• 1
  • 2
2020-04-15, 10:02
Bannlyst
Detta r en frga till dig som har MYCKET pengar p banken. Inte 0-100.000kr fr du hade inte blivit s hrt drabbad.

Jag har lngt ver miljonen p banken. Igr lste jag att vid kris s har banken rtt att stjla mina pengar. Allts en laglig stld. Utan att betala tillbaka.

ven om detta inte kommer hnda vilken det kan. S r jag inte intresserad att lna ut mina miljoner till en bank. Dr jag som tack fr lnet fr ett plastkort tillbaka. D jag lever p spel s har jag ingen "fast inkomst" s fr inte lna pengar av banken till hus eller liknande. Utan mste betala ett hus kontant.

Sjlvklart r det ju omjligt att betala ett hus i kontanter. Men nr det hade blivit aktuellt hade jag lst det.

Nog om det, du som har 100.000 + p banken r du orolig? r Det skrare att kpa guld fr alla pengarna?

Via G20-mtet har det enligt ETC Nyheter klubbats att bail in blir obligatoriskt fr alla EU-lnder, inklusive Sverige. Vid nsta bankkris fr banken helt enkelt ta kundernas pengar och pensionsfonder fr att rdda sig sjlva, ungefr som skedde p Cypern. Frtydligande och tillgg: Eventuellt gller bankernas rtt att beslagta kundernas tillgngar i svensk del i praktiken i frsta hand pensionssparandet i fonder, eventuellt inklusive medel hos fonder via PPM. Konton med insttningsgaranti ska fortfarande ha insttningsgaranti ven hos Nordea, men kan nu helt legalt beslagtas av Nordea, helt eller delvis, utan konkurs. Frut har det i praktiken krvts konkurs.
"

https://cornucopia.cornubot.se/2015/..._qGc-wFgE0xIh8
Citera
2020-04-15, 10:12
Medlem
sucuks avatar
Aldrig, aldrig, aldrig alla gg i en korg.

Jag har 2 storbanker, revolut och ferratum bank + avanza och ven ett konto hos lysa. Utver det br man strva efter att ha en liten backup i guld och ev ven lite silver. Jag har bda, i 1 Oz mynt d dessa r ltt att omstta verallt i vrlden och r svrare att frfalska n en strre tacka.

Ett 1 Oz guldmynt kan stta mat p bordet fr en hel familj i tre mnader.
Citera
2020-04-15, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
D jag lever p spel s har jag ingen "fast inkomst" s fr inte lna pengar av banken till hus eller liknande. Utan mste betala ett hus kontant.

Sjlvklart r det ju omjligt att betala ett hus i kontanter. Men nr det hade blivit aktuellt hade jag lst det.

Menar du att du ska kpa ett hus fr fysiska kontanter eller att du "cashar" huset utan att ta ett ln hos banken?

Lgg en del av pengarna i guld, silver och bitcoin. Resten spridda p flera olika bankkonton, alla med insttningsgaranti. Du kan fortfarande kpa guldtackor i storlekar ver 100g utan att betala allt fr stort premium. Med delmetaller och bitcoin r du inte lika beroende av bankerna. Du kan vara din egen bank.
Citera
2020-04-15, 10:22
Omvandla pengarna till fastigheter och mark r en bra lsning. Vnta ut krisen s kanske du har rd med tv hus i hst. Inte lika ltt att plocka ngons hus under armen och lgga benen p ryggen. Speciellt om du kper hus rakt av och har inte banken som "delgare".

Inte srskilt tryggt att ha flera miljoner i kontanter hemma, eller i Guld fr den delen. Om jag skulle kpa guld fr mina pengar vore ett valv i Singapore ett skert alternativ. Och typ 50 000 kr i kontanter hemma. D har man iaf rd att lmna ett "brinnande" Sverige.
Senast redigerad av dirtydave82 2020-04-15 kl. 10:30.
Citera
2020-04-15, 10:25
Medlem
Fiskmnglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Aldrig, aldrig, aldrig alla gg i en korg.

Jag har 2 storbanker, revolut och ferratum bank + avanza och ven ett konto hos lysa. Utver det br man strva efter att ha en liten backup i guld och ev ven lite silver. Jag har bda, i 1 Oz mynt d dessa r ltt att omstta verallt i vrlden och r svrare att frfalska n en strre tacka.

Ett 1 Oz guldmynt kan stta mat p bordet fr en hel familj i tre mnader.
Tips p en bra terfrsljare fr dessa mynt?
Citera
2020-04-15, 10:29
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
Tips p en bra terfrsljare fr dessa mynt?

https://www.gold.de/ Vem som helst av de som toppar listorna dr skulle jag sagt, guld och silver r mycket strre i europa n hr. Investeringsguld r momsbefriat i hela eu s det finns egentligen ingen anledning att kpa i ankdammen sverige.

Momsen p silvermynt r dessutom lg i tyskland, att kpa silver i sverige rekommenderas inte, 25% moms..
Citera
2020-04-15, 10:33
Medlem
Citat:
Detta r en frga till dig som har MYCKET pengar p banken. Inte 0-100.000kr fr du hade inte blivit s hrt drabbad.

Jag har lngt ver miljonen p banken. Igr lste jag att vid kris s har banken rtt att stjla mina pengar. Allts en laglig stld. Utan att betala tillbaka.

ven om detta inte kommer hnda vilken det kan. S r jag inte intresserad att lna ut mina miljoner till en bank. Dr jag som tack fr lnet fr ett plastkort tillbaka. D jag lever p spel s har jag ingen "fast inkomst" s fr inte lna pengar av banken till hus eller liknande. Utan mste betala ett hus kontant.

Nog om det, du som har 100.000 + p banken r du orolig? r Det skrare att kpa guld fr alla pengarna?

Via G20-mtet har det enligt ETC Nyheter klubbats att bail in blir obligatoriskt fr alla EU-lnder, inklusive Sverige. Vid nsta bankkris fr banken helt enkelt ta kundernas pengar och pensionsfonder fr att rdda sig sjlva, ungefr som skedde p Cypern. Frtydligande och tillgg: Eventuellt gller bankernas rtt att beslagta kundernas tillgngar i svensk del i praktiken i frsta hand pensionssparandet i fonder, eventuellt inklusive medel hos fonder via PPM. Konton med insttningsgaranti ska fortfarande ha insttningsgaranti ven hos Nordea, men kan nu helt legalt beslagtas av Nordea, helt eller delvis, utan konkurs. Frut har det i praktiken krvts konkurs.
"

https://cornucopia.cornubot.se/2015/..._qGc-wFgE0xIh8

Spontant sprider man ju ut sina pengar ver fler banker, statliga insttningsgarantin r ju bara 900k.
Citera
2020-04-15, 10:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PermaBear
Menar du att du ska kpa ett hus fr fysiska kontanter eller att du "cashar" huset utan att ta ett ln hos banken?

Lgg en del av pengarna i guld, silver och bitcoin. Resten spridda p flera olika bankkonton, alla med insttningsgaranti. Du kan fortfarande kpa guldtackor i storlekar ver 100g utan att betala allt fr stort premium. Med delmetaller och bitcoin r du inte lika beroende av bankerna. Du kan vara din egen bank.

Casha utan ln av banken.

Tack fr tipsen. Nackdel med btc r att jag direkt frlorar 30% eftersom nr det sljs ska betalas skatt.
Citera
2020-04-15, 10:35
Citat:
Ursprungligen postat av liteanonym1337
Spontant sprider man ju ut sina pengar ver fler banker, statliga insttningsgarantin r ju bara 900k.

Varfr sprida ut p fler banker? Blir det kris kommer SEB och Swedbank reagera under samma principer. Tmma folks besparingar!
Citera
2020-04-15, 10:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liteanonym1337

Ja precis, har just nu Swedbank, marginalen och danke bank.
Men insttningsgaranti gller vl inte vid en bail in.
Citera
2020-04-15, 10:41
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtydave82
Varfr sprida ut p fler banker? Blir det kris kommer SEB och Swedbank reagera under samma principer. Tmma folks besparingar!

Frgan r snarare varfr inte? Vem stter stora belopp p en enda bank? Frdelen med aktrer som ferratum bank, revolut, N.26, mfl neobanker r dessutom att de finns i andra Eu-lnder vilket gr det extremt svrt att samkoordinera ev beslag. Alla aktrerna kommer hgst troligt inte heller f problem.

Vid nrmare eftertanke r det troligen dumt att ha strre belopp p de 4 banker i sverige som definierats som systemviktiga, bttre att ha pengarna p nischbanker fr att glida under krashradarn?
Citera
2020-04-15, 10:43
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ja precis, har just nu Swedbank, marginalen och danke bank.
Men insttningsgaranti gller vl inte vid en bail in.

Jo, insttningsgarantin gller ven vid bail-in: https://www.riksgalden.se/sv/press-o...slagstiftning/

Som du sger gller den ju dessutom per institut - du kan allts 950 000 kr hos Swedbank, 950 000 hos SEB, 950 000 kr hos Nordea och s vidare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in