Citat:
Ursprungligen postat av
skajskaj
För att göra en lång historia kort:
Har delat vårdnad om tre barn som alla har diagnoser.
Detta gör att de dagligen äter medicin.
Det har under en längre tid framkommit mer och mer att den andra föräldern har större problem med barnen än jag själv, vilket gör att hen vill medicinera dem mer.
Har jag några rättigheter i detta?
Hos mig behöver bara ett barn medicin vid läggdags, hos andra föräldern behöver alla tre. Hos mig funkar medicinen bra, hos den andra inte, så hen vill att det höjs.
Självklart vill jag att barnen ska må bra. Och mår inte föräldern bra pga det är jobbigt, mår ju inte barnen bra. Men hen ser inte själv att det är ett problem att proppa i barnen mer medicin än vad jag anser nödvändigt.
Det är irrelevant egentligen, vad vi båda tycker i sakfrågan. Jag vill veta hur mycket jag kan påverka. Och vad kan jag göra om läkarna anser att den andra har "rätt"? Är det bara att gilla läget? Det känns inte rättvist mot barnen.
Tack.
Du svarar på din egna fråga. Du kan ju natta två av dom utan medicin. Alltså behövs ingen medicin utan andra rutiner på stället där det inte fungerar. Medicinen blir ju ett sätt att säga att barnen är problemet, dvs enda lösningen är att ge medicin för den andra föräldern är ofelbar och kan absolut inte bättra sig mer eftersom den gör allt enligt konstens alla regler. Vilket givetvis inte stämmer. Du ska självklart inte gå med på nån medicinering när det helt uppenbarligen inte behövs.
Har själv varit med om liknande. Dock inte medicin. Men i vart fall somnar mina barn som timmerstockar på 5min hos mig. Alltid. Hos den andra föräldern ideligen insomningsbesvär. Så en förståsigpåare skickade en massa goda råd vad VI skulle göra vid insomningsrutiner varpå jag frågade denna förståsigpåare vad denne menade med dessa förslag. Jag fick då till svar att mina barn har svårt för att sova varpå jag undrade om förståsigpåaren var yr, påverkad eller blandat ihop mig med någon annan eftersom mina barn sover nätterna långa i godan ro i mitt hem. Förståsigpåaren ville då, i sann förståsigpå anda, ta mig i örat och tillrättavisa mig varpå jag upplyste denne att om mina barn är lugna och harmoniska i mitt hem, sover gott i mitt hem men är motsatsen i det andra hemmet - då är det miljön, inte barnen, som är problemet.
Så populärt nu för tiden att sätta diagnoser och leta fel på barn. Men det är i huvudet på den/de som skaffat barnen som felet ofta sitter. Och även lösningen.
Med detta sagt så hoppas jag det löser sig med dina barn. Stå på dig och tillåt ingen att lösa problem med piller.