• 1
  • 2
2020-04-14, 12:53
Medlem
Känner igen mig på väldigt många punkter.
Har inte "vågat" söka för det, men vet att jag borde. Tar själv inte till alkohol för just det problemet, men skulle nog ha lätt för det egentligen, då fredag och lördagkvällar med ett par glas vin och något starkare gör att man mår så mycket bättre. Alkoholen är väldigt farlig så sett.
Har ingen lösning på det du känner, men som sagt känner igen mig SÅ väl.
Citera
2020-04-14, 12:53
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexanderAnka
Tack!

Jag blev omedelbart förbannad och irriterad när jag såg att du skrev att jag "grinar för småsaker". Startade direkt att skriva ett argt svar till dig innan jag besinnande mig och läste resten av ditt inlägg :-)
Detta är sannolikt p.g.a din kassa självkänsla och ditt bekräftelsebehov, som i sin tur orsakar påfrestande känslor som du sedan behöver uttrycka för att bli av med (när du började skriva ett argt svar).
Citat:
Det har krävts ganska mycket av mig för att skilja mig från mina barns mamma och att säga upp bekantskapen med mina föräldrar och konstant höra hur jag förstört deras respektive liv mm. Det krävs även ofta ganska mycket stake för att driva företag, man måste ibland avskeda folk, man måste agera mot kunder som inte betalar, jag har fått skarpa mordhot riktade mot mig mm, så jag vill absolut inte karaktärisera mig som en gnällfis.

Det är mer om jag blivit missförstådd och inte fått fram mitt budskap som jag inte kan släppa det. Starkt "rättspatos" tror jag att det kan kallas.
Man kan älta hur mycket som helst i det förflutna, vad som skapar konstruktiv förändring är om du lär dig någonting från det och sedan applicerar denna lärdom nu och framåt. För att göra ett konkret exempel av det, vad kan du lära dig av att du blev omedelbart förbannad och irriterad när du läste att jag skrev att du "grinar för småsaker"? Framförallt när du återkallar detta och ska lära dig någonting bör du titta närmare på vad som fick dig att lugna ner dig. Vad "besinnade" dig? Hur gjorde du? Vad tänkte du?
Citera
2020-04-14, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ludde86
Känner igen mig på väldigt många punkter.
Har inte "vågat" söka för det, men vet att jag borde. Tar själv inte till alkohol för just det problemet, men skulle nog ha lätt för det egentligen, då fredag och lördagkvällar med ett par glas vin och något starkare gör att man mår så mycket bättre. Alkoholen är väldigt farlig så sett.
Har ingen lösning på det du känner, men som sagt känner igen mig SÅ väl.

Jag känner mer att jag vill veta. Tänk om man lever hela livet utan att fått reda på att det fanns en eventuell "fix".

Hade också varit skönt att ha en diagnos att kunna "skylla på".

Vill kunna bryta mönstret så att det inte går i arv till mina barn.
Citera
2020-04-14, 15:05
Medlem
Thisisnotoks avatar
Citat:
Jag känner mer att jag vill veta. Tänk om man lever hela livet utan att fått reda på att det fanns en eventuell "fix".

På riktigt? Skylla på?
Tror du att människor med dessa diagnoser går runt å skyller sitt dåliga mående på diverse diagnoser och att detta får dom att må bättre? Du tror inte att dessa människor hellre hade sluppit detta och mått bättre och gladeligen sluppit skiten? Inget man går runt å skyltar med direkt, typ "Hej hej här kommer jag å jag har en jävla massa diagnoser men om jag bara får skylla på dessa så mår jag såååå mycket bättre och kan bete mig precis hur som helst..."
F*** that, om du ens tänker tanken på att skylla ditt beteende på valfri diagnos så är du tillräckligt frisk för att INTE lida av dessa.
Suck...
Citera
2020-04-14, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thisisnotok
På riktigt? Skylla på?
Tror du att människor med dessa diagnoser går runt å skyller sitt dåliga mående på diverse diagnoser och att detta får dom att må bättre? Du tror inte att dessa människor hellre hade sluppit detta och mått bättre och gladeligen sluppit skiten? Inget man går runt å skyltar med direkt, typ "Hej hej här kommer jag å jag har en jävla massa diagnoser men om jag bara får skylla på dessa så mår jag såååå mycket bättre och kan bete mig precis hur som helst..."
F*** that, om du ens tänker tanken på att skylla ditt beteende på valfri diagnos så är du tillräckligt frisk för att INTE lida av dessa.
Suck...

Chilla ditt pucko. Jag har inte skrivit ett ord om andra människor eller att de skulle utnyttja sina diagnoser.

Jag skrev att JAG hade tyckt det var skönt att ha en diagnos att skylla på. Det hade varit jätteskönt att få konstaterat att jag har en diagnos och fått stöd för att mina svagheter och dåliga beteende inte enbart beror på lättja och en svag karaktär.
Citera
2020-04-14, 15:33
Medlem
Thisisnotoks avatar
Citat:
Chilla ditt pucko. Jag har inte skrivit ett ord om andra människor eller att de skulle utnyttja sina diagnoser.

Jag skrev att JAG hade tyckt det var skönt att ha en diagnos att skylla på. Det hade varit jätteskönt att få konstaterat att jag har en diagnos och fått stöd för att mina svagheter och dåliga beteende inte enbart beror på lättja och en svag karaktär.

Du verkar iaf fullt medveten om vad problemet beror på.
Citera
2020-04-14, 16:23
Medlem
TuffRobbans avatar
Citat:
Jag är en medelålders man som har insett att jag förmodligen har någon psykologisk defekt. Jag undrar såklart vad det kan vara för fel och om det finns något att göra åt det. Jag har i hela livet känt mig annorlunda och utanför men aldrig undersökt det noggrannare. Jag kan inte så mycket om psykologi, men det jag själv funderat kring är att jag har någon form av lätt autism.

Jag har väldigt låg självkänsla som påverkar i stort sett allt jag gör. Har aldrig trivts på något jobb. Jag är extremt plikttrogen och haft behov av att visa mig duktig. Har ofta sagt upp mig i vredesmod för att jag tyckt att andra inte jobbat tillräckligt bra eller att jag fått för lite uppskattning. Har därför de senaste 20 åren drivit egna företag.

Jag kan inte släppa småsaker. Jag kan argumentera och bråka i timmar om jag känner mig missförstådd eller felbehandlad över minsta lilla grej. Tänker ofta på saker som någon sagt till mig för 15-20 år sedan och som fortfarande gör mig irriterad.

Tycker du låter adlig helt enkelt. Hellre någon levande än någon som förvandlar sitt hjärta till sten. Utmaningen med att fortsätta att vara känslig trots allt stryk man utsätter sig för är ju att man kan verkligen uppskatta skönheten i en massa saker.

Citat:
Jag klarar inte av relationer, jag har sagt upp bekantskapen med de flesta i släkten och de flesta vänner jag haft. Har däremot inte svårt att få tjejer. Har ett förhållande idag och hon är i stort sett den enda sociala kontakten som jag har. Hon och de flesta andra tjejer som jag har haft, har tyckt att jag är annorlunda och konstig men de blir trots det ofta väldigt förälskade i mig.

Jag har haft många och långa kärleksrelationer med ”vanliga, välfungerande människor som har fungerande sociala liv och normala arbeten” och aldrig blivit lämnad. Det har alltid varit jag som avslutat relationer. Jag ser inte särskilt bra ut, under medel tror jag.

Jag är intelligent. Gjorde Mensas test för länge sedan och hade ett fel för mycket från att bli antagen.

Jag dricker mycket alkohol och har alltid gjort. I stort sett dagligen.

Många drömmer ju om att ha modet att säga upp en massa bekantskaper t.o.m i släkten. Dom gör det inte och kommer aldrig att veta hur riktig lättnad och lycka känns.
Alkohol är okej. Jag beundrar personer som inte dricker fast jag beundrar också mytomspunna alkis författare och Lemmy/Vince Neil- typen.
Du skriver ju inte att du inte klarar av hantera ditt företag eller är brottslig på något sätt.

Citat:
Jag är ljudkänslig. Hatar allt som skramlar, surr från mobiler. Folk som pratar för högt eller dunsar med hälarna i golvet får jag instinktivt lust att misshandla (har jag aldrig gjort). Jag avstår tex från att stryka kläder eftersom det låter för mycket att fälla upp strykbrädan (Jag ångar istället mina kläder trots att det tar längre tid och fungerar sämre)

Det är klart man gör! Folk som pratar för högt eller dunsar med hälarna i golvet efter en viss ålder visar att de inte har minsta erfarenhet av livet bland andra. Det är okej att ha en hög röst fast fortsätter man att prata för högt efter en viss ålder så betyder det att man aldrig har blivit tillsagd att det är en dålig vana och att man borde anstränga sig. Hur kan man till exempel ha klarat sig på en arbetsplats med en sådan dålig vana?
Det där med strykbrädan är lite konstigt fast att du orkar stryka är tufft!

Citat:
Jag är väldigt emotionell. Har väldigt lätt för att börja gråta om jag blir rörd eller tycker synd om någon. På TV så gråter jag nästan dagligen då jag ser på sport, kärlek, sjuka djur eller vad som helst.

Gråta är sundhetstecken! Helt övertygad om att det tillför något till hälsan. Tänk på de "vuxna" som inte minns sista gången de grät. Skulle du verkligen föredra det?
Kolla! Nu ska du gråta! Väldigt romantisk scen tycker jag! https://www.youtube.com/watch?v=9IS0JEwi3gM
Senast redigerad av TuffRobban 2020-04-14 kl. 16:29.
Citera
2020-04-14, 17:31
Medlem
mymyselfs avatar
Citat:

Att du är introvert verkar ganska säkert och så länge man känner saker och inte vet skapar ju det problem i sig som frustration t.ex. ilska och känslor av hopplöshet, men som sagt att du är introvert är jag ganska säker på och det finns böcker och mycket skrivet om det idag, tester man kan göra på nätet t.ex.
Citera
2020-04-14, 18:36
Medlem
meraweras avatar
För mig är du kort och gott en klockren högpresterande Asperger i kombination med HSP-personlighet (högkänslig).
Annorlunda sätt att fungera på jämfört med normen men skulle inte benämna det som sjukdom eller fel på dig. Tvärtom skulle jag vilja säga!
Finns massor att läsa om både Aspergers och HSP, du får förkovra dig helt enkelt.
Citera
2020-04-14, 20:17
Medlem
Typisk missbrukspersonlighet..
Allt går till överdrift, både positivt och negativt.
Känner igen mej alltför väl🤔
Prova att ha flera "projekt" på gång samtidigt o gör nån sorts schema, som du håller..
Har jag gjort, Blir lite bättre då , men besvärligt att hålla alltid 🍻
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in