• 1
  • 2
2020-04-13, 09:55
Medlem
Comitiums avatar
Är det orealistiskt att frukta konkurser bland svenska storbanker p.g.a. Coronan? Jag menar om ekonomin störtdyker. Är mina pengar på banken säkra?
Citera
2020-04-13, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Är det orealistiskt att frukta konkurser bland svenska storbanker p.g.a. Coronan? Jag menar om ekonomin störtdyker. Är mina pengar på banken säkra?

Ja det är orealistiskt.
Citera
2020-04-13, 09:58
Medlem
Sonny00s avatar
Jag tror det är ytterst osannolikt att staten skulle låta svenska storbanker gå omkull. Det skulle helt enkelt få för allvarliga följder. Staten kommer att backa upp krisande banker i det längsta, givetvis på vanliga människors bekostnad.
Citera
2020-04-13, 10:02
Medlem
Duerfs avatar
Det är osannolikt att storbanker går i konkurs. Det är osannolikt att även stabila nischbanker går i konkurs.

Jag skulle vara försiktig med nischbankerna utan insättningsgaranti med våldsamt hög ränta, så som Upplands Spar, men dem skulle jag undvika även innan Covid-19.
Senast redigerad av Duerf 2020-04-13 kl. 10:04.
Citera
2020-04-13, 10:03
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag tror det är ytterst osannolikt att staten skulle låta svenska storbanker gå omkull. Det skulle helt enkelt få för allvarliga följder. Staten kommer att backa upp krisande banker i det längsta, givetvis på vanliga människors bekostnad.

Då får man väl oroa sig för hyperinflation istället som i Tyskland 1923 ff. Är kanske det också orealistiskt?....
Citera
2020-04-13, 10:09
Medlem
borrizs avatar
Även om staten skulle låta banken konka, så är dina pengar skyddade av den statliga insättningsgarantin.
Den omfattar 950 k per person och institut (man skall inte lägga alla ägg i en korg).
https://www.riksgalden.se/sv/var-ver...ingsgarantin/#
Citera
2020-04-13, 10:17
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Även om staten skulle låta banken konka, så är dina pengar skyddade av den statliga insättningsgarantin.
Den omfattar 950 k per person och institut (man skall inte lägga alla ägg i en korg).
https://www.riksgalden.se/sv/var-ver...ingsgarantin/#

Så mycket som 950 k? Bra! Och förresten: Om våra storbanker går omkull så ligger väl även staten risigt till. Då får man väl gå till soppköket.
Citera
2020-04-13, 10:23
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Då får man väl oroa sig för hyperinflation istället som i Tyskland 1923 ff. Är kanske det också orealistiskt?....

Det vet jag inte. Jag är ingen nationalekonom.

Citat:
Så mycket som 950 k? Bra! Och förresten: Om våra storbanker går omkull så ligger väl även staten risigt till. Då får man väl gå till soppköket.

Ja, om storbankerna trots allt går omkull så har nog staten uttömt sina möjligheter och resurser. Frågan är vem som har resurser att sätta upp soppkök för miljontals människor?
Citera
2020-04-13, 10:29
Medlem
"Via G20-mötet har det enligt ETC Nyheter klubbats att bail in blir obligatoriskt för alla EU-länder, inklusive Sverige. Vid nästa bankkris får banken helt enkelt ta kundernas pengar och pensionsfonder för att rädda sig själva, ungefär som skedde på Cypern. Förtydligande och tillägg: Eventuellt gäller bankernas rätt att beslagta kundernas tillgångar i svensk del i praktiken i första hand pensionssparandet i fonder, eventuellt inklusive medel hos fonder via PPM. Konton med insättningsgaranti ska fortfarande ha insättningsgaranti även hos Nordea, men kan nu helt legalt beslagtas av Nordea, helt eller delvis, utan konkurs. Förut har det i praktiken krävts konkurs.
"

https://cornucopia.cornubot.se/2015/..._qGc-wFgE0xIh8
Citera
2020-04-13, 10:43
Medlem
Maxteds avatar
Citat:

Om det kommer till ett läge där insättningsgarantin måste infrias kommer 950 000 SEK inte kunna köpa dig speciellt mycket. Men det spelar ingen roll, ingen storbank kommer gå i konkurs av det här.
Citera
2020-04-13, 10:47
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
"Via G20-mötet har det enligt ETC Nyheter klubbats att bail in blir obligatoriskt för alla EU-länder, inklusive Sverige. Vid nästa bankkris får banken helt enkelt ta kundernas pengar och pensionsfonder för att rädda sig själva, ungefär som skedde på Cypern. Förtydligande och tillägg: Eventuellt gäller bankernas rätt att beslagta kundernas tillgångar i svensk del i praktiken i första hand pensionssparandet i fonder, eventuellt inklusive medel hos fonder via PPM. Konton med insättningsgaranti ska fortfarande ha insättningsgaranti även hos Nordea, men kan nu helt legalt beslagtas av Nordea, helt eller delvis, utan konkurs. Förut har det i praktiken krävts konkurs.
"

https://cornucopia.cornubot.se/2015/..._qGc-wFgE0xIh8

Oj. OJ! Nu har jag tittat på länken om G20-mötet. Jeesus. Jag som ville bli lugnad....
Citera
2020-04-13, 11:08
Medlem
Citat:
Oj. OJ! Nu har jag tittat på länken om G20-mötet. Jeesus. Jag som ville bli lugnad....

Ber om ursäkt ..
Som Cornucopia skriver. En lokal bank eller tex Netteller är då ett bra alternativ. Gärna utspritt på flera och varför inte hos olika nätmäklare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in