• 2
  • 3
2020-04-13, 15:13
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Om jag skulle äta bacon skulle jag skära bort fett o svål o bara steka köttstrimmorna o
vad blir då kilopriset? (så dyrt antagligen att man kan få premiummat för samma pengar)
Hela idén, att köpa en produkt man inte gillar och skära bort hälften, och sen klaga på kilopriset framstår som väldigt korkad.

Själv äter jag bara torskkind, ska jag då köpa hel torsk, skära ur kinderna och och slänga resten, och sen klaga på kilopriset?

Köp en produkt du tycker om i stället!
Citera
2020-04-13, 15:34
Medlem
Något som är gott att kombinera är att ta en skiva entrecote och en skiva fläskkarré. Sedan steker man dessa tillsammans och häll gärna stekspadet över som en sås. Just kombinationen av de olika köttbitarna blir väldigt gott tillsammans!

Just fett kött blir oftast godare då fettet i sig är en smakbärare men det blir också saftigare. Naturligtvis äter man även fettet. Hur skulle man äta t.ex. fläsklägg om man inte åt fläsket? Det vore inte mycket över!
Citera
2020-04-13, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Hela idén, att köpa en produkt man inte gillar och skära bort hälften, och sen klaga på kilopriset framstår som väldigt korkad.*

Köp en produkt du tycker om i stället**!

* Det finns stadiga damer som köper o då försöker jag förklara att detta är inte billigt
o äter så klart inte - förr skar jag bort men det är så lite kvar då

** köper bara sånt jag gillar - hade faster o farbror som åt fläskkarré varje söndag o
sämre under veckorna såsom Värmlandskorv o annan skitmat - mannen hade matlåda
så det var lågpris 24-7 - jag han lämnade efter sig ett arv på några miljoner - men
priset för detta var högt - inget bileri på 20 år t ex
Citera
2020-04-13, 15:48
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Exakt, fettet skär man inte bort, det rinner ju av vid tillagningen, så det mesta av fettet får man ju inte i sig. Knaperstekt bacon, som man lägger på hushållspapper är i princip "fettfritt".
Kan vara upp till 50% av vikten (fett och vatten) som försvinner gällande bacon, så det är enbart att multiplicera kilopriset med x2 för att få fram vad "maten egentligen kostar". Den som vill drista sig att väga får gärna göra det, men tycker min uppskattning räcker bra.

Fläskkarré minskar mindre än bacon/stekfläsk, skulle tippa på 20-30% någonstans.
(Fläskkarré var tokbilligt förr, tiden innan TV-kockarna började prata väl om vilket bra kött det är. Minns att på 90-talet kunde man köpa karré för 15-20 kr/kg, jämfört med fläskkotletter som kostade 4x mer, i dag är karrén ofta dyrare än kotletterna, jäkla kockar!)

Karré skär man enbart bort de större fettklustren på och lämnar det insprängda. Ugnen och lergrytan tar hand om resten.

Numera är det svårt att få tag på karré för under 59-69 kr/kg. vilket är synd, blir mindre sådant numera.
Citera
2020-04-13, 17:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Karré skär man enbart bort de större fettklustren på och lämnar det insprängda. Ugnen och lergrytan tar hand om resten.

Numera är det svårt att få tag på karré för under 59-69 kr/kg. vilket är synd, blir mindre sådant numera.

Kluster är just det fettet som är insprängt.
Svårt att skära bort på en karré om man inte går in med en ståltråd liknande den man använder vid urbening.
”Ögat” går absolut att få bort, men du kommer fortfarande ha insprängt fett.

Om det var kappan du tänker på så tycker jag absolut den ska vara kvar vid tillagning och avlägsnas vid servering.
Mycket bra smak i den kappan.
Citera
2020-04-13, 17:22
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Kluster är just det fettet som är insprängt.
Svårt att skära bort på en karré om man inte går in med en ståltråd liknande den man använder vid urbening.
”Ögat” går absolut att få bort, men du kommer fortfarande ha insprängt fett.

Om det var kappan du tänker på så tycker jag absolut den ska vara kvar vid tillagning och avlägsnas vid servering.
Mycket bra smak i den kappan.

Jag är mest lat och putsar bort det mesta fett jag kan innan tillagning. Blir tillräckligt saftigt i ugnen ändå. Ben låter jag sitta kvar de få gånger jag köper med.
Citera
2020-04-13, 19:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Jag är mest lat och putsar bort det mesta fett jag kan innan tillagning. Blir tillräckligt saftigt i ugnen ändå. Ben låter jag sitta kvar de få gånger jag köper med.

Karré på ben är ju helt övergrymt!
Om jag hittar karré på ben så kör jag på det direkt
Kör den i ugn på galler så allt det goda får droppa ner över potatisen/rotisarna.
Citera
2020-04-14, 10:13
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
* Det finns stadiga damer som köper o då försöker jag förklara att detta är inte billigt
o äter så klart inte - förr skar jag bort men det är så lite kvar då

** köper bara sånt jag gillar - hade faster o farbror som åt fläskkarré varje söndag o
sämre under veckorna såsom Värmlandskorv o annan skitmat - mannen hade matlåda
så det var lågpris 24-7 - jag han lämnade efter sig ett arv på några miljoner - men
priset för detta var högt - inget bileri på 20 år t ex
Aha, så detta bottnade alltså i avundsjuka på att någon lyckats spara ihop några miljoner genom lågprismat och därför förfasar du dig över högt kilopris på ditt sönderskurna bacon...

Dessutom förkastar du en bra produkt som värmlandskorv som är utmärkt tillsammans med rotmos och en klick senap.
Citera
2020-04-14, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Aha, så detta bottnade alltså i avundsjuka på att någon lyckats spara ihop några miljoner genom lågprismat och därför förfasar du dig över högt kilopris på ditt sönderskurna bacon...

Dessutom förkastar du en bra produkt som värmlandskorv som är utmärkt tillsammans med rotmos och en klick senap.

FEEL - har själv en del pengar trots att jag äter bra - man kan nämligen inte äta mer än att magen blir full - däremot är The Sky The Limit när man talar om bileri, båteri, flygeri o klockor/smycken

RÄTT - det finns ingen husmanskost som är god - men visst finns god svensk mat, men frågan är hur svensk den är - t ex gås o rökt ål
Citera
2020-04-14, 13:59
Bannlyst
Citat:
FEEL - har själv en del pengar trots att jag äter bra - man kan nämligen inte äta mer än att magen blir full - däremot är The Sky The Limit när man talar om bileri, båteri, flygeri o klockor/smycken

RÄTT - det finns ingen husmanskost som är god - men visst finns god svensk mat, men frågan är hur svensk den är - t ex gås o rökt ål

Både Mårten gås och ålagillet är väldigt svenska traditioner.
Citera
2020-04-14, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Både Mårten gås och ålagillet är väldigt svenska traditioner.

Ja det är just ankdammsmat - men den är ju så dyr att normala människor inte vill betala.

Men SC430 köpte två färska gäss inför mårten o två flatrökta ålar till julen - men normalt
folk är för snååålaaa för att ta den kostnaden - ja det finns god anksammsmat men den kostar
därefter
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in