• 4
  • 5
2020-04-13, 16:36
Medlem
mschiefs avatar
Som inneboende får du ändå betalt hyran + riksnormen... Om inte det räcker så får du nog se över dina vanor. 3500 kr per månad räcker till mycket mer än bara mat.
Citera
2020-04-13, 20:47
Medlem
KreugerGulds avatar
Även om man inte är med och betalar för en a-kassa, har man rätt att få en reducerad a-kasseersättning! Skicka in sök till Alfakassan.
Citera
2020-04-13, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tommi8
Ja vilka luckor finns kvar om man har noll i inkomst i nuläget? Till höger och vänster breder sig människor ut; "Jag har a kassa jag kan bara luta mig tillbaka och leva livet kommande månader". Men var pratar man om människorna som saknar a kassa? Som knappt får ut socialbidrag (ja det är inte som 10 år sedan då vem som helst kunde få ut det, idag är det en mängd olika krav du måste uppfylla först och främst och som inneboende får man knappt ut något alls), Så huvudfrågan blir då; Till oss som saknar bidrag åt något håll, vilka luckor finns nu under coronakrisen att nyttja? Och om någon lyfter upp jobbalternativet, tja det är bättre sagt än gjort. Oerhört mörka tider gällande den fronten vilket de flesta är medvetna om. Vissa länder har lyft medborgarlön. Varför vill godhetslandet Sverige inte ens beröra denna fråga? Tror man på fullaste allvar att alla människor har en trygghet i form av A-kassa när man inte jobbar? Om krisen fortsätter i flera månader till, ska man fortsätta ignorera denna frågan helt?

i malmö är det vanligt att man söker stipendier ovanpå de bidrag som man redan har. stipendiesumman dras inte av på bidragen så man lever bättre än de som har riktiga jobb som man har fått på riktiga meriter. tycker du ska kolla upp vad det finns för stipendier att söka. jag har dålig koll om det r kommunen eller länsstyrelsen man vänder sig till för att få ut en uppdaterad lista och sedan skriver du ihop något på felfri svenska. om japanska fd luder som aldrig jobbat och aldrig klarat sfi får loss pengar vars enda talang är att ljuga hela tiden så borde du också kunna få loss pengar. jag tycker att de som är svenskar ska ska och se till att söka flera stipendier så att man får loss pengar om man har det knapert. lycka till!
Citera
2020-04-13, 23:40
Medlem
AstridErikssons avatar
Det är nog bara ett någorlunda stort lån som kan hjälpa dig ur din situation, om du inte vill gå till ditt närmsta socialkontor. Se det dock som en investering inför framtiden, för den kommer oavsett om du vill det eller inte. Du kommer behöva pengar för att klara hyra + mat + resor + annat, tills det att du får ett jobb. Och när du väl får ett jobb så betalar du bara av på lånet. Man kan inte gå runt och tro att man kan lura systemet eller utnyttja det bara för att man befinner sig i en ekonomisk kris. Du har ett ansvar för ditt liv och det är ditt ansvar att lösa problemet med de medel som finns. Ett lån är ett sådant medel.
Citera
2020-04-14, 17:36
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tommi8
Studerat större delen av livet. Enbart kortare jobb då jag jobbat främst inom kommunen (2015 flyktingmottagandet har tyvärr satt sina spår hos kommunerna-och det har hetat att de vill anställa men inte har råd gång på gång) Tacka Reinfeldt och gänget för detta vetja.

Hursom, aldrig lett till ett fast jobb varför A kassa aldrig kunnat bli aktuellt. Är inneboende och då kan man inte begära Soc Bidrag hur som helst. Du måste vara skriven på ett kontrakt osv osv. På sin höjd får du en liten absurd peng som ska räcka för lite matinkomster. Detta är sammantaget priset vi får betala för alla flyktingar vi drog in 2015 med Öppna era hjärtan som pågående mantra.

Nu är man där. Och inser hur lite det talas om folk som faller mellan stolarna, eller som inte har något yttre skyddsnät att luta sig emot (ironiskt nog så menar personal på soc att de ska leva upp till yttre skyddsnät men det är bara tomt prat, de nästintill bäddar för att enskild ska gå och dra på sig lån eller ta sig an ett kriminellt leverne just p.g.a de har sina absurda krav, du måste uppvisa blankt på bankutdraget senaste 3 månaderna, ja ni hör hur det låter. Ytterligare utläggningar behövs ej för att förklara hur läget ser ut.

Så då blir frågan, var tar man vägen? Var tar alla människor vägen som inte får A kassa eller liknande? Hur länge ska staten vända ryggen till och blunda för denna frågan?

A-kassa kan du ju alltid gå med i? Du skulle ha gjort det när du jobbade för att få ihop den tiden, ett år tror jag, som krävs för att kvalificera sig. Kan inte reglerna exakt.. Googla. Nu i coronatider är det enklare att få ersättning om man är efterklok av nån anledning? Fel tycker jag. Som att skaffa en försäkring på huset efter att det brunnit ner och ändå få ersättning? Det lär ju inte hända? Tycker det är fel att kunna ta del av systemet i efterskott för det har alltid varit självklart för mig att betala den lilla pengen som en försäkring. Gå med i nån a-kassa nu så klarar du dig finfint
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in