På 80 talet (82-max 86-87) så fick en kompis en dator som skulle slängas (antagligen redan legat i ett förråd ett antal år) från ett större företag i Sverige.
Det enda jag kommer ihåg med säkerhet var att skärmen var monokrom (vägde ton) och när man satt framför den kände man värmen av strålningen i ansiktet. Den hade även ett filter såg vi lite senare och prövade ta bort det, men då blev man nästan blind och kände direkt att ansiktet blev väldigt varmt.
Ingen mus vill jag minnas, men ett separat tangentbord har för mig den hade dubbla 10 tums diskar (men kan minnas fel).
Det var ingen Luxor (vilket jag först tänkte att det möjligen kunde vara).
Det var inte en grön monokrom som jag minns det utan mer vit som möjligen blev grön med det gigantiska filtret över skärmen. Färgen var den vanliga 70-80 tals grå i chassit och skärm vill jag minnas.
Skärmen var också ganska stor 15 tum kanske och väldigt "lång" mycket längre än då vanliga 14-15 tums TV CRT.
Jaja är det någon som har något tips?
----edit
Det är inte fullständigt omöjligt också att det inte var en dator alls, kan ha varit en terminal... men jag vill ändå minnas att vi gjorde saker på... men som sagt minns inte så mycket... skall se om jag hittar terminaler som såg ut som den...
----edit2
Detta börjar likna något... det är inte denna tror jag men ungefär.
http://www.hpmuseum.net/images/2621_...moPhoto-23.jpg