• 1
  • 2
2020-04-24, 15:30
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Den som missat tåget kan ju gå in och läsa kommentarerna i Bill Gates instagram
https://www.instagram.com/p/B-moNMAAK49/

Frågeställningen gäller inte specifikt vaccin pusharen Bill Gates, men låt säga vi vet att en person orsakar extremt mycket skada i världen och vill förgöra och depopulera världen, är det moraliskt rätt att avrätta denna person?

Är det försvarbart att rädda mänskligheten genom att ta bort en specifik ond person som har mycket makt?

Finns flera i kommentars fältet som verkar tycka detta är en god idé.

En kommetar jag läste lyder
"Bill Gates is simply too dangerous to be kept alive, we need to kill him"

Diskutera

Haha, trådstarten ger mig desto mer samma analys som jag intuitivt hade av frågan:

Ja, det kan vara moraliskt rätt att döda någon man anser vara till skada för mänskligheten. Men det blir så fullkomligt godtyckligt om vilka individer detta gäller, så därför bör i princip ingen kunna göra dessa bedömningar och den allmänna principen måste vara att det alltid är oacceptabelt att döda.

Jag vet förstås personer som jag önskar kunde ha dödats, och man önskar att det fick va lite enklare. Men jag tänker inte börja öppna upp de banorna, då det snabbt finns argument för att alla möjliga borde dödas över olika skäl. Jag är i stort ganska nöjd med hur systemen är uppbyggda och tydligt motarbetar accepterande av att döda individer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in