2020-04-14, 08:18
Medlem
Någon har hackat och kommit över ett av mina lösenord samt min mailadress. (Jag har bytt lösenord på nästan alla mina grejer efter det).
Nu skickar någon utpressningsmail till mig regelbundet.
Jag har ignorerat varenda mail men de fortsätter.
Vad ska jag göra åt det?
Ska jag ta bort min mail?
Citera
2020-04-14, 08:22
Medlem
Är inte det bara standard utpressningsmail som de skickar runt då? Jag får sådana hela tiden. Har fått ett om en Hitman med som skulle döda mig.
Det är ju bara att ignorera och markera som spam.
Så länge din mail ligger i en databas som har läckt kommer du fortsätta få mail.
Citera
2020-04-14, 08:51
Bannlyst
Radera mailet och glöm bort det. Är bluff
Citera
2020-04-14, 09:13
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Ts tar det personligt... Hähähä.

Snudd på lika dumt som de som går bluffen
Citera
2020-04-14, 12:13
Medlem
joceks avatar
Jag har haft min .se-domän sedan ca 1993 och postade rätt mycket på Usenet på 90-talet så min epostaddress finns arkiverad på många ställen. Jag får ca 20-40 spam/dygn (kan peaka till 300/dygn) med sex-utpressning-mot-bitcoins samt sexy guurls och annan junk. Har googlemail som snappar upp 99.9% av allt skräp så det hamnar automagiskt i spam.

Forum blir hackade och lösenord knäcks, säkerhet är dyrt och det vill/kan inte alla satsa på. Postar man på ett öppet forum så samlar bottar in din email och listorna säljs/tradas till diverse aktörer som spammar. Det viktigaste är helt enkelt att ha unika lösenord på alla ställen så om (när) ett forum blir hackat så kan din info inte användas någon annanstans.

T.ex hackades Linked-in och en 6-7 miljoner aktiva mailaddresser samt tillhörande lösenord blev spritt överallt. Uppgifter finns om att en lista med 1.16 miljarder mailaddresser cirkulerar så det är inget personligt; Spammarna mailar miljontals och om bara en tiondels promille tror på dem så räcker det för att de skall tjäna pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in