• 1
  • 2
2020-04-13, 23:02
Medlem
Milldues avatar
Just nu cirkulerar ett gigantiskt ozonhål över nordpolen och norra halvklotet.
tre gånger större än Grönlands yta vilket är större delen av europas yta.

Ozonhålet ger minskat skydd mot "rymdstrålning" och solens farligare strålning och kan bland annat orsaka hudcancer och DNA förändringar på sikt liksom påverka synen och i värsta fall leda till blindhet.

Väldigt ovanligt med stora ozonhål över nordpolen och ingen tycks förstå varför detta enorma hål bildats..Växer detta och blir permanent så kan livsmedelsförsörjningen hotas och likaså folks möjligheter att vistas säkert utomhus.

Källa: https://www.space.com/largest-ozone-...orth-pole.html

Kan detta vara en anledning att få folk under tak i dessa tider ?
Citera
2020-04-13, 23:03
Medlem
Folk är ju redan under tak.
Citera
2020-04-13, 23:06
Medlem
S.Kandals avatar
Haha, underbar spekulation. Känns iofs lika rimlig som 5g-masternas påverkan men varför inte, keep up the good work!
Citera
2020-04-13, 23:07
Medlem
Därför jag blev helt rosa häromdagen?
Citera
2020-04-13, 23:10
Medlem
jack.danielss avatar
FYI: om man tillverkar en hatt i alufolie, så är man skyddad från strålarna! Kanske funkar mot corona oxå?
Citera
2020-04-13, 23:27
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
FYI: om man tillverkar en hatt i alufolie, så är man skyddad från strålarna! Kanske funkar mot corona oxå?

Nu är ju detta ozonhål ett vetenskapligt faktum och ingen foliehatts teori.

Att jag lade till den sista raden är en sak som man kan se på lite olika sätt. Ex att det är bra att folk stannar inomhus när strålningsnivåerna är som högst. Australien har väldigt högt antal hudcansser just beroende på att folk exponeras av hög UV strålning på grund av ozonhålen runt sydpolen. Också detta är fakta och vedertagna sanningar.

Så det är oroande att vi nu har detta väldigt stora och ovanliga hål i norr. Detta TROTS att utsläppen av köldmediegaser sägs ha minskat iom förbuden. Nu har väl inte kina och länder i främst afrika och mellanöstern brytt sig så mycket om dessa utsläpp och det kan vara anledningen till detta massiva hål.

Men visst är det bra att folk är inomhus iaf dagtid för att minska sin exponering av UV strålning. Andelen hudcancer ökar stadigt och lär bli den vanligaste canserformen framöver om man får tro läkarvetenskapen. Så gå du utan hatt. I australien så är det lag på att ex barn SKALL ha hatt på sig på stränderna när de är ute i solen..just på grund av den kraftiga UV strålningen.

Hög UV strålning ger också sämre skördar vilket kan påverka även USA och Europa om detta hål stannar en längre tid. Så innan du rekommenderar foliehatt så kanske du borde läsa lite vetenskapsfakta.
Citera
2020-04-13, 23:40
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Funkar inte koldioxid-hetsen längre så ni börjar använda sedan tidigare välbeprövade skräckmetoder?
Har du hört talas om koldioxidsozonhål då? Inte jag heller men du ska fan passa dig för dem, livsfarliga.
Citera
2020-04-13, 23:40
Medlem
Kennethkvartings avatar
Nån gång i vintras, december eller januari, jag minns inte riktigt,var det lite uppståndelse över att man observerade pärlemormoln, det har tydligen varit mycket ovanligt historiskt sett.

Jag såg själv dylika moln och det var en spektakulär syn.

Molnen sägs i alla fall bero på ansamlingar av olika, av människan utsläppta svavelföreningar i atmosfären.

Kan även svavel bryta ned ozon?
Citera
2020-04-14, 00:29
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Har du hört talas om koldioxidsozonhål då? Inte jag heller men du ska fan passa dig för dem, livsfarliga.
Mäkta förvånad att första gången jag hör talas om begreppet"koldioxidozonhål" är här på flashback och inte från Klimat-Greta

Men jag läser i artikeln att "Fortunately, the hole looks likely to close on its own in the next few weeks, the ESA researchers said." Så inte troligt att Greta hinner plocka några propagandapoäng här.
Citera
2020-04-14, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Just nu cirkulerar ett gigantiskt ozonhål över nordpolen och norra halvklotet.
tre gånger större än Grönlands yta vilket är större delen av europas yta.

Fy fan, läskigt alltså. Påminner om det här: https://youtu.be/cTXCT_YsxBs?t=3181

Fast UV-ljuset ska ju tydligen vara rena mirakelkuren mot coronavirus: https://www.bbc.com/news/business-51914722
Citera
2020-04-14, 05:54
Medlem
Hypokondrias avatar
Suveränt! Ozonhålet kommer dräpa coronapesten deluxe 🌞

Nä, skämt åsido är det ett väldigt välkänt fenomen och hålet ändrar storlek.

Sist det var "trendigt" att prata om ozonhål förminskandes världen att använda freon vilket fanns i kylskåp och i hårspray mm.
Numera används andra medel.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ozonh%C3%A5l
Men det hade nog inte behövts för hålet finns där ändå och har nog alltid gjort det och det ändrar storlek från år till år 👍
Senast redigerad av Hypokondria 2020-04-14 kl. 05:56.
Citera
2020-04-14, 06:18
Medlem
Ozonhålet uppstår varje vinter över Norpolen och varje sommar över Sydpolen (alltså: vår sommar).

Ozon skapas då UV-strålar träffar atmosfärens vattenånga. Ozon är ett av de mest kemiskt aktiva ämnen man känner, så ozonet förintar sig själv så fort det får chansen. För att ozon-skiktet skall hållas intakt måste alltså nytt ozon skapas hela tiden, och det kräver solljus. Som vi vet saknas detta solljus vissa tider av året över polerna.

Ozonhålet uppstår alltså på grund av brist på solljus, och när solen återkommer på våren bildas nytt ozon helt automatiskt. Det är under övergångsperioden, innan detta är klart, som solstrålningen som når jorden är extra farligt. Under sommaren skyddar oss atmosfärens ozon mot den mest farliga strålningen.

Allt detta är en naturlig process som pågått i miljarder år och kommer fortsätta så länge vi har en atmosfär kring jorden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in