2020-04-15, 21:48
Medlem
Domingo89s avatar
Hej!

För ett par år sedan köpte jag en båt samt tillhörande trailer. Jag renoverade hela ekipaget och när det var dags för besiktning gick det trailer igenom utan anmärkning. I år var det dags för ny besiktning och döm av min förvåning när jag fick besked om att fordonet underkänts. I övrigt berömde besiktningsmannen det fina skicket trailer var i.

Följande anledning angavs:
Fordonsidentifieringsnummer, (EG: 0:2=, saknas. (Om ny märkning måste anbringas skall fordonet genomgå registreringsbesiktning för åsättande av textkod T16A samt placering av det nya numret).

Trailern är en gammal BF(Bröderna Fransson) och längst fram finns en skylt där man finner information gällande Typ, Tj.vikt, Axeltryck, Chassinummer, Max last, Längd och bredd.

Nu till saken, chassinumret på själva skylten stämmer ej överens med stansat nummer på ramen. Det märkliga är att endast den första bokstaven skiljer sig åt.

Nummer på skylt är: BPXXXXX
Stansat nummer på ram är APXXXXX

Jag blir inte klok på vad jag bör göra? Känns vansinnigt att behöva registrera ett nytt Fordonsidentifieringsnummer.

Vill även tillägga att jag inte hade någon anledning att misstänka att något var stulet. Killen jag köpte släpvagnen gav ett gott intryck. Hade det varit något lurt på gång hade varningsklockorna ringt direkt.

Frågeställning
Räcker det att slipa ner A och stansa in ett B?
Är det någon som har erfarenhet av en liknande situation? Hur löser jag detta på bästa sätt?
Senast redigerad av Domingo89 2020-04-15 kl. 21:53.
Citera
2020-04-15, 21:58
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Jag hade nog hört av mig till besiktningsmannen eller tranportstyrelsen.

Känns vanskligt att manipulera befintligt nummer.
Citera
2020-04-15, 22:46
Medlem
Hade du sett det innan anm så hade du kunna t ändra.
Nu kontaktar du en tekniker som håller på med regbesiktning så kommer det lösa sig galant.
Vet om flera bilar där man inte kunnat läsa på befintlig plats.
Då får man styrka att det stämmer och slå det på ett lämpligt stället nära ordinarie plats där utrymme för verktyg finns.
Citera
2020-04-16, 00:02
Medlem
Domingo89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Jag hade nog hört av mig till besiktningsmannen eller tranportstyrelsen.

Känns vanskligt att manipulera befintligt nummer.

Du har rätt i sak. En del av mig ville bara få det överstökat enkelt och snabbt. Men i längden blir det nog bara värre om man skall ta genvägar.

Citat:
Ursprungligen postat av okunniglkpg
Hade du sett det innan anm så hade du kunna t ändra.
Nu kontaktar du en tekniker som håller på med regbesiktning så kommer det lösa sig galant.
Vet om flera bilar där man inte kunnat läsa på befintlig plats.
Då får man styrka att det stämmer och slå det på ett lämpligt stället nära ordinarie plats där utrymme för verktyg finns.

Det är korrekt, det dumma i situationen är att jag sett det förut. Dock har jag inte gett det någon större eftertanke eftersom den första besiktning gick igenom utan anmärkning samtidigt som jag inte förstod att det stå likadant på ramen och brickan. Okunskap från min sida men nu har jag lärt mig något nytt!

Blir att jag svänger förbi Opus och pratar med dem. Tack för hjälpen!
Senast redigerad av Domingo89 2020-04-16 kl. 00:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in