Citat:
Ursprungligen postat av
Tommi8
Studerat större delen av livet. Enbart kortare jobb då jag jobbat främst inom kommunen (2015 flyktingmottagandet har tyvärr satt sina spår hos kommunerna-och det har hetat att de vill anställa men inte har råd gång på gång) Tacka Reinfeldt och gänget för detta vetja.
Hursom, aldrig lett till ett fast jobb varför A kassa aldrig kunnat bli aktuellt. Är inneboende och då kan man inte begära Soc Bidrag hur som helst. Du måste vara skriven på ett kontrakt osv osv. På sin höjd får du en liten absurd peng som ska räcka för lite matinkomster. Detta är sammantaget priset vi får betala för alla flyktingar vi drog in 2015 med Öppna era hjärtan som pågående mantra.
Nu är man där. Och inser hur lite det talas om folk som faller mellan stolarna, eller som inte har något yttre skyddsnät att luta sig emot (ironiskt nog så menar personal på soc att de ska leva upp till yttre skyddsnät men det är bara tomt prat, de nästintill bäddar för att enskild ska gå och dra på sig lån eller ta sig an ett kriminellt leverne just p.g.a de har sina absurda krav, du måste uppvisa blankt på bankutdraget senaste 3 månaderna, ja ni hör hur det låter. Ytterligare utläggningar behövs ej för att förklara hur läget ser ut.
Så då blir frågan, var tar man vägen? Var tar alla människor vägen som inte får A kassa eller liknande? Hur länge ska staten vända ryggen till och blunda för denna frågan?
A-kassa kan du ju alltid gå med i? Du skulle ha gjort det när du jobbade för att få ihop den tiden, ett år tror jag, som krävs för att kvalificera sig. Kan inte reglerna exakt.. Googla. Nu i coronatider är det enklare att få ersättning om man är efterklok av nån anledning? Fel tycker jag. Som att skaffa en försäkring på huset efter att det brunnit ner och ändå få ersättning? Det lär ju inte hända? Tycker det är fel att kunna ta del av systemet i efterskott för det har alltid varit självklart för mig att betala den lilla pengen som en försäkring. Gå med i nån a-kassa nu så klarar du dig finfint