikt.
Citera
2020-04-16, 18:03
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBean96
Kass rubrik, men ska försöka förklara. Jag bor i hyresrätt och har därmed inget bolån över huvud taget. Jag funderar på att hyra eller köpa någon form av garage/verkstadslokal där jag kan vara och skruva på mina olika projekt. Till en början enbart som hobby, men eventuellt som någon form av rörelse i framtiden beroende på hur saker och ting utvecklar sig.

Om jag då skulle vilja köpa en fastighet som privatperson, kan man då gå till banken och ta ett vanligt bolån trots att jag inte kommer bo i min verkstad? Jag har försökt googla men det ger inga vettiga svar, det som kommer upp handlar om företagslån och dylikt.

Om du nu bara ska bedriva hobbyverksamhet där och inte starta ett företag så är det kanske enklast att köpa ett litet fritidshus med garage/verkstad/plats för det du skall göra?
Citera
2020-04-16, 18:05
Medlem
Jo visst, det är ju också en möjlighet.
Citera
2020-04-16, 18:07
Medlem
Citat:

Orsaken till att räntan är förhållandevis låg på bolån i förhållande till blankolån är för att det finns en stabil säkerhet. Självklart så kan man få bra lånevillkor även på andra lån med bra säkerhet. Bygger du ett riktigt garage så borde du kunna få bra ränta om du diskuterar med din bank.
Citera
2020-04-16, 18:14
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Det finns inga juridiska hinder. MEN banken kommer sannolikt inte att gå med på det eftersom det inte är lika självklart att låntagaren underhåller säkerheten (håller fastigheten i gott skick) om det inte är någons bostad.

Men, fråga dina banker.

Edit: det var ungefär vad föregående skribent redan skrivit ja....
Citera
2020-04-16, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det finns inga juridiska hinder. MEN banken kommer sannolikt inte att gå med på det eftersom det inte är lika självklart att låntagaren underhåller säkerheten (håller fastigheten i gott skick) om det inte är någons bostad.

Men, fråga dina banker.

Edit: det var ungefär vad föregående skribent redan skrivit ja....

Tack för bra svar. Då har jag koll.
Citera
2020-04-16, 18:33
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Fastigheten du köper har ändå ett värde så borde inte vara några problem men vill du ha ett 100% rätt svar så ringer du din bank och pratar med dem.
Citera
2020-04-16, 21:11
Medlem
Går men inte med standardprodukter, ränta troligen lite högre och inte så högt som 85% belåning
Citera
2020-04-16, 23:56
Medlem
Inget bolån ifall det inte är en privatbostadsfastighet enligt fastighetstaxeringen. Sedan om du kommer bo där eller inte är skitsamma.

Ränta och krav på kapitalinsats bestäms individuellt mellan dig och banken. Som kuriosa kan nämnas att min far funderade på att köpa en mindre fastighet i Sthlm som var taxerad som industrifastighet. Räntan var nästan som bolån men krav på 50 % insats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in