Citat:
Ursprungligen postat av
nullum
Så vilka olika arbetsroller kan man förvänta sig utifrån vardera utbildningar? Låt säga att X läser maskinteknik 180 hp, Y läser 300 hp. De börjar arbeta på samma företag. Hur skulle deras karriärer kunna se ut?
Vi får utgå ifrån ett arbetsgivarperspektiv där man har anställt respektive ingenjör på de premisser man söker, dvs. Rätt man på rätt plats. Nu väljer jag istället Energiteknik att tala om, då det är min sida av branschen där jag även är ingenjör.
Låt säga att båda gjort sitt examensarbete på samma firma, ett företag som arbetar inom VVS-konstruktion och Energifrågor som konsulter gentemot Bygg- och fastighetsbranscherna.
H.ing har gjort ett examensarbete som undersöker möjligheten att optimera kyl/värmeförsörjningen för en typfastighet, tillämpa värmeåtervinning ur spillvatten, etc. Denne blir sedan anställd som konstruktör och sysslar med VVS-konstruktion, dimensioneringar, energiberäkningar etc. Under ett antal år, för att sedan befordras till handläggare/uppdragsansvarig. Efter tio år befordras denne till gruppchef och har någonstans här nått toppen av sin karriär inom företaget.
C.ing. gör ett examensarbete som går ut på att revidera företagets kvalitétssystem inom energiberäkningar, identifierar och åtgärdar fel- och brister samt tar fram ett system för att avgöra vilken programvara som lämpar sig för ett visst projekt beroende av dess tekniska nivå. Denne blir sedan anställd som beräkningsingenjör och arbetar under en äldre, erfaren c.ing. med energiberäkningar, solstudier, kylbehovsberäkningar etc. Ett antal år, för att sedan på företagets bekostnad gå en licensierad kurs i energikartläggning.
Under ett antal år arbetar denne som lic. Energikartläggare åt firman, tidvis uthyrd som konsult hos kund. Denne blir sedan befordrad som arbetsledare för en egen grupp ingenjörer som sysslar med energikartläggningar. Efter tio år på firman byter c.ing position till utvecklingsingenjör och chef för firmans avdelning för beräkningsmodeller och kvalitétssystem. Denne erhåller även en plats i firmans ledningsgrupp och deltar nu i veckovisa möten för styrning av verksamheten. Beroende på bolagsform köper nu denne även in sig i företaget. Ingenjören har nu nått toppen på sin karriär inom firman, och kan framöver ev. ta en annan chefsposition inom företaget, byta företag för att ta en ny, motsvarande tjänst, etc.
Båda dessa fall är generella observationer från verkligheten, men det är så det kan gå till.
I vissa branscher byter man ofta jobb, inom eller utom företaget, och i andra inte. Bransch och sektor spelar minst lika mycket roll som om man är h.ing eller civ.ing.
Jag vill även lägga till, ifrån ditt tidigare inlägg, vad gäller titlar och examina, att Teknisk kandidat, högskoleexamen och Masterexamen är akademiska titlar, men Högskoleingenjör och Civilingenjör är skyddade yrkestitlar.
I flera branscher, varav min egen, är det mycket vanligt att kunder upphandlar med skall-krav på att en viss yrkesroll skall inneha ex. H.Ing respektive C.Ing examen, när de bedömer och poängsätter de företag som lämnar anbud på uppdrag. De kan ex. Kräva att en Handläggare skall vara som lägst Högskoleingenjör, och en Energiexpert skall vara Civ. Ing.
Det duger då, oftast inte, med en Master, även om den är inom området, om du inte innehar den skyddade titeln Civilingenjör.
Tyvärr är det ett reellt problem, väl värt att tänka på när man planerar sina studier.
Att bli anställd är en sak. Där kan enskilda kursbetyg etc. spela en roll, men i själva arbetet är Diplomet, och i vissa fall examensarbetet, mycket viktigt.