• 1
  • 2
2020-04-15, 10:02
Bannlyst
Detta är en fråga till dig som har MYCKET pengar på banken. Inte 0-100.000kr för du hade inte blivit så hårt drabbad.

Jag har långt över miljonen på banken. Igår läste jag att vid kris så har banken rätt att stjäla mina pengar. Alltså en laglig stöld. Utan att betala tillbaka.

Även om detta inte kommer hända vilken det kan. Så är jag inte intresserad att låna ut mina miljoner till en bank. Där jag som tack för lånet får ett plastkort tillbaka. Då jag lever på spel så har jag ingen "fast inkomst" så får inte låna pengar av banken till hus eller liknande. Utan måste betala ett hus kontant.

Självklart är det ju omöjligt att betala ett hus i kontanter. Men när det hade blivit aktuellt hade jag löst det.

Nog om det, du som har 100.000 + på banken är du orolig? Är Det säkrare att köpa guld för alla pengarna?

Via G20-mötet har det enligt ETC Nyheter klubbats att bail in blir obligatoriskt för alla EU-länder, inklusive Sverige. Vid nästa bankkris får banken helt enkelt ta kundernas pengar och pensionsfonder för att rädda sig själva, ungefär som skedde på Cypern. Förtydligande och tillägg: Eventuellt gäller bankernas rätt att beslagta kundernas tillgångar i svensk del i praktiken i första hand pensionssparandet i fonder, eventuellt inklusive medel hos fonder via PPM. Konton med insättningsgaranti ska fortfarande ha insättningsgaranti även hos Nordea, men kan nu helt legalt beslagtas av Nordea, helt eller delvis, utan konkurs. Förut har det i praktiken krävts konkurs.
"

https://cornucopia.cornubot.se/2015/..._qGc-wFgE0xIh8
Citera
2020-04-15, 10:12
Medlem
sucuks avatar
Aldrig, aldrig, aldrig alla ägg i en korg.

Jag har 2 storbanker, revolut och ferratum bank + avanza och även ett konto hos lysa. Utöver det bör man sträva efter att ha en liten backup i guld och ev även lite silver. Jag har båda, i 1 Oz mynt då dessa är lätt att omsätta överallt i världen och är svårare att förfalska än en större tacka.

Ett 1 Oz guldmynt kan sätta mat på bordet för en hel familj i tre månader.
Citera
2020-04-15, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Då jag lever på spel så har jag ingen "fast inkomst" så får inte låna pengar av banken till hus eller liknande. Utan måste betala ett hus kontant.

Självklart är det ju omöjligt att betala ett hus i kontanter. Men när det hade blivit aktuellt hade jag löst det.

Menar du att du ska köpa ett hus för fysiska kontanter eller att du "cashar" huset utan att ta ett lån hos banken?

Lägg en del av pengarna i guld, silver och bitcoin. Resten spridda på flera olika bankkonton, alla med insättningsgaranti. Du kan fortfarande köpa guldtackor i storlekar över 100g utan att betala allt för stort premium. Med ädelmetaller och bitcoin är du inte lika beroende av bankerna. Du kan vara din egen bank.
Citera
2020-04-15, 10:22
Omvandla pengarna till fastigheter och mark är en bra lösning. Vänta ut krisen så kanske du har råd med två hus i höst. Inte lika lätt att plocka någons hus under armen och lägga benen på ryggen. Speciellt om du köper hus rakt av och har inte banken som "delägare".

Inte särskilt tryggt att ha flera miljoner i kontanter hemma, eller i Guld för den delen. Om jag skulle köpa guld för mina pengar vore ett valv i Singapore ett säkert alternativ. Och typ 50 000 kr i kontanter hemma. Då har man iaf råd att lämna ett "brinnande" Sverige.
Senast redigerad av dirtydave82 2020-04-15 kl. 10:30.
Citera
2020-04-15, 10:25
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Aldrig, aldrig, aldrig alla ägg i en korg.

Jag har 2 storbanker, revolut och ferratum bank + avanza och även ett konto hos lysa. Utöver det bör man sträva efter att ha en liten backup i guld och ev även lite silver. Jag har båda, i 1 Oz mynt då dessa är lätt att omsätta överallt i världen och är svårare att förfalska än en större tacka.

Ett 1 Oz guldmynt kan sätta mat på bordet för en hel familj i tre månader.
Tips på en bra återförsäljare för dessa mynt?
Citera
2020-04-15, 10:29
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
Tips på en bra återförsäljare för dessa mynt?

https://www.gold.de/ Vem som helst av de som toppar listorna där skulle jag sagt, guld och silver är mycket större i europa än här. Investeringsguld är momsbefriat i hela eu så det finns egentligen ingen anledning att köpa i ankdammen sverige.

Momsen på silvermynt är dessutom låg i tyskland, att köpa silver i sverige rekommenderas inte, 25% moms..
Citera
2020-04-15, 10:33
Medlem
Citat:
Detta är en fråga till dig som har MYCKET pengar på banken. Inte 0-100.000kr för du hade inte blivit så hårt drabbad.

Jag har långt över miljonen på banken. Igår läste jag att vid kris så har banken rätt att stjäla mina pengar. Alltså en laglig stöld. Utan att betala tillbaka.

Även om detta inte kommer hända vilken det kan. Så är jag inte intresserad att låna ut mina miljoner till en bank. Där jag som tack för lånet får ett plastkort tillbaka. Då jag lever på spel så har jag ingen "fast inkomst" så får inte låna pengar av banken till hus eller liknande. Utan måste betala ett hus kontant.

Nog om det, du som har 100.000 + på banken är du orolig? Är Det säkrare att köpa guld för alla pengarna?

Via G20-mötet har det enligt ETC Nyheter klubbats att bail in blir obligatoriskt för alla EU-länder, inklusive Sverige. Vid nästa bankkris får banken helt enkelt ta kundernas pengar och pensionsfonder för att rädda sig själva, ungefär som skedde på Cypern. Förtydligande och tillägg: Eventuellt gäller bankernas rätt att beslagta kundernas tillgångar i svensk del i praktiken i första hand pensionssparandet i fonder, eventuellt inklusive medel hos fonder via PPM. Konton med insättningsgaranti ska fortfarande ha insättningsgaranti även hos Nordea, men kan nu helt legalt beslagtas av Nordea, helt eller delvis, utan konkurs. Förut har det i praktiken krävts konkurs.
"

https://cornucopia.cornubot.se/2015/..._qGc-wFgE0xIh8

Spontant sprider man ju ut sina pengar över fler banker, statliga insättningsgarantin är ju bara 900k.
Citera
2020-04-15, 10:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PermaBear
Menar du att du ska köpa ett hus för fysiska kontanter eller att du "cashar" huset utan att ta ett lån hos banken?

Lägg en del av pengarna i guld, silver och bitcoin. Resten spridda på flera olika bankkonton, alla med insättningsgaranti. Du kan fortfarande köpa guldtackor i storlekar över 100g utan att betala allt för stort premium. Med ädelmetaller och bitcoin är du inte lika beroende av bankerna. Du kan vara din egen bank.

Casha utan lån av banken.

Tack för tipsen. Nackdel med btc är att jag direkt förlorar 30% eftersom när det säljs ska betalas skatt.
Citera
2020-04-15, 10:35
Citat:
Ursprungligen postat av liteanonym1337
Spontant sprider man ju ut sina pengar över fler banker, statliga insättningsgarantin är ju bara 900k.

Varför sprida ut på fler banker? Blir det kris kommer SEB och Swedbank reagera under samma principer. Tömma folks besparingar!
Citera
2020-04-15, 10:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liteanonym1337

Ja precis, har just nu Swedbank, marginalen och danke bank.
Men insättningsgaranti gäller väl inte vid en bail in.
Citera
2020-04-15, 10:41
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtydave82
Varför sprida ut på fler banker? Blir det kris kommer SEB och Swedbank reagera under samma principer. Tömma folks besparingar!

Frågan är snarare varför inte? Vem sätter stora belopp på en enda bank? Fördelen med aktörer som ferratum bank, revolut, N.26, mfl neobanker är dessutom att de finns i andra Eu-länder vilket gör det extremt svårt att samkoordinera ev beslag. Alla aktörerna kommer högst troligt inte heller få problem.

Vid närmare eftertanke är det troligen dumt att ha större belopp på de 4 banker i sverige som definierats som systemviktiga, bättre att ha pengarna på nischbanker för att glida under krashradarn?
Citera
2020-04-15, 10:43
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ja precis, har just nu Swedbank, marginalen och danke bank.
Men insättningsgaranti gäller väl inte vid en bail in.

Jo, insättningsgarantin gäller även vid bail-in: https://www.riksgalden.se/sv/press-o...slagstiftning/

Som du säger gäller den ju dessutom per institut - du kan alltså 950 000 kr hos Swedbank, 950 000 hos SEB, 950 000 kr hos Nordea och så vidare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in