Citat:
Ursprungligen postat av
DoungA
Visserligen. Tror dock smarta arbetsgivare gör så för att komma åt de som tvärvägrar båda. De har gett två alternativ och arbetstagaren/facket kan inte göra så mycket om arbetstagaren ej vill genomföra det och arbetsgivaren vill sparka pga det.
Om de bara erbjuder urinprov vet jag faktiskt inte om de kan sparka. Det vet kanske någon annan?
Alltså arbetsgivaren har ingen "skyldighet" att låta dig ta ett blodprov istället för ett urinprov om du vägrar pissa. De kan säga upp dig om du skulle vägra pissa, men det är en process i sig och kan vara avhängigt typen av arbete. Säg att du måste pissa några gånger per år, det är ett krav för att arbeta med vissa maskiner. Du vägrar, därav kan du inte arbeta, och då är uppsägningen väldigt nära. Å andra sidan om de bara kör randomtester på säg ett kontor (ja, jag har varit med om drogtester för tjänstemän som sitter vid datorer) och du vägrar, ja då kan du ändå bli uppsagd, men det blir nog en lite länge process. Rent arbetsrättsligt blir du sannolikt inte uppsagd direkt om du skulle vägra, men arbetsgivaren kommer då klargöra konsekvenserna för dig och låta dig ta en liten funderare. Denna funderare du får lär knappast vara särskilt lång, på sin höjd kanske en dag.
AD gör i 2009 nr 36 flera uttalanden och klargör just frågan om drogtester på arbetet. Det är en del av arbetsledningsrätten att besluta om drogtester och behöver inte nödvändigtvis vara reglerat i något slags avtal. Givetvis måste arbetsgivaren förhandla i frågan, men denne har ändå beslutanderätten i slutändan. Drogtester anses heller inte stå i strid med artikel 8 EKMR, såvida de inte utförs under sådana former att det allvarligt kränker en arbetstagares integritet. Sker det av ett företag som utövar den typen av tjänster, samt att de är professionella och att testerna utförs diskret, ja då är det nog svårt att hävda en allvarlig integritetskränkning. Drogtester på arbetet ska vara en avvägningsnorm mellan arbetsgivarens intresse och arbetstagarens integritet. Detta torde dock inte spela någon större roll då arbetsgivaren tämligen enkelt skulle kunna motivera drogtester. Exempelvis med 3 kap 4 § AML som säger att arbetstagaren ska medverka i arbetet för att uppnå en god arbetsmiljö. Jag kan inte heller se annat än att valet av testmetod, dvs piss, blod eller saliv är en del av arbetsledningsrätten. Ärligt talat har jag aldrig hört talats om en arbetsgivare som kräver/erbjuder blodprov. Brukar i min erfarenhet vara piss eller saliv. Salivprover har ju blivit ganska populärt. Det är enkelt att utföra, inte särskilt kränkande då du inte behöver dra fram kuken och pissa framför någon. Långt svar, men ja de kan absolut säga upp dig om du vägrar ett urinprov. Det är ingen "rättighet" du har att välja typ av testmetod. Enkelt uttryckt, om man arbetar på en arbetsplats som utför drogtester gör man klokast i att lägga ner drogerna och kanske begränsa användandet till semestern.