• 1
  • 2
2020-04-12, 19:25
Medlem
WaltWs avatar
Godkväll, jag har sedan 2 veckor tillbaka haft problem med min hals. Mina symptom är följande:
klump i halsen, svårt och jobbigt att svälja, minskad aptit. Jag var på vårdcentralen hos en läkare då jag var orolig för det västa scenariot, alltså cancer av något slag. Läkaren trodde inte att det var någon chans alls för det vilket är lättande, jag är bara 19 år kan vara värt att förtydliga. Mitt halsproblem kom i samband med att jag svalde en för stor bit knäckebröd för två veckor sedan men knäckebrödet kan ju omöjligen sitta kvar utan jag måste ha någonting annat, det känns som att en slemklump sitter i halsen. Jag har läst mycket på nätet och dragit slutsatsen att det kan vara allt från Globus till cancer i svalget osv. Jag har ingen smärta utan mer sväljningssvårigheter och det som nämnts ovan. Jag är inte stressad men kan tendera att få panik attacker ibland som jag bland annat fick när jag svalde knäckebröds biten felaktigt. Skulle uppskatta ifall någon här på FB kan ge mig ett svar på vad detta problem kan bero på, har någon upplevt samma sak och haft liknande symptom? Det här driver mig till vansinne men någonting som faktiskt har hjälpt är att sträcka ut tungan så långt det bara går, läste på internet att detta gör att musklerna i halsen blir mer avslappnade, kan det vara något fel med muskelspänningen i min hals kanske?
Senast redigerad av WaltW 2020-04-12 kl. 19:28.
Citera
2020-04-12, 19:30
Medlem
Jag tror jag upplever samma. Känns det typ som en slemklump som inte går att få bort? Mitt går i perioder och vet inte vad det är för något. Mina anhöriga säger att det nog är ångestbetingat och att när man fastnar på det så känns det ännu mer.

En gång hade jag väldigt segt slem som hängde från näsan typ ner i halsen, sen dess så kommer det och går men jag ser aldrig något. Skulle vara intressant om du får något svar.
Citera
2020-04-12, 19:32
Hade samma skit i 6 veckor.
Det gick över. Tog aldrig reda på va det va för nåt.

Så är nog bara att vänta tills skiten går över.
Allt går över till slut.
Har haft så många konstiga problem genom åren och 99% är det bara att vänta

Kskneakne
Citera
2020-04-12, 20:24
Medlem
Ratis avatar
Du borde få remiss till en gastroskopi. Låter som bråck på övre magmunnen. Har du ofta halsbränna?
Citera
2020-04-12, 21:58
Medlem
WaltWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Du borde få remiss till en gastroskopi. Låter som bråck på övre magmunnen. Har du ofta halsbränna?

Jag får nästan aldrig sura uppstötningar, men vilka är symptomen för halsbränna mer exakt om jag får fråga? Jag har en förvånansvärt vit tunga såg jag nyss i spegeln
Senast redigerad av WaltW 2020-04-12 kl. 22:29.
Citera
2020-04-12, 22:02
Medlem
WaltWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Hade samma skit i 6 veckor.
Det gick över. Tog aldrig reda på va det va för nåt.

Så är nog bara att vänta tills skiten går över.
Allt går över till slut.
Har haft så många konstiga problem genom åren och 99% är det bara att vänta

Kskneakne

Kände du också ett ljud varje gång du svalde när du hade detta problem? Oavsett ifall jag sväljer saliv eller dricker vatten så får låter ett ljud genom halsen, du vet det där ljudet när man dricker mycket vatten och låter det åka igenom halsen fort (uppkommer ofta när man är väldigt törstig och dricker mycket snabbt)
Citera
2020-04-12, 22:41
Medlem
Bum1s avatar
Röker du?

Om det började direkt när du satte knäckebröd i halsen så kan det knappast vara cancer.
Citera
2020-04-13, 00:29
Medlem
WaltWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bum1
Röker du?

Om det började direkt när du satte knäckebröd i halsen så kan det knappast vara cancer.

Jag röker inte.
Citera
2020-04-13, 01:20
Medlem
Har haft nästan exakt samma förutom minskad aptit. Mat fastnade i halsen. Det verkade som att det var halsbränna då det försvinner när jag slutar dricka kaffe och låter bli att äta sura saker som hallon, juice osv (fast jag hade inga symptom på halsbränna alls i princip). Det återkommer så fort jag dricker kaffe. Kanske prova att sluta dricka kaffe, juice och alkohol (om det nu är aktuellt för dig), och testa om det minskar av det?
Citera
2020-04-18, 18:42
Medlem
WaltWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tragikomisch
Har haft nästan exakt samma förutom minskad aptit. Mat fastnade i halsen. Det verkade som att det var halsbränna då det försvinner när jag slutar dricka kaffe och låter bli att äta sura saker som hallon, juice osv (fast jag hade inga symptom på halsbränna alls i princip). Det återkommer så fort jag dricker kaffe. Kanske prova att sluta dricka kaffe, juice och alkohol (om det nu är aktuellt för dig), och testa om det minskar av det?

Det försvann nästan helt förra veckan och tills igår, jag söp igår kväll och drack äpple juice imorse och vips har skiten kommit tillbaka, har dock ett viktigt prov nästa vecka så det kan ju vara ångest o så
Citera
2020-04-18, 20:20
Medlem
Hej jag hade också väldigt svår halsbränna i många år det kom alltid när jag åt fet mat sent på kvällen och även lite chips och lite godis och även lite alkohol typ öl och whisky lite sent på kvällen eller på kvällen typ efter kl 20. Men det började lite grann men efter något år så blev det bara värre och värre och tillslut fick sluta med allt gott och även sluta dricka alkohol på kvällen efter kl 20. Men nu har min halsbränna försvunnit men jag har fått många andra symtom istället som står i mina andra trådar men svår halsbränna har jag läst mig till att det kan komma från problem frön magen gallan eller buksportkörteln.
Citera
2020-04-19, 12:01
Medlem
WaltWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T5chrille
Hej jag hade också väldigt svår halsbränna i många år det kom alltid när jag åt fet mat sent på kvällen och även lite chips och lite godis och även lite alkohol typ öl och whisky lite sent på kvällen eller på kvällen typ efter kl 20. Men det började lite grann men efter något år så blev det bara värre och värre och tillslut fick sluta med allt gott och även sluta dricka alkohol på kvällen efter kl 20. Men nu har min halsbränna försvunnit men jag har fått många andra symtom istället som står i mina andra trådar men svår halsbränna har jag läst mig till att det kan komma från problem frön magen gallan eller buksportkörteln.

Det var just whiskey jag drack! Jag äter rätt onyttigt så chips är definitivt med i kosten också. Tror dock inte snusande på verkar halsbrännan alls, om det nu ens är halsbränna
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in