• 1
  • 2
2020-04-13, 23:44
Medlem
Hej

Jag har letat men inte funnit något svar. Det har hänt att en kompis ställt frågan om han får låna mitt flashback-konto och skriva från detta, men jag har inte koll på exakt allt jag skrivit och om det finns personliga saker. Jag vet inte heller om detta är tillåtet. Jag vet att det finns användare här som delar på kontot, men det är inget offentligt erkännande, utan det är något jag själv listat ut.

Så vad gäller? Kan flera personer nyttja samma konto och är det tillåtet?
Citera
2020-04-13, 23:49
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejda
Hej

Jag har letat men inte funnit något svar. Det har hänt att en kompis ställt frågan om han får låna mitt flashback-konto och skriva från detta, men jag har inte koll på exakt allt jag skrivit och om det finns personliga saker. Jag vet inte heller om detta är tillåtet. Jag vet att det finns användare här som delar på kontot, men det är inget offentligt erkännande, utan det är något jag själv listat ut.

Högst upp på sidan står det regler. prova att läsa de och se om du inte kan göra dig själv stolt.
Citera
2020-04-14, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 199702042
Högst upp på sidan står det regler. prova att läsa de och se om du inte kan göra dig själv stolt.

Utifrån dessa hittar jag inget som säger att det är förbjudet att flera personer delar på samma konto. Däremot är det inte tillåtet att använda flera olika konton och skriva med sig själv. Det är inte heller tillåtet att sammankoppla konton, dvs att jag rabblar upp alla konton du kan tänkas ha. Men något som behandlar min fråga finns inte.
Citera
2020-04-14, 00:14
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Det är därför jag ställer den här

Det finns inget som stipulerar det motsatta, din fråga omnämns ej; därför är det inget regelbrott. Har varit med om dryga personer ikväll så du får ursäkta om jag varit dryg, men det är alltid bra att hålla sig ajour med reglerna
Citera
2020-04-14, 00:25
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Hej

Ja, det får man, men du kan inte skylla ifrån dig på något sätt om du får en varning, blir avstängd eller bannlyst.
Det är du som är ansvarig för vad som skrivs med kontot, så om det postas inlägg som det blir varning eller avstängning för så kan du inte hävda "Det var inte jag som skrev det, det var min polare".

Men att dela på ett konto med flera personer är helt okej, finns ingen regel som förbjuder det, och inte heller kan mods eller admins veta om, eller ta reda på det på något sätt.
Det är ju dock helt onödigt att dela på ett konto, då alla kan ha varsitt konto.
Citera
2020-04-14, 00:28
Medlem
NovaOculuss avatar
Har delat detta konto med två andra under en mycket lång tid, det har fungerat bra
Citera
2020-04-14, 00:33
Medlem
sebnies avatar
Så som jag förstår det som, så är gruppkonton tillåtna, men med några begränsningar:

1: Ingen i gruppen (varken från egna konton eller från gruppkontot) får skriva i varandras trådar. Det räknas som 1.07-missbruk.
Detsamma gäller t.ex. personer i samma familj med varsitt flashbackkonto som sitter på samma IP. Man får alltså inte skriva i varandras trådar.
Däremot är det inget som hindrar att flera personer skriver i samma trådar från gruppkontot (eftersom gruppkontot är "utåt sett" en enda person), varför det är rekommenderat att enbart sitta på gruppkontot, på så sätt riskerar man inte bryta mot 1.07

2: Blir gruppkontot eller någon av gruppens egna konton avstängt, så anses alla i gruppen som avstängda från flashback. Detsamma gäller familjemedlemmar, om 2 personer i samma familj där båda har samma IP, har varsitt konto, så anses båda avstängda om en blir avstängd.

Detta är något man får ta i beaktandet vid användandet av gruppkonton - att man då i princip för alltid, eller för en väldigt lång tid framåt, blir "sammankopplad" med gruppmedlemmarna rent administrativt sett.

Därför är det rekommenderat att enbart låna ut sitt flashbackkonto till någon som inte redan har ett, och kanske inte vill regga sig för att enbart skriva ett eller två inlägg. Det är också rekommenderat att man då inte lånar ut lösenordet direkt, utan istället skriver inlägget åt personen, på så sätt kan man ha kontroll på att inget regelbrott begås.
Citera
2020-04-14, 00:35
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Så som jag förstår det som, så är gruppkonton tillåtna, men med några begränsningar:

1: Ingen i gruppen (varken från egna konton eller från gruppkontot) får skriva i varandras trådar. Det räknas som 1.07-missbruk.
Detsamma gäller t.ex. personer i samma familj med varsitt flashbackkonto som sitter på samma IP. Man får alltså inte skriva i varandras trådar.
Däremot är det inget som hindrar att flera personer skriver i samma trådar från gruppkontot (eftersom gruppkontot är "utåt sett" en enda person), varför det är rekommenderat att enbart sitta på gruppkontot, på så sätt riskerar man inte bryta mot 1.07

2: Blir gruppkontot eller någon av gruppens egna konton avstängt, så anses alla i gruppen som avstängda från flashback. Detsamma gäller familjemedlemmar, om 2 personer i samma familj där båda har samma IP, har varsitt konto, så anses båda avstängda om en blir avstängd.

Detta är något man får ta i beaktandet vid användandet av gruppkonton - att man då i princip för alltid, eller för en väldigt lång tid framåt, blir "sammankopplad" med gruppmedlemmarna rent administrativt sett.

Därför är det rekommenderat att enbart låna ut sitt flashbackkonto till någon som inte redan har ett, och kanske inte vill regga sig för att enbart skriva ett eller två inlägg. Det är också rekommenderat att man då inte lånar ut lösenordet direkt, utan istället skriver inlägget åt personen, på så sätt kan man ha kontroll på att inget regelbrott begås.

Det här är Flashback och inte Telia, så ta ta det lugnt.
Citera
2020-04-14, 04:13
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Hej

Jodå, många erkänner offentligt att konton delas eller kanske framför allt lånas och det finns inget mot reglerna i det så länge som det sköts.

Har dock sett massor med exempel på idioter som tror att de kan undkomma varning eller avstängning p.g.a. att någon annan skrivit och så är självklart inte fallet.
Citera
2020-04-14, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jodå, många erkänner offentligt att konton delas eller kanske framför allt lånas och det finns inget mot reglerna i det så länge som det sköts.

Har dock sett massor med exempel på idioter som tror att de kan undkomma varning eller avstängning p.g.a. att någon annan skrivit och så är självklart inte fallet.

Jo jag har också sett folk som skriver att de lånar kompisens konto då de inte har ett eget konto.

Jag har också sett användare som inte är öppna. Men om man forskar kring användaren och dess trådstarter och inlägg kan man se att det är flera personer som använder kontot. T.ex. i en trådstart är användaren en kvinna som jobbar som brevbärare. I en annan trådstart är det en man som jobbar som kock.
Citera
2020-04-14, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie

Nu blev jag nyfiken. Nu bor jag ensam. Men låt oss säga att jag bor med min flickvän. Min flickvän blir bannlyst från flashback, men inte jag, så jag fortsätter använda flashback som vanligt. Dock vet inte jag att hon har ett konto på flashback och hon vet inte att jag har ett konto. Finns det inte en risk här att anonymiteten röjs? Först blir flickvännen bannlyst och kort efter blir även jag bannlyst av den enkla orsaken att vi använder samma IP-adress.
Citera
2020-04-14, 17:18
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Nu blev jag nyfiken. Nu bor jag ensam. Men låt oss säga att jag bor med min flickvän. Min flickvän blir bannlyst från flashback, men inte jag, så jag fortsätter använda flashback som vanligt. Dock vet inte jag att hon har ett konto på flashback och hon vet inte att jag har ett konto. Finns det inte en risk här att anonymiteten röjs? Först blir flickvännen bannlyst och kort efter blir även jag bannlyst av den enkla orsaken att vi använder samma IP-adress.

Hur då? Admin och moderatorer bedyrar ju att de inte kan se IP-adresser och att det inte sparas några.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in