2020-04-15, 15:23
Medlem
Nu e de så att jag undrar om jag potesielt skulle villja fosforbomba någonting, skulle jag kunna göra detta? Jag menar om man bortser ekonomi och att det är olagligt. Skulle jag kunna få tag på ett bombarplan och fosforbomber? Frågar åt en kompis
Citera
2020-04-15, 15:30
Medlem
sommarlovs avatar
Nej, det är ett brott mot folkrätten.

Lås på!
Citera
2020-04-15, 16:26
Medlem
franges avatar
Det beror ju helt och hållet på vad detta "någonting" du vill fosforbomba är - och var det ligger.

Fixar du fram bomben och en helvetes massa pengar och åker till någon rutten centralasiatisk/arab/afrikansk stat så kan du säkert muta någon militär att få åka med i ett bombplan och dumpa din bomb på något övningsfält eller ute i ödemarken där ingen märker något.

Men nej - i Sverige kan du glömma.
Citera
2020-04-15, 21:46
Moderator
Tinuviels avatar
Terrorism --> Vapen och militär
/Moderator
Citera
2020-04-15, 22:58
Medlem
Jeckes avatar
Vit fosfor är förbjudet enligt krigslagarna när det används som den verkande delen i vapen. Däremot tillåts vit fosfor som mindre del i rökgranater och liknande bomber där dess primära verkan inte är för att skada eller döda utan för att skapa ljus/rök etc.

Så extremt svårt att få tag på fosforbomber.
Citera
2020-04-15, 23:06
Medlem
scoremaxs avatar
Vad skulle syftet vara med just fosforbomber ?

Ur effektivitetssynpunkt finns det ju avsevärt effektivare laddningar.
Citera
2020-04-16, 05:12
Medlem
SneakyBeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Vad skulle syftet vara med just fosforbomber ?

Ur effektivitetssynpunkt finns det ju avsevärt effektivare laddningar.
Mja, vill man att fanskapet VERKLIGEN ska brinna så finns det väl få ämnen som slår vit fosfor?

Men om TS nu är ekonomiskt oberoende & villig att riskera livet så skulle denne kunna:

Bränna röd fosfor i ett slutet utrymme ->
Låta den nu vita fosforn stelna i vatten ->
Fixa ett utrymme som är helt syrefritt där du kan hantera fosforn t.ex en 'gaskammare' med CO2 ->
Lösa upp den genom att lägga den i t.ex bensen tills den är lösningen är så mättad den kan bli ->
Fylla en behållare t.ex en colaburk eller whatever med fiberduk & hälla lösningen i colaburken ->
Låt bensenet avdunsta så gott det går ->
Täpp till behållaren så att inte en enda syremolekyl når in med ett lock & lägg till en liten sprängladdning & go ham.

Jag tror att det är så militären gör, i grova drag, fast det kan iochförsig ha varit specifikt för rökgranater.
Annars kan man nog skippa fiberduken & 'gjuta' fosforn direkt i behållaren.
Senast redigerad av SneakyBeaky 2020-04-16 kl. 05:31.
Citera
2020-04-16, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Nej, det är ett brott mot folkrätten.

Lås på!
Jag skiter i sånt där, det jag undrade var om det skulle gå om man bortser från ekonomi och lag o rätt
Citera
2020-04-16, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBeaky
Mja, vill man att fanskapet VERKLIGEN ska brinna så finns det väl få ämnen som slår vit fosfor?

Men om TS nu är ekonomiskt oberoende & villig att riskera livet så skulle denne kunna:

Bränna röd fosfor i ett slutet utrymme ->
Låta den nu vita fosforn stelna i vatten ->
Fixa ett utrymme som är helt syrefritt där du kan hantera fosforn t.ex en 'gaskammare' med CO2 ->
Lösa upp den genom att lägga den i t.ex bensen tills den är lösningen är så mättad den kan bli ->
Fylla en behållare t.ex en colaburk eller whatever med fiberduk & hälla lösningen i colaburken ->
Låt bensenet avdunsta så gott det går ->
Täpp till behållaren så att inte en enda syremolekyl når in med ett lock & lägg till en liten sprängladdning & go ham.

Jag tror att det är så militären gör, i grova drag, fast det kan iochförsig ha varit specifikt för rökgranater.
Annars kan man nog skippa fiberduken & 'gjuta' fosforn direkt i behållaren.
Du har läst på om fosfor du, jag vet hur man bygger mindre "bomber" men jag har hört att fosforbomber är svåra att få till så då tänker jag att man skulle kunna få tag i det på något annat sätt
Citera
2020-04-16, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Det beror ju helt och hållet på vad detta "någonting" du vill fosforbomba är - och var det ligger.

Fixar du fram bomben och en helvetes massa pengar och åker till någon rutten centralasiatisk/arab/afrikansk stat så kan du säkert muta någon militär att få åka med i ett bombplan och dumpa din bomb på något övningsfält eller ute i ödemarken där ingen märker något.

Men nej - i Sverige kan du glömma.
Det förstår jag, men det skulle alltså inte gå att bomba något i sverige även om man har grejerna, har vi för bra skydd mot sånt?
Citera
2020-04-16, 09:38
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombteknik
Jag skiter i sånt där, det jag undrade var om det skulle gå om man bortser från ekonomi och lag o rätt
Varför behöver du fråga random snubbar på FB, innand du sätter igång?
Citera
2020-04-16, 13:01
Medlem
Detta måste ju vara en trolltråd. "Potesielt", "villja", "bombarplan". Till och med "frågar åt en kompis"är med.

Ja ja... Om det nu är så att frågan är helt seriöst ställd, är det enkelt att svara på den.Nej.

Den som är kapabel att lyckas med ett sådant projekt, skulle vara kunnig nog att använda mer effektiva sätt för lite terrorism än att sno en bombare med hemmabyggda fosforbomber. Visst, det finns väl enskilda personer eller små grupper som tekniskt sett skulle kunna klara av en sådan kupp, men VARFÖR skulle de göra det. Hela grejjen är korkad.Någon som frågar på flashback har definivt inte kompetensen för det, speciellt inte någon som verkar så efterbliven som OP.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in