2020-04-14, 09:13
Medlem
Jofs avatar
Resebyrån Apollo ställde in en resa på grund av Corona. Jag hade redan betalt. Flyg och hotell etc.

Apollo skickar ut ett sms där dom säger att dom ska betala betala tillbaka.
”Väljer du att boka av resan återbetalar vi hela resans pris till dig. På grund av hög arbetsbelastning kan det ta upp till 30 dagar innan du har pengarna hos dig. ”

30 dagar har gått och ingen återbetalning har skett.
Jag kontaktar Apollo. Skriver till dom att jag vill ha mina pengar omedelbart. Dom skriver då att det är ”OKLART” när dom kommer att betala. Ber om mitt tålamod.

Dom lånar alltså pengar av mig utan att först fråga om det. Utan ingå avtal om ränta och tid för återbetalning.

Kan detta vara en fråga om bedrägeri eller stöld?

Dom har inte försökt slingra sig undan återbetalningsskyldighet. Med hänvisning till force majeure, oförutsedda situation, avbokningsregler, yttre omständigheter.

Är det rimligt att polisanmäla Apollo? Eller anmäla till ARN bara?

Skulle ni lita på att Apollo kommer att betala?
Citera
2020-04-14, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Resebyrån Apollo ställde in en resa på grund av Corona. Jag hade redan betalt. Flyg och hotell etc.

”Väljer du att boka av resan återbetalar vi hela resans pris till dig. På grund av hög arbetsbelastning kan det ta upp till 30 dagar innan du har pengarna hos dig. ”

Jag kontaktar Apollo. Skriver till dom att jag vill ha mina pengar omedelbart. Dom skriver då att det är ”OKLART” när dom kommer att betala. Ber om mitt tålamod.

Dom lånar alltså pengar av mig utan att först fråga om det. Utan ingå avtal om ränta och tid för återbetalning.

Dom har inte försökt slingra sig undan återbetalningsskyldighet. Med hänvisning till force majeure, oförutsedda situation, avbokningsregler, yttre omständigheter.

Polisanmälan skulle läggas ned. Arn skulle på sin höjd säga åt Apollo att betala, och Apollo skulle säga ja till det men sen prokastrinera lika mycket ändå. Med andra ord. Sitt still i båten och vänta lugnt.
Citera
2020-04-14, 09:24
Medlem
MataRengis avatar
Citat:

Vad säger konsumentkontoret i din kommun?
Prata med dom först.
Citera
2020-04-14, 09:42
Medlem
Citat:

Jag fastnar lite på formuleringen "Väljer du att boka av".
Är det vad som skett?
Det finns ju många varianter såsom att UD avråder, andra länder har stängt gränserna, flygbolaget i konkurs etc.
Citera
2020-04-14, 09:56
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Jag fastnar lite på formuleringen "Väljer du att boka av".
Är det vad som skett?
Det finns ju många varianter såsom att UD avråder, andra länder har stängt gränserna, flygbolaget i konkurs etc.

Jag valda att boka av.

På Hallå konsument skriver dom:
"Om du har ställt krav på arrangören om att få avboka resan och få tillbaka alla pengar men arrangören nekar kan du gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en prövning av ärendet.
Det är även möjligt att pröva ärendet i domstol."
Senast redigerad av Jof 2020-04-14 kl. 10:01.
Citera
2020-04-14, 10:07
Medlem
miikoss avatar
Det låter inte som ett brott alls. Utan ett civilt ärende.

Dels så är det svår att bevisa att hade tillavsikt att inte återbetala när du bokade. Och du betalade frivilligt, utan hot.

Polisanmälan lär läggas ned snabbt.

Enligt Paketreselagen så ska återbetalning ta max 14 dagar.

Du får ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten om du vill. Det har jag brukat fått göra när företag är sega med återbetalningar (förvisso så brukar jag vänta flera månader, men men).

När de har blivit delgivna betalningsföreläggandet, så brukar de vara snabba med att betala och be om att man drar tillbaka ansökan, då de helst vill undvika att få sänkt kreditstatus. Tänk på att KFM tar 300 kr i avgift även om man drar tillbaka ansökan, så det kan vara bra att lägga på den avgiften på kravet till företaget.
Citera
2020-04-14, 10:12
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persona.Non.Greta
Polisanmälan skulle läggas ned. Arn skulle på sin höjd säga åt Apollo att betala, och Apollo skulle säga ja till det men sen prokastrinera lika mycket ändå. Med andra ord. Sitt still i båten och vänta lugnt.

Lite pårtyckningar borde väl vara bra. Till Apollo har jag skrivit att jag vill ha tillbaka mina pengar NU. Inte i en oviss framtid.

Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Vad säger konsumentkontoret i din kommun?
Prata med dom först.

Har ingen i min kommun. Googlat in på Hej konsument.

Frågat ARN om dom redan har något ärende eller beslut på detta. vara många hundra som sitter i min sits och agerar ofrivilliga långivare till Apollo och antagligen andra resebyråer.
Citera
2020-04-14, 10:14
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Det låter inte som ett brott alls. Utan ett civilt ärende.

Dels så är det svår att bevisa att hade tillavsikt att inte återbetala när du bokade. Och du betalade frivilligt, utan hot.

Polisanmälan lär läggas ned snabbt.

Enligt Paketreselagen så ska återbetalning ta max 14 dagar.

Du får ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten om du vill. Det har jag brukat fått göra när företag är sega med återbetalningar (förvisso så brukar jag vänta flera månader, men men).

När de har blivit delgivna betalningsföreläggandet, så brukar de vara snabba med att betala och be om att man drar tillbaka ansökan, då de helst vill undvika att få sänkt kreditstatus. Tänk på att KFM tar 300 kr i avgift även om man drar tillbaka ansökan, så det kan vara bra att lägga på den avgiften på kravet till företaget.

Kronofogden! Bästa tipset hittills.
Citera
2020-04-14, 10:25
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Kronofogden! Bästa tipset hittills.

Verkar tyvärr vara fler som tycker det är en bra idé.

Handläggningstiden för betalningsförelägganden är just nu 3-4 månader. :O

https://www.kronofogden.se/Handlaggningstider.html
Citera
2020-04-14, 10:32
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Verkar tyvärr vara fler som tycker det är en bra idé.

Handläggningstiden för betalningsförelägganden är just nu 3-4 månader. :O

https://www.kronofogden.se/Handlaggningstider.html

Hehe. Bättre sent än aldrig.
Citera
2020-04-14, 10:50
Medlem
Citat:

Det är nog inte brott. Ingen stöld eftersom du frivilligt skickat pengar till dem och inte bedrägeri eftersom de tydligen avser att betala tilbaks pengarna.

Vad gäller att låna utan lov så har de inte gjort det heller faktiskt då du ju har betalat pengarna till dem i förhoppning om att du i framtiden skall få en resa av dem, ja eller det var ju det som var dealen: du betalar först och de levererar en resa till dig sen.

Rent spontant så skulle jag alltså gissa att de har på sig att betala tillbaka till när skulden skulle förfalla till betalning, dvs när du skulle göra din resa. Men detta är bara en gissning, det kan finnas lagar och praxis som säger annat.

Det rör sig alltså om en skuld de har till dig, som uppkommit genom ömsesidigt godkännande (avtal). Det verkar heller inte råda någon skiljaktig syn på detta. Det enda som kan verka tvistigt är datumet får återbetalning av pengarna, men av din beskrivning att döma har de angivit 30 dagar vilket redan passerat. Som någon sagt så är det väl närmast till hands att gå till kronofogden eftersom det knappast rör sig om en tvist i sak.

Andrahandsvalet att gå till tingsrätten med ärendet skulle jag inte rekommendera. Svårt att se hur du skulle kunna få rätt där. Ni verkar ju vara ense om allt relevant i sak och då riskerar du åka på rättegångskostnader för att du startar ett mål i onödan. Däremot kan det hamna i tingsrätten ifall de mot förmodan har invändningar.
Citera
2020-04-14, 12:02
Medlem
Citat:
Jag valda att boka av.

På Hallå konsument skriver dom:
"Om du har ställt krav på arrangören om att få avboka resan och få tillbaka alla pengar men arrangören nekar kan du gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en prövning av ärendet.
Det är även möjligt att pröva ärendet i domstol."

Arrangören har inte nekat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här