2020-04-14, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Inte nekat, men att säga att man inte VET när man kommer at betala, är knappast förtroendeingivande.

Tänker mig att jag skulle säga samma sak till någon jag var skyldig pengar. Ingen skulle acceptera det.

Visst, men det tar inte ARN.
Citera
2020-04-14, 14:58
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persona.Non.Greta
Polisanmälan skulle läggas ned. Arn skulle på sin höjd säga åt Apollo att betala, och Apollo skulle säga ja till det men sen prokastrinera lika mycket ändå. Med andra ord. Sitt still i båten och vänta lugnt.

Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Vad säger konsumentkontoret i din kommun?
Prata med dom först.

Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Det låter inte som ett brott alls. Utan ett civilt ärende.

Dels så är det svår att bevisa att hade tillavsikt att inte återbetala när du bokade. Och du betalade frivilligt, utan hot.

Polisanmälan lär läggas ned snabbt.

Enligt Paketreselagen så ska återbetalning ta max 14 dagar.

Du får ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten om du vill. Det har jag brukat fått göra när företag är sega med återbetalningar (förvisso så brukar jag vänta flera månader, men men).

När de har blivit delgivna betalningsföreläggandet, så brukar de vara snabba med att betala och be om att man drar tillbaka ansökan, då de helst vill undvika att få sänkt kreditstatus. Tänk på att KFM tar 300 kr i avgift även om man drar tillbaka ansökan, så det kan vara bra att lägga på den avgiften på kravet till företaget.

Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Problemet är att Apollo inte fått tillbaks pengarna de betalt för flygbiljetterna. De pengarna flygbolagen bränt på att betala löner/leasingkostnader för sina flygplan. Flygbolagen är konkursmässiga.
Det finns alltså inga pengar kvar att betala ut till dig.

Du får vänta och se hur korten faller. Förmodligen är pengarna borta.

Detta gick man ut med för flera veckor sedan. Resebyråerna kommer avvakta med att betala tillbaka pengar för inställda resor, har ni missat det?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/awo094/branschorganisation-betala-inte-tillbaka-for-installda-resor
Citera
2020-04-14, 15:12
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Detta gick man ut med för flera veckor sedan. Resebyråerna kommer avvakta med att betala tillbaka pengar för inställda resor, har ni missat det?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/awo094/branschorganisation-betala-inte-tillbaka-for-installda-resor

Det var en rekommendation. Inte ett beslut från bolagen. Men jag misstänker att man drar ut på utbetalningarna i hopp om att få ersättning från staten.
Citera
2020-04-14, 15:13
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Inte nekat, men att säga att man inte VET när man kommer at betala, är knappast förtroendeingivande.

Tänker mig att jag skulle säga samma sak till någon jag var skyldig pengar. Ingen skulle acceptera det.

Vad skulle du säga om du inte har pengarna och inte vet när du får dem? Den situationen sitter Apollo i. Troligtvis kommer flera resebolag gå i konkurs 2020. Både flyg, buss, båt och resebyråer.
Citera
2020-04-14, 15:14
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Vad skulle du säga om du inte har pengarna och inte vet när du får dem? Den situationen sitter Apollo i. Troligtvis kommer flera resebolag gå i konkurs 2020. Både flyg, buss, båt och resebyråer.
Jag skulle också säga att det inte är klart när jag kan betala. Och hoppas komma undan med det.

Nu ny info. Men i nuläget har bolagen inte råd att betala ut pengarna eftersom de inte har fått ersättning från flygbolagen.
https://www.svt.se/nyheter/resebranschen-kan-kollapsa
Senast redigerad av Jof 2020-04-14 kl. 15:20.
Citera
2020-04-14, 15:16
Medlem
Gör en kortreklammation hos Visa eller Mastercard.

Var redo att dokumentera alla kontakter med Apollo.
Citera
2020-04-14, 15:19
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Det var en rekommendation. Inte ett beslut från bolagen. Men jag misstänker att man drar ut på utbetalningarna i hopp om att få ersättning från staten.

ARN kommer att följa branschens riktlinjer vilket iofs inte är lagstadgat, men en rättstvist i detta kommer bli utdragen och riskerar att gå till leverantörens fördel om de har följt rekommendationerna från branschorganisationen.

Detta borde TS förstå och vara medveten om vid det här laget.

Edit: Tips - Force Majeure
Citera
2020-04-14, 15:26
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5150-5157
Gör en kortreklammation hos Visa eller Mastercard.

Var redo att dokumentera alla kontakter med Apollo.

Ytterligare ett intressant tips. Kan vara intressant om nu Apollo hör av sig och säger att dom INTE kommer att betala. Hitintill har dom lovat och lovat...
Citera
2020-04-14, 15:39
Medlem
Det TS ska göra är givetvis att ringa till Apollo och spela in samtalet. Säga att han vill ha pengarna återbetalda, att dom överskridit tidsfristen för återbetalning (som överenskommits) och att återbetalningen ska göras omgående.

Är återbetalningen inte på genomförd senast Fredag kl. 15.00 så kommer ärendet lämnas till Kronofogden. Kronofogden tar en avgift på 300 kr och TS lägger på 300 kr för sig själv. Det gör att saken blir 600 kr dyrare för Apollo. Därför är det bättre för Apollo att omgående hantera återbetalningen. Det gäller att sätta press på dom.

Bolaget är sannolikt mer eller mindre på obestånd och försöker förhala utbetalningarna till konsument. Så ägarna hinner sätta bolaget i konkurs.
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
ARN kommer att följa branschens riktlinjer vilket iofs inte är lagstadgat, men en rättstvist i detta kommer bli utdragen och riskerar att gå till leverantörens fördel om de har följt rekommendationerna från branschorganisationen.

Detta borde TS förstå och vara medveten om vid det här laget.

Edit: Tips - Force Majeure
Nej, det kommer dom inte. Sluta ljug för TS.
Citera
2020-04-14, 15:44
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Det TS ska göra är givetvis att ringa till Apollo och spela in samtalet. Säga att han vill ha pengarna återbetalda, att dom överskridit tidsfristen för återbetalning (som överenskommits) och att återbetalningen ska göras omgående.

Är återbetalningen inte på genomförd senast Fredag kl. 15.00 så kommer ärendet lämnas till Kronofogden. Kronofogden tar en avgift på 300 kr och TS lägger på 300 kr för sig själv. Det gör att saken blir 600 kr dyrare för Apollo. Därför är det bättre för Apollo att omgående hantera återbetalningen. Det gäller att sätta press på dom.

Nästan precis så har jag gjort. Men skriftligt. Angav just fredag som sista dag. Avvaktar nu.
Citera
2020-04-14, 15:55
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:

Jodå, det vet jag av egen erfarenhet, vad vet du?
Citera
2020-04-14, 15:59
Medlem
199702042s avatar
Citat:

Bolaget är sannolikt mer eller mindre på obestånd och försöker förhala utbetalningarna till konsument. Så ägarna hinner sätta bolaget i konkurs.

Exakt. Men 380,- eller 480,- får man lägga på i arbetskostnad. Håller på med ett företag sedan februari. Håll i åtanke att det är lång kö hos kronofogden idag för att få sin sak prövad. Jag räknar att de börjar bearbeta mitt juni, kanske klart till augusti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in