2020-04-13, 09:02
Medlem
Ambelains avatar
Vilka planer finns det egentligen - om några alls - på att introducera ickemänskliga deltagare i koloniseringsexperimentet på Mars ???

Nu är det ju inte bara husdjur som "Marsonauterna" ska sitta och klappa, utan det finns ju många andra funktioner för dem att fylla också.
Som matproduktion tex.

Jag vet inte, men jag tror att många som tänker på framtiden på Mars nog inte riktigt vill tänka på detta också. Det är nog många som istället gärna vill inbilla sig en mer "klinisk" kosthållning som inte omfattar det blodiga och "barbariska" skådespel som slakteriverksamheten innebär.
Men samtidigt så tror jag att många av de blivande Marsfararna samtidigt inte vill nöja sig med "hirs och alfalfagroddar" varje dag under resten av sina liv ...

Ja, jag tänker int gå in på det i större detalj.

Utan frågan är som texten utformats här ovan, tillsammans med den övergripande frågan om vilken roll "djuren" kan komma att spela i vårt projekt att utforska rymden ???
Citera
2020-04-13, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Vilka planer finns det egentligen - om några alls - på att introducera ickemänskliga deltagare i koloniseringsexperimentet på Mars ???

Nu är det ju inte bara husdjur som "Marsonauterna" ska sitta och klappa, utan det finns ju många andra funktioner för dem att fylla också.
Som matproduktion tex.

Jag vet inte, men jag tror att många som tänker på framtiden på Mars nog inte riktigt vill tänka på detta också. Det är nog många som istället gärna vill inbilla sig en mer "klinisk" kosthållning som inte omfattar det blodiga och "barbariska" skådespel som slakteriverksamheten innebär.
Men samtidigt så tror jag att många av de blivande Marsfararna samtidigt inte vill nöja sig med "hirs och alfalfagroddar" varje dag under resten av sina liv ...

Ja, jag tänker int gå in på det i större detalj.

Utan frågan är som texten utformats här ovan, tillsammans med den övergripande frågan om vilken roll "djuren" kan komma att spela i vårt projekt att utforska rymden ???

Djur faller nog bort pga praktiska svårigheter. Utom möjligen insekter.

Kan däggdjur ens överleva transporten?

Vi i väst har ju även regler om djurskydd. Folk gnäller ju idag om höns som föds upp inomhus...
Citera
2020-04-13, 09:27
Medlem
SmyghukareNs avatar
Behövs ingen djurslakt och inga djur för att producera kött: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cultured_meat
https://www.scientificamerican.com/a...ab-grown-meat/

Så vi kan i dagsläget odla fram en god biff utan att blanda in ladugårdar Scan med mera, så bara släppa kossorna loss och erövra stjärnorna.

Går nog även att framställa batsoup och pangolinsoppa, i fall några kineser blir ressugna med....
Citera
2020-04-13, 09:28
Medlem
Haajibs avatar
Insekter och fiskar kan överleva resan dormant. För att sen väckas till liv på plats
Citera
2020-04-13, 09:37
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FastFreezer
Djur faller nog bort pga praktiska svårigheter. Utom möjligen insekter.

Kan däggdjur ens överleva transporten?

Vi i väst har ju även regler om djurskydd. Folk gnäller ju idag om höns som föds upp inomhus...
Visst, men för ett helt kolonisationsprojekt, där folk förväntas lämna det bekväma livet här på Jorden för ett helt liv i armod och ständig hunger på den röda ökenplaneten, det blir nog inte riktigt så populärt om de hugade nybyggarna tänker genom det i förväg.

Och alltså förstår vad de kommer att gå miste om.

Här på Jorden har det ju gjort några löjliga försöksprojekt där folk ska bo i någon slags "biosfär" för att "se om det går att leva i isolering" någon längre tid.
Och även om det gick utmärkt, så var ju kosthållningen något begränsad.

De fick ingen Brie-ost när de kände suget efter det, och inte heller någon hamburgare stod på menyn.
De hade bara torra rårivna morötter och lite kokt vitkål att mumsa på ...
Och det förstår väl vem som helst att det är exakt så man ska göra om man vill försäkra sig om den kommande domedagskonflikten däruppe ...

Alltså ... om man har ett helt framtida liv att se fram emot, då vill man ju inte tvingas avstå från allt för mycket.

Vi bör kanske också tänka på att förhållandet djur-människa kanske är lite viktigare än vad man först tänker på.
För vi har ju levt tillsammans ända sedan Hedenhös, typ.

Det finns ett psykologiskt värde i en sådan relation kan man därmed sluta sig till, och det vore väl bara dumt att sätta stopp för det bara för att vi flyttar till annan planet och har oss.

Ska vi dessutom odla så lär det finnas ett behov av pollinerande insekter.
Och det är ju djur.
Citera
2020-04-13, 09:49
Medlem
dobbelinas avatar
Ingen idé och ta dit däggdjur förrän skiten är terraformad.
Det är en process som tar 1000-100.000 år.
Bakterier, insekter och annat småkryp kan nog vara bra och ha med från början.
Citera
2020-04-13, 09:57
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Blir knepigt med rymddräkter åt djuren.
Citera
2020-04-13, 10:13
Avstängd
En relaterad fråga är hur lång tid det tar innan "skadedjur" hittar över. Börjar man skeppa över större mängder personer och gods och har fasta baser kommer förr eller senare kackerlackor, möss etc hitta dit. Mögel, bakterier etc kommer naturligtvis direkt.
Citera
2020-04-21, 00:35
Medlem
Kräver utan tvivel en återgång till en svunnen tids bondementalitet, då man kliade hushållsgrisen Ruffe med en pinne längs ryggen, och gladdes åt hans välbehag medan han slukade skulorna, till den dag då det var dags för slakt..!

Men jag skulle tro att den dagen är mycket avlägsen. Det blir algsoppa och jästpaj i generationer för kolonisatörerna, innan man ens kan börja överväga sådan lyx som krill och friterad daggmask!
Citera
2020-04-21, 19:54
Medlem
Insekter som proteinkälla. Mest logiskt. - Kackerlackor och en slags större mjölmask som heter Zofohbas gissar jag på. Zophobas kan tom leva på att äta och bryta ner frigolit. De äter ALLT. Används ibland för att rensa skelett. - En mätt pytonorm kan du frakta utan mat i 5-6 månader utan problem. Bara de får vätska ibland.

Reptiler behöver bara en tiondel så mycket mat eftersom de inte skapar sin egen värme. De växer oerhört effektivt. 90 % av allt vi däggdjur äter går åt för att reglera vår kroppstemperatur. En lämplig ödla skulle kunna vara grön leguan. Vegitarian och smakar som kyckling. Grön leguan är lättodlade och i Amazonas så behöver man inte hugga ner skogen för att producera köttet som annars med boskap. Baksidan med ödlor är att de behöver UVB ljus för att ta tillvara kalken. Annars får de rakites. (kalkbrist) De kräver ganska mycket el. Ormar behöver inget uvb-ljus och kan bo i lådor. Kungspythonormar (python regius) lever som daggmaskar/mullvadar i Afrika och trivs tom bäst i lådor och kan vara utan mat halvårsvis.

Länk om Zophobas. Mest troliga Marskandidaten. (tror jag)
https://en.wikipedia.org/wiki/Zophobas_morio
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-04-21 kl. 19:57.
Citera
2020-04-22, 08:33
Medlem
Minns en pop-hit i nån slags svensk country-stil med refrängen "Får man ta med sig hunden in i Himlen?" från 1980-talet. SVT intervjuade en präst på den tiden Svenska Kyrkan var kristen: "- Nä, nej, det gör man inte. Djur har inga själar, bara människor är skapade som Guds avbild."

Pälsdjur är olämpliga i en ubåtsliknande "habitat" där luften ständigt måste renas, hygien är mycket viktigt och syret är en värdefull resurs. Men reptiler har ju föreslagits! Skulle kanske passa bättre än knähundar med Mars kultur.
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Insekter som proteinkälla.
Nej, nej, that won't fly. Människor kommer inte att kolonisera Mars för att sänka sig till den förnedrande nivån.

Citat:
Reptiler behöver bara en tiondel så mycket mat eftersom de inte skapar sin egen värme. De växer oerhört effektivt. 90 % av allt vi däggdjur äter går åt för att reglera vår kroppstemperatur.
Wow! Stämmer verkligen det? Överraskande hur varmblodighet skulle kunna vara evolutionärt framgångsrikt i så fall. Reptiler smakar väl som kyckling (gör alla det?) så det går ju an. Själv har jag nog aldrig ätit reptil. Vad jag vet, ha ju ätit på kinarestaurang i u-land som haft följande meny: "meat of bird, meat of fish, meat of pig, meat of animal."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in