• 1
  • 2
2020-04-12, 12:30
Medlem
SAS flyg till Tyrolen inställt pga. Corona. Jag skall få tillbaks mina pengar sade de. Först sade de inom tre veckor. Nu när jag ringde sade de inom 2 månader. Får de verkligen göra så? Finns det ingen gräns för hur länge man max skall behöva vänta enligt lagen?
Citera
2020-04-12, 12:35
Medlem
bithaxs avatar
Är samma med Thai airways.

De ska betala tillbaka innom 7 dagar enligt nån EU regel:
https://www.konsumenteuropa.se/sv/am...installt-flyg/

Oklart om det gäller vid ”extraordinära omständigheter”.

Synd att du valde AS, Skandinaviens sämsta flygbolag.
Senast redigerad av bithax 2020-04-12 kl. 12:41.
Citera
2020-04-12, 13:10
Medlem
Hade också flyg inställt med Norwegian i mars. Dom erbjöd resan utbetald med bonus poäng och jag tackade ja. Har inte hört av någonting sen dess, inga bonuspoäng, inga besked trots kontakt med kundtjänst ingenting.
Citera
2020-04-12, 13:32
Medlem
invisuss avatar
Hör av er till aftonhoran eller expressen och se om ni kan shamea dom till att städa upp sin jävla röra? jag hade gjort det snabbt som fan innan dom konkar och ni får ingeting
Citera
2020-04-12, 18:36
Medlem
RedXs avatar
Vilka pengar tänkte du att de ska betala tillbaka med? Likviditetssituationen lär vara ”ansträngd” för tillfället.
Citera
2020-04-12, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berch123
SAS flyg till Tyrolen inställt pga. Corona. Jag skall få tillbaks mina pengar sade de. Först sade de inom tre veckor. Nu när jag ringde sade de inom 2 månader. Får de verkligen göra så? Finns det ingen gräns för hur länge man max skall behöva vänta enligt lagen?
Fuuuuck!
Var glad att dom betalar tillbaka.
Dagens projekt; kräva penagar tillbaka från SJ och SAS.
Det tog 2 minuter för SJ, SAS kommer in om 4-5 veckor....
Citera
2020-04-13, 07:48
Medlem
Sun Rulers avatar
Vi provar att flytta tråden från resor till ekonomi då den primärt tar avstamp i ekonomiska spörsmål. /Moderator
Citera
2020-04-16, 22:45
Medlem
Ringhals3s avatar
SAS har väl s.a.s en massa arbetslösa flygvärdinnor, de kan väl piffa till sig och åka runt till de som fått sina resor inställda och arbeta av skulden?

Jag skulle mer än gärna få mina fönster vårputsade av en piffig SAS-flygvärdinna nästa vecka!
Citera
2020-05-03, 08:50
Medlem
Sqeptisks avatar
Sas tog orimligt låååång tid på sig att betala tillbaka pengar de inte hade rätt till redan innan kinaviruset. Efter den upplevelsen har sas inte precis varit något förstahandsval

Norwegian har väl aldrig betalat tillbaka något utan att ställa till med megakrångel. Men det problemet är ju på väg att självsaneras
Senast redigerad av Sqeptisk 2020-05-03 kl. 08:53.
Citera
2020-05-03, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berch123
Får och får, samtliga flygbolag har varit medvetet långsamma med återbetalning. Orsaken är så klart att de skulle gå i konkurs om de tvingades att betala tillbaka.

Valet är enkelt, bryta mot lagen om att återbetalning ska ske inom någon vecka eller att gå i konkurs.
Citera
2020-05-03, 14:41
Medlem
Ringhals3s avatar
Varenda resebyrå slirar på betalningarna för att de har "mycket att göra", paketreselagen kräver att de betalar tillbaka pengarna för den inställda resan men även ett stort bolag som tex Apolloresor får väl slut på stålar efter ett tag, då lär det inte bli några fler återbetalningar utan konkurs istället!
Citera
2020-05-03, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Varenda resebyrå slirar på betalningarna för att de har "mycket att göra", paketreselagen kräver att de betalar tillbaka pengarna för den inställda resan men även ett stort bolag som tex Apolloresor får väl slut på stålar efter ett tag, då lär det inte bli några fler återbetalningar utan konkurs istället!
När UD och liknande myndigheter i hela världen avråder från resor och att länder inför inreseförbud så drabbar det flygbolagen väldigt hårt. Att resebolag då ska tvingas att återbetala blir fel eftersom de inställda resorna sker utanför bolagens kontroll. Kalla det Force Majure eller vad som helst. Kan faktiskt inte riktigt tycka att man ska tvinga något av bolagen i konkurs. Jämför man med tågopetatörer som SJ så ägs det av staten och det gör mindre för företaget att återbetala eftersom man inte kan gå i konkurs. Samma med de olika länstrafikbolagen.

Glad över att inte vara aktieägare i denna bransch.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in